Pas twee weken is De Kaaskop in de Zwanenstraat open, maar als ik langskom om een afspraak voor dit interview te maken moet ik me door een massa mensen wurmen die staan te springen voor een stuk kaas, om hun eigen pindakaas te persen of tapas te kopen. Des te nieuwsgieriger word ik naar het geheim van deze, nu al succesvolle winkel.
De volgende ochtend vroeg ontvangen Gea Koeling en Cor Dijkstra, eigenaren van de winkel, mij met een kop thee en uit de winkel: amandelen omhuld met chocolade en kaneel.
De volgende ochtend vroeg ontvangen Gea Koeling en Cor Dijkstra, eigenaren van de winkel, mij met een kop thee en uit de winkel: amandelen omhuld met chocolade en kaneel.
Wat is dit voor winkel?
Wij verkopen vijf soorten producten: kaas, noten, wijn, tapas en zuivel. We verkopen biologische maar ook niet-biologische producten. De klant mag kiezen. Zoveel mogelijk producten komen uit deze regio. Zo verkopen we zuivel van Waddenmax uit Hornhuizen en wijn van Weduwe Joustra uit Sneek. We begonnen met een bescheiden wijnassortiment maar dat hebben we met behulp van twee vrienden van ons, die echte wijnliefhebbers zijn, uitgebreid. Zo kunnen we klanten een goede combinatie van kaas en wijn aanbieden, dat is leuk. Noten worden hier gebrand en we hebben ook onze eigen Noordhollandse kaaslijn.
Hoe is het idee ontstaan?
We zijn nu twee weken open en het loopt heel goed. Dit hadden we wel verwacht, we hadden goed marktonderzoek gedaan. Maar het is natuurlijk altijd spannend hoe het in het echt uit gaat pakken. We komen beiden uit de dienstverlening, het idee was er altijd al om samen iets te gaan doen. Als we op vakantie waren konden we genieten van verschillende kazen en producten die je in winkels tegen komt. Zo waren we in New York en zagen we daar een grote rode machine die pinda’s vermaalde tot pindakaas. Een beetje hetzelfde idee als een koffiemaler die bonen maalt. Dit rode monster was een van onze eerste aankopen die we deden bij het opzetten van deze onderneming. Voordat we de winkel begonnen hebben we beide stages gelopen bij franchisebedrijven. Hier hebben we veel geleerd, maar ook ontdekt dat we echt ons eigen plan wilden trekken.
Crowdfunding
Om het geld bij elkaar te krijgen zijn we een crowdfunding gestart. Meer dan driehonderd vrienden en kennissen kregen een nieuwsbrief van ons in de mail waarin hun werd gevraagd om ons te steunen. Ons doel was om half december vijftigduizend euro te hebben, dan gaven we onszelf groen licht om de droom echt waar te maken. En dit lukte!
Wat voor publiek trekken jullie?
Verschillend, van mensen die in de stad wonen tot buitenlandse toeristen. Een oude dame is nu al in de twee weken dat wij open zijn drie keer langsgekomen. Dat is heel leuk! Of studenten komen langs omdat ze ’s avonds een borrel hebben en lekkere hapjes daarbij willen. Mensen komen onze winkel binnen en zeggen: dit had Groningen nou echt nog nodig!
Tekst en foto: Sterre Hurkens
Wij verkopen vijf soorten producten: kaas, noten, wijn, tapas en zuivel. We verkopen biologische maar ook niet-biologische producten. De klant mag kiezen. Zoveel mogelijk producten komen uit deze regio. Zo verkopen we zuivel van Waddenmax uit Hornhuizen en wijn van Weduwe Joustra uit Sneek. We begonnen met een bescheiden wijnassortiment maar dat hebben we met behulp van twee vrienden van ons, die echte wijnliefhebbers zijn, uitgebreid. Zo kunnen we klanten een goede combinatie van kaas en wijn aanbieden, dat is leuk. Noten worden hier gebrand en we hebben ook onze eigen Noordhollandse kaaslijn.
Hoe is het idee ontstaan?
We zijn nu twee weken open en het loopt heel goed. Dit hadden we wel verwacht, we hadden goed marktonderzoek gedaan. Maar het is natuurlijk altijd spannend hoe het in het echt uit gaat pakken. We komen beiden uit de dienstverlening, het idee was er altijd al om samen iets te gaan doen. Als we op vakantie waren konden we genieten van verschillende kazen en producten die je in winkels tegen komt. Zo waren we in New York en zagen we daar een grote rode machine die pinda’s vermaalde tot pindakaas. Een beetje hetzelfde idee als een koffiemaler die bonen maalt. Dit rode monster was een van onze eerste aankopen die we deden bij het opzetten van deze onderneming. Voordat we de winkel begonnen hebben we beide stages gelopen bij franchisebedrijven. Hier hebben we veel geleerd, maar ook ontdekt dat we echt ons eigen plan wilden trekken.
Crowdfunding
Om het geld bij elkaar te krijgen zijn we een crowdfunding gestart. Meer dan driehonderd vrienden en kennissen kregen een nieuwsbrief van ons in de mail waarin hun werd gevraagd om ons te steunen. Ons doel was om half december vijftigduizend euro te hebben, dan gaven we onszelf groen licht om de droom echt waar te maken. En dit lukte!
Wat voor publiek trekken jullie?
Verschillend, van mensen die in de stad wonen tot buitenlandse toeristen. Een oude dame is nu al in de twee weken dat wij open zijn drie keer langsgekomen. Dat is heel leuk! Of studenten komen langs omdat ze ’s avonds een borrel hebben en lekkere hapjes daarbij willen. Mensen komen onze winkel binnen en zeggen: dit had Groningen nou echt nog nodig!
Tekst en foto: Sterre Hurkens