Tekst Gerrit Brand
fotografie Suhaila Sahmarani
Albert Secuur (49) is een bevlogen acteur en toneelregisseur. Je komt zijn naam steeds vaker tegen in de Groningse toneelwereld. Zo regisseerde hij onlangs nog de ‘Bevrijding van Groningen’ en speelde hij de hoofdrol in het fantastische muziektheaterstuk Iemandsland in Nieuw-Buinen. Tijd voor een nadere kennismaking met deze veelzijdige toneelman.
fotografie Suhaila Sahmarani
Albert Secuur (49) is een bevlogen acteur en toneelregisseur. Je komt zijn naam steeds vaker tegen in de Groningse toneelwereld. Zo regisseerde hij onlangs nog de ‘Bevrijding van Groningen’ en speelde hij de hoofdrol in het fantastische muziektheaterstuk Iemandsland in Nieuw-Buinen. Tijd voor een nadere kennismaking met deze veelzijdige toneelman.
We spreken de acteur-regisseur tussen de voorstellingen van Iemandsland door in restaurant Prinsenhof aan het Martinikerhof. De avond ervoor hebben we Iemandsland gezien. Het was daar volle bak, zoals elke avond, een prachtig stuk muziektheater, geschreven door Jan Veldman en gebaseerd op de muziek van Bert Hadders en de Nozems (ook een naam om te onthouden). We waren onder de indruk van de speelsheid van de voorstelling, die naast veel swingende muziek ook een soort weemoedig stemmende diepgang in zich had.
Alles opgezegd om acteur te worden
Je zou Albert Secuur autodidact kunnen noemen, want hij bezocht nooit een toneelschool. Maar daarmee doe je hem tekort. Hij begon ooit bij het NNT met theatertechniek en lichtontwerpen en leerde zo de wereld van het theater van binnenuit kennen.
‘Op zeker moment kwam ik tot de conclusie dat je de dingen moet doen die je graag wilt doen. Ik heb toen alles opgezegd om acteur te kunnen zijn. Zoiets lukt alleen als je het heel graag wilt,’ zegt Secuur bij een kop koffie. ‘Het was en is eigenlijk nog steeds een hard bestaan, maar inmiddels ben ik al wel vijftien jaar professioneel acteur, én regisseur. Dat laatste is ook erg belangrijk.’
Secuur speelt tegenwoordig in films, waaronder reclamefilms (zo speelde hij afgelopen Kerst de hoofdrol in een lange commercial van Albert Heijn), hij speelde in de populaire RTV Noord-serie Boven Wotter, Hollands hoop, en vorig jaar in het theaterstuk dat werd uitgebracht ter viering van 400 jaar Rijksuniversiteit Groningen, en nu dus weer in Iemandsland. Daarnaast regisseerde hij De Bevrijding van Groningen, in mei van dit jaar, waarbij de gebeurtenissen rond de bevrijding van de stad Groningen werden nagespeeld. ‘Dat was een enorme klus,’ aldus Secuur, ‘maar ontzettend leuk om te doen.’
Werk niet voor oprapen
Wie dit leest zal denken dat het dus wel meevalt om op theater- en filmgebied in Groningen aan werk te komen. ‘Het werk ligt écht niet voor het oprapen en je bent afhankelijk van subsidies. Een vetpot wordt het nooit,’ beseft Secuur. ‘Maar op de een of andere manier druppelt het bij mij toch constant door. Hierna doe ik de regie van het openluchtspel in Slochteren. En in augustus-september zetten we met de PeerGroup Vogelvlucht op de planken. De PeerGroup is het grootste gesubsidieerde locatietheatergezelschap van Nederland, opgericht in 2000 en gevestigd in een munitiedepot in Donderen. De groep heeft een vaste kern van zo’n twintig mensen en brengt allerlei theaterstukken op locatie.’
Vogelvlucht is een tragikomische en beeldende voorstelling over vogels en vogelaars. Drie mannen, een jonge boerenzoon die ornitholoog wil worden, zijn vader die achteruitboert en zijn opa, een ‘agri-pensionado’, nemen de bezoeker mee in de wondere wereld van kneu, geelgors en pestvogel. Wanneer vader van zijn zoon niet mag maaien en alle koeien naar binnen moeten vanwege de vestiging van een koppel zeldzame patrijzen, neemt het verhaal een onverwachte wending. Het stuk wordt in september in Gasteren gespeeld en de dansschool van Wanda Kuiper werkt er ook aan mee. Hou de agenda’s in de gaten.
Alles opgezegd om acteur te worden
Je zou Albert Secuur autodidact kunnen noemen, want hij bezocht nooit een toneelschool. Maar daarmee doe je hem tekort. Hij begon ooit bij het NNT met theatertechniek en lichtontwerpen en leerde zo de wereld van het theater van binnenuit kennen.
‘Op zeker moment kwam ik tot de conclusie dat je de dingen moet doen die je graag wilt doen. Ik heb toen alles opgezegd om acteur te kunnen zijn. Zoiets lukt alleen als je het heel graag wilt,’ zegt Secuur bij een kop koffie. ‘Het was en is eigenlijk nog steeds een hard bestaan, maar inmiddels ben ik al wel vijftien jaar professioneel acteur, én regisseur. Dat laatste is ook erg belangrijk.’
Secuur speelt tegenwoordig in films, waaronder reclamefilms (zo speelde hij afgelopen Kerst de hoofdrol in een lange commercial van Albert Heijn), hij speelde in de populaire RTV Noord-serie Boven Wotter, Hollands hoop, en vorig jaar in het theaterstuk dat werd uitgebracht ter viering van 400 jaar Rijksuniversiteit Groningen, en nu dus weer in Iemandsland. Daarnaast regisseerde hij De Bevrijding van Groningen, in mei van dit jaar, waarbij de gebeurtenissen rond de bevrijding van de stad Groningen werden nagespeeld. ‘Dat was een enorme klus,’ aldus Secuur, ‘maar ontzettend leuk om te doen.’
Werk niet voor oprapen
Wie dit leest zal denken dat het dus wel meevalt om op theater- en filmgebied in Groningen aan werk te komen. ‘Het werk ligt écht niet voor het oprapen en je bent afhankelijk van subsidies. Een vetpot wordt het nooit,’ beseft Secuur. ‘Maar op de een of andere manier druppelt het bij mij toch constant door. Hierna doe ik de regie van het openluchtspel in Slochteren. En in augustus-september zetten we met de PeerGroup Vogelvlucht op de planken. De PeerGroup is het grootste gesubsidieerde locatietheatergezelschap van Nederland, opgericht in 2000 en gevestigd in een munitiedepot in Donderen. De groep heeft een vaste kern van zo’n twintig mensen en brengt allerlei theaterstukken op locatie.’
Vogelvlucht is een tragikomische en beeldende voorstelling over vogels en vogelaars. Drie mannen, een jonge boerenzoon die ornitholoog wil worden, zijn vader die achteruitboert en zijn opa, een ‘agri-pensionado’, nemen de bezoeker mee in de wondere wereld van kneu, geelgors en pestvogel. Wanneer vader van zijn zoon niet mag maaien en alle koeien naar binnen moeten vanwege de vestiging van een koppel zeldzame patrijzen, neemt het verhaal een onverwachte wending. Het stuk wordt in september in Gasteren gespeeld en de dansschool van Wanda Kuiper werkt er ook aan mee. Hou de agenda’s in de gaten.
Op zeker moment kwam ik tot de conclusie dat je de dingen moet doen die je graag wilt doen. Ik heb toen alles opgezegd om acteur te kunnen zijn. Zoiets lukt alleen als je het heel graag wilt,’ zegt Secuur bij een kop koffie.
Casting
Albert Secuur onderwerpt zichzelf geregeld aan castingsessies voor films. Of hij dat niet vervelend vindt? ‘Ach, het hoort erbij. Soms ga je ergens naartoe en weet je bijna zeker dat je de rol toch niet krijgt, maar wat moet je? Een op de zoveel keer levert het je een leuke filmrol op, zoals in die commercial van Albert Heijn bijvoorbeeld. Of de hoofdrol in de film “Reporter” die geselecteerd was voor filmfestival van Moskou. Ben daar ook vier dagen geweest en dat was een geweldige ervaring. Binnenkort gaan we opnames maken voor een low budget film Happy Eend. Dat levert dus qua geld niets op, maar samen met een aantal andere acteurs vind ik dat project leuk genoeg om er belangeloos aan mee te werken. De film wordt in Uithuizen opgenomen. Het script is door Bennie Roeters geschreven.’
Subsidie
‘Theatervoorstellingen maken kost geld,’ zegt Secuur. ‘Theater is moeilijk commercieel te verhandelen. Je hebt gewoon subsidie nodig. Zelfs een succesvolle, altijd uitverkochte voorstelling als Iemandland, kan niet zonder een bijdrage van de overheid of andere instanties gemaakt worden. Theater is ook niet heel populair,’ beseft Secuur. ‘Op de een of andere manier moeten we het theater zien te vernieuwen, er voor zorgen dat mensen het weer leuk gaan vinden.’
Is dat zo? Is het niet zo dat theater onbekend is bij heel veel mensen? Als ze een voorstelling gezien hebben, zijn ze toch vaak wel onder de indruk. ‘Dat is waar,’ geeft Secuur toe, ‘maar krijg de mensen maar eens zover dat ze een kaartje kopen. Ik denk ook dat iemand als Halbe Zijlstra, die natuurlijk de verpersoonlijking van het beleid op gebied van kunst en cultuur van de huidige regering is, theater, en kunst in het algemeen een slechte naam heeft gegeven. Maar kunst is hartstikke belangrijk. Kunst laat mensen op een andere manier naar de wereld kijken. Je kunt je toch niet voorstellen dat er geen kunst zou zijn.’
‘De kunstwereld moet echter ook naar zichzelf kijken. We moeten erover nadenken hoe we het publiek terug kunnen krijgen. Televisie, de computer, iPad en noem maar op werken er nou niet bepaald aan mee dat mensen zin krijgen een avondje naar een toneelstuk te gaan zitten kijken. Ik denk dat het belangrijk is dat we op de een of andere manier een drempel wegnemen. Het leven is voor de meeste mensen niet zo gemakkelijk. Men zit veelal niet te wachten op een zwaar verhaal.’
Elitair
Is het ook niet zo dat theater altijd wel iets elitairs zal houden? En wat is daar mis mee? ‘Niets,’ denkt Secuur ook. ‘Maar als je met de juiste stukken komt kun je toch ook een heel breed publiek bereiken. Kijk eens naar de Verleiders, dat stuk over de bankencrisis. Dat trekt elke avond volle zalen en dat komt omdat het inspeelt op problematiek waar iedereen belang in stelt en op de een of andere manier wel iets mee heeft.’
Hoe dan ook, theater is voor Albert Secuur zijn favoriete métier, als regisseur en als speler. ‘Ik vind het ook fantastisch om klassieke stukken op het toneel te zetten. Met bijvoorbeeld A Midsummer Night’s Dream van Shakespeare kun je heel creatief omgaan. Dat zijn klassieke stukken waar je maatschappelijke thema’s van nu op kunt plakken.’
Ten slotte, wat is je favoriete film of filmmaker?
Suzanne Bier, een Deense filmmaakster. Waarschijnlijk vanwege de noordelijke aspecten in haar films, die zich kenmerken door een zekere weemoedigheid en rust.
Albert Secuur onderwerpt zichzelf geregeld aan castingsessies voor films. Of hij dat niet vervelend vindt? ‘Ach, het hoort erbij. Soms ga je ergens naartoe en weet je bijna zeker dat je de rol toch niet krijgt, maar wat moet je? Een op de zoveel keer levert het je een leuke filmrol op, zoals in die commercial van Albert Heijn bijvoorbeeld. Of de hoofdrol in de film “Reporter” die geselecteerd was voor filmfestival van Moskou. Ben daar ook vier dagen geweest en dat was een geweldige ervaring. Binnenkort gaan we opnames maken voor een low budget film Happy Eend. Dat levert dus qua geld niets op, maar samen met een aantal andere acteurs vind ik dat project leuk genoeg om er belangeloos aan mee te werken. De film wordt in Uithuizen opgenomen. Het script is door Bennie Roeters geschreven.’
Subsidie
‘Theatervoorstellingen maken kost geld,’ zegt Secuur. ‘Theater is moeilijk commercieel te verhandelen. Je hebt gewoon subsidie nodig. Zelfs een succesvolle, altijd uitverkochte voorstelling als Iemandland, kan niet zonder een bijdrage van de overheid of andere instanties gemaakt worden. Theater is ook niet heel populair,’ beseft Secuur. ‘Op de een of andere manier moeten we het theater zien te vernieuwen, er voor zorgen dat mensen het weer leuk gaan vinden.’
Is dat zo? Is het niet zo dat theater onbekend is bij heel veel mensen? Als ze een voorstelling gezien hebben, zijn ze toch vaak wel onder de indruk. ‘Dat is waar,’ geeft Secuur toe, ‘maar krijg de mensen maar eens zover dat ze een kaartje kopen. Ik denk ook dat iemand als Halbe Zijlstra, die natuurlijk de verpersoonlijking van het beleid op gebied van kunst en cultuur van de huidige regering is, theater, en kunst in het algemeen een slechte naam heeft gegeven. Maar kunst is hartstikke belangrijk. Kunst laat mensen op een andere manier naar de wereld kijken. Je kunt je toch niet voorstellen dat er geen kunst zou zijn.’
‘De kunstwereld moet echter ook naar zichzelf kijken. We moeten erover nadenken hoe we het publiek terug kunnen krijgen. Televisie, de computer, iPad en noem maar op werken er nou niet bepaald aan mee dat mensen zin krijgen een avondje naar een toneelstuk te gaan zitten kijken. Ik denk dat het belangrijk is dat we op de een of andere manier een drempel wegnemen. Het leven is voor de meeste mensen niet zo gemakkelijk. Men zit veelal niet te wachten op een zwaar verhaal.’
Elitair
Is het ook niet zo dat theater altijd wel iets elitairs zal houden? En wat is daar mis mee? ‘Niets,’ denkt Secuur ook. ‘Maar als je met de juiste stukken komt kun je toch ook een heel breed publiek bereiken. Kijk eens naar de Verleiders, dat stuk over de bankencrisis. Dat trekt elke avond volle zalen en dat komt omdat het inspeelt op problematiek waar iedereen belang in stelt en op de een of andere manier wel iets mee heeft.’
Hoe dan ook, theater is voor Albert Secuur zijn favoriete métier, als regisseur en als speler. ‘Ik vind het ook fantastisch om klassieke stukken op het toneel te zetten. Met bijvoorbeeld A Midsummer Night’s Dream van Shakespeare kun je heel creatief omgaan. Dat zijn klassieke stukken waar je maatschappelijke thema’s van nu op kunt plakken.’
Ten slotte, wat is je favoriete film of filmmaker?
Suzanne Bier, een Deense filmmaakster. Waarschijnlijk vanwege de noordelijke aspecten in haar films, die zich kenmerken door een zekere weemoedigheid en rust.
- Welk boek ben je aan het lezen?
- Wat vind je leuk aan de stad Groningen?
- Wat is je hobby?
- Wat zou je nog graag willen bereiken?
Ik denk dat iemand als Halbe Zijlstra theater, en kunst in het algemeen een slechte naam heeft gegeven.