De Waarheid, komedie door Florian Zeller, met Johanna ter Steege, Huub Stapel, Nanette Edens en Ruurt De Maesschalck.
Tekst Gerrit Brand |
Fotografie: Annemieke van der Togt
We gaan niet zo vaak naar een toneelvoorstelling maar de namen Huub Stapel en Johanna ter Steege trokken ons over de streep. Bekende acteurs die je van de film kent en wel eens op het toneel wilt zien. De Waarheid blijkt een geweldig toneelstuk te zijn, een komedie waarin ook werkelijk veel te lachen valt, met veel vaart gespeeld door uitstekende acteurs. We zagen het stuk in de Stadsschouwburg te Groningen.
Tekst Gerrit Brand |
Fotografie: Annemieke van der Togt
We gaan niet zo vaak naar een toneelvoorstelling maar de namen Huub Stapel en Johanna ter Steege trokken ons over de streep. Bekende acteurs die je van de film kent en wel eens op het toneel wilt zien. De Waarheid blijkt een geweldig toneelstuk te zijn, een komedie waarin ook werkelijk veel te lachen valt, met veel vaart gespeeld door uitstekende acteurs. We zagen het stuk in de Stadsschouwburg te Groningen.
De Franse (toneel)schrijver Florian Zeller (1979) is zeer succesvol. Zijn stukken worden in verschillende landen gespeeld. Zellers komedie De Waarheid (La Vérité) dateert al weer uit 2011. Een rekensommetje leert dus dat Zeller toen hij het stuk schreef 32 jaar was. Jong voor het schrijven van een stuk over overspel. Want de mensen in zijn stuk die overspel plegen zijn al twintig jaar getrouwd. Dat moeten dus wel veertigers zijn. Mensen in een midlife crisis – want dat is de leeftijd waarop je vreemdgaat, nietwaar? Het grappige is dat het stuk gespeeld wordt door vijftigers en zestigers. Maar dat kan de pret niet drukken, want ze spelen vol overgave. Ik wil gelijk ook maar even de andere twee acteurs noemen, Nanette Edens, en Ruurt de Maesschalck, die zeker niet onderdoen voor Stapel en Ter Steege als het om acteursprestaties gaat. Op de affiches voor het stuk is sprake van Huub Stapel, Johanna ter Stege e.a. Alsof er nog zoveel anderen spelen dat ze niet allemaal op het plakkaat passen.
De waarheid is een mooi toneelstuk en zit ingenieus in elkaar. In een aantal korte scènes die snel achter elkaar gespeeld worden krijg je een verhaal voorgeschoteld van bevriende echtparen die met elkaar vreemd gaan. Doet me (mag ik het zeggen?) denken aan mijn eigen roman De wegen van Valentina, die ik baseerde op een kort verhaal van de Italiaanse cineast Michelangelo Antonioni. Maar dit terzijde.
Het decor is heel effectief. De verschillende stukken hangen aan het plafond en worden bij de scènewisselingen neergelaten: een bed, stoelen, een bank, kasten, al naar gelang de scènes vereisen. Mooi gedaan.
Ik zal de clou van het stuk hier niet weergeven maar naarmate de tijd verstrijkt wordt het allemaal steeds ingewikkelder, perspectieven verschuiven en op het laatst valt nauwelijks uit te maken wie nou de echte boosdoener is. Het stuk gaat over vriendschap, trouw, eerlijkheid in de relatie en noem maar op. The usual stuff. Maar omdat het een komedie is, is het allemaal zeer vermakelijk en onderhoudend. Je verveelt je geen minuut.
Niet vreemd dus dat de acteurs een staande ovatie kregen. Zeer verdiend.
Gezien, 1 april 2019, Stadsschouwburg Groningen.
Een productie van MORE Theater in regie van Gijs de Lange.
In april en mei nog op verschillende plaatsen in Nederland te zien.
De waarheid is een mooi toneelstuk en zit ingenieus in elkaar. In een aantal korte scènes die snel achter elkaar gespeeld worden krijg je een verhaal voorgeschoteld van bevriende echtparen die met elkaar vreemd gaan. Doet me (mag ik het zeggen?) denken aan mijn eigen roman De wegen van Valentina, die ik baseerde op een kort verhaal van de Italiaanse cineast Michelangelo Antonioni. Maar dit terzijde.
Het decor is heel effectief. De verschillende stukken hangen aan het plafond en worden bij de scènewisselingen neergelaten: een bed, stoelen, een bank, kasten, al naar gelang de scènes vereisen. Mooi gedaan.
Ik zal de clou van het stuk hier niet weergeven maar naarmate de tijd verstrijkt wordt het allemaal steeds ingewikkelder, perspectieven verschuiven en op het laatst valt nauwelijks uit te maken wie nou de echte boosdoener is. Het stuk gaat over vriendschap, trouw, eerlijkheid in de relatie en noem maar op. The usual stuff. Maar omdat het een komedie is, is het allemaal zeer vermakelijk en onderhoudend. Je verveelt je geen minuut.
Niet vreemd dus dat de acteurs een staande ovatie kregen. Zeer verdiend.
Gezien, 1 april 2019, Stadsschouwburg Groningen.
Een productie van MORE Theater in regie van Gijs de Lange.
In april en mei nog op verschillende plaatsen in Nederland te zien.