Recensie Mechanical Ecstasy
Door Renee de Jonge
Club Guy & Roni brengt met Mechanical Ecstasy de rave-cultuur, die ontstaan is in de jaren 80 in clubs als de RoxY, naar de Stadsschouwburg, en hoe. In ruim twee uur brengen ze dans, muziek, licht en geluid ten gehore waarbij je niet anders kan dan helemaal uit je dak gaan.
Door Renee de Jonge
Club Guy & Roni brengt met Mechanical Ecstasy de rave-cultuur, die ontstaan is in de jaren 80 in clubs als de RoxY, naar de Stadsschouwburg, en hoe. In ruim twee uur brengen ze dans, muziek, licht en geluid ten gehore waarbij je niet anders kan dan helemaal uit je dak gaan.
Het begint allemaal al bij de entree. Het publiek staat in een rij voor de deur en wordt begroet door een prachtig opgemaakte man in dito outfit. Hij heet iedereen op flamboyante wijze welkom en dan treed je binnen in een wereld die verdacht veel lijkt op de schouwburg maar toch net even anders aanvoelt. Mensen met bivakmutsen kijken iedereen indringend aan, er staan twee make-up tafels waar iedereen zichzelf kan versieren en overal om je heen zie je prachtig uitgedoste medegasten, of zijn het toch dansers van Club Guy & Roni?
Anders dan bij andere voorstellingen zijn er geen stoelen. Het publiek staat in het midden waardoor iedereen onderdeel is van dit spektakel. Het podium waar normaal gesproken de dansers plaatsnemen als het publiek in de zaal zit, is nu de vloer voor het publiek. Het publiek is omringd met drie verschillende podia en er is een bar waar iedereen drankjes kan bestellen. Op een van de podia staat Slagwerk Den Haag met Enric Monfort, Niels Meliefste en Frank Wien. Zij spelen live de elektronische tracks die Jan Bas Bollen en Thijs de Vlieger (NOISIA) voor deze rave gecomponeerd hebben en de andere twee podia worden in beslag genomen door elf van de dansers van Club Guy & Roni.
Bij binnenkomst is het licht gedimd en onder de bezielende leiding en krachtige woorden van de rave-predikante (Maartje van de Wetering) kan het feest losbarsten. Zij neemt het woord, in het Engels, wanneer ze maar kan. Ze spuwt haar woorden en zinnen de zaal in. De dansers dansen en spelen door de zaal heen. Waarna ze ook snel hun plek op het podium weer vinden in een compleet andere outfit (Joris Suk / Maison The Faux) De grens tussen dansfeest en voorstelling vervaagt hierdoor en zorgt ervoor dat het publiek in die extase mee kan gaan.
Met Mechanical Ecstasy brengen Guy Weizman en Roni Haver een fantastisch energiek rave-feest naar de Stadsschouwburg. Waarbij Maartje van de Wetering een mooie en intrigerende spreekstalmeester is en de dansers niet alleen elkaar maar ook het hele publiek meenemen in een voorstelling die nog lang zal blijven nagalmen, en plakken, in Groningen.
Zoals elk goed feest betaamt komt het tot een rustig, maar swingend eind in de zaal. De dj draait zijn laatste platen, het wordt langzaamaan lichter doordat het doek langzaam zakt en achter dat doek verschijnt onze rave-predikante. Zij spreekt het publiek toe van de stoelen en vertelt dat het feest nog een heuse afterparty heeft. Via de trap komt het publiek bij de foyer. Deze is met dj en discoverlichting omgetoverd tot een danszaal en als kersje op de taart krijg je voor binnenkomst een vegan broodje shoarma toegestopt, want welk topfeestje is niet geëindigd in de shoarmazaak om vervolgens nog een laatste dans te doen?
Concept en choreografie: Guy Weizman en Roni Haver | Muziek compositie: Jan-Bas Bollen en Thijs de Vlieger (NOISIA) | Muzikale leiding: Fedor Teunisse | Tekst en dramaturgie: Veerle van Overloop | Spel: Maartje van de Wetering | Dans: Club Guy & Roni: Adam Peterson, Angela Herenda, Camilo Chapela, Igor Podsiadly, Sofiko Nachkebiya, Harold Luya, Tania Matveeva, Olympia Kotopoulos, Borna Babic, Georgie Lyell, Terencio Douw | Live muziek: Slagwerk Den Haag: Enric Monfort, Niels Meliefste en Frank Wien | Kostuums: Joris Suk (Maison The Faux)
De voorstelling is de komende maanden op verschillende plaatsen in Nederland te zien. Check voor de data de website van Club Guy and Roni
Anders dan bij andere voorstellingen zijn er geen stoelen. Het publiek staat in het midden waardoor iedereen onderdeel is van dit spektakel. Het podium waar normaal gesproken de dansers plaatsnemen als het publiek in de zaal zit, is nu de vloer voor het publiek. Het publiek is omringd met drie verschillende podia en er is een bar waar iedereen drankjes kan bestellen. Op een van de podia staat Slagwerk Den Haag met Enric Monfort, Niels Meliefste en Frank Wien. Zij spelen live de elektronische tracks die Jan Bas Bollen en Thijs de Vlieger (NOISIA) voor deze rave gecomponeerd hebben en de andere twee podia worden in beslag genomen door elf van de dansers van Club Guy & Roni.
Bij binnenkomst is het licht gedimd en onder de bezielende leiding en krachtige woorden van de rave-predikante (Maartje van de Wetering) kan het feest losbarsten. Zij neemt het woord, in het Engels, wanneer ze maar kan. Ze spuwt haar woorden en zinnen de zaal in. De dansers dansen en spelen door de zaal heen. Waarna ze ook snel hun plek op het podium weer vinden in een compleet andere outfit (Joris Suk / Maison The Faux) De grens tussen dansfeest en voorstelling vervaagt hierdoor en zorgt ervoor dat het publiek in die extase mee kan gaan.
Met Mechanical Ecstasy brengen Guy Weizman en Roni Haver een fantastisch energiek rave-feest naar de Stadsschouwburg. Waarbij Maartje van de Wetering een mooie en intrigerende spreekstalmeester is en de dansers niet alleen elkaar maar ook het hele publiek meenemen in een voorstelling die nog lang zal blijven nagalmen, en plakken, in Groningen.
Zoals elk goed feest betaamt komt het tot een rustig, maar swingend eind in de zaal. De dj draait zijn laatste platen, het wordt langzaamaan lichter doordat het doek langzaam zakt en achter dat doek verschijnt onze rave-predikante. Zij spreekt het publiek toe van de stoelen en vertelt dat het feest nog een heuse afterparty heeft. Via de trap komt het publiek bij de foyer. Deze is met dj en discoverlichting omgetoverd tot een danszaal en als kersje op de taart krijg je voor binnenkomst een vegan broodje shoarma toegestopt, want welk topfeestje is niet geëindigd in de shoarmazaak om vervolgens nog een laatste dans te doen?
Concept en choreografie: Guy Weizman en Roni Haver | Muziek compositie: Jan-Bas Bollen en Thijs de Vlieger (NOISIA) | Muzikale leiding: Fedor Teunisse | Tekst en dramaturgie: Veerle van Overloop | Spel: Maartje van de Wetering | Dans: Club Guy & Roni: Adam Peterson, Angela Herenda, Camilo Chapela, Igor Podsiadly, Sofiko Nachkebiya, Harold Luya, Tania Matveeva, Olympia Kotopoulos, Borna Babic, Georgie Lyell, Terencio Douw | Live muziek: Slagwerk Den Haag: Enric Monfort, Niels Meliefste en Frank Wien | Kostuums: Joris Suk (Maison The Faux)
De voorstelling is de komende maanden op verschillende plaatsen in Nederland te zien. Check voor de data de website van Club Guy and Roni