Subaru Levorg een klasse apart
Tekst Gerrit Brand
Foto’s Suhaila Sahmarani
De nieuwe Subaru Levorg is de waardige opvolger van de Legacy die vooral als zakenauto werd aangeschaft. Waardig, omdat deze auto chiquer en sportiever is dan de wat saaie Legacy. We hadden de wagen een week tot onze beschikking, tijd genoeg dus om hem goed te leren kennen.
Wij hebben de laatste tijd in een aantal modellen van Subaru gereden, onder andere op de testbaan in Lelystad, waar je auto’s op alle mogelijke manieren kunt testen, niet alleen op natte en gladde oppervlakken, tijdens een slalom, bij ontwijken en op het laatste moment remmen en dergelijke maar ook in het terrein. In Lelystad reden we met een vrij eenvoudige Subaru XV over een testbaan met enorm steile en scheve hellingen en, je raadt het al, de wagen sleepte zich er probleemloos doorheen. Dat komt omdat elke Subaru permanente vierwielaandrijving heeft, en dat maakt deze auto’s heel bijzonder. Je kunt tegenwerpen dat ook Audi’s vaak voorzien zijn van aandrijving op alle wielen, maar volgens de kenners (en daarmee bedoelen we de professionele testers op de baan in Lelystad) is het systeem van Subaru beter. Vraag ons niet precies waarom.
Foto’s Suhaila Sahmarani
De nieuwe Subaru Levorg is de waardige opvolger van de Legacy die vooral als zakenauto werd aangeschaft. Waardig, omdat deze auto chiquer en sportiever is dan de wat saaie Legacy. We hadden de wagen een week tot onze beschikking, tijd genoeg dus om hem goed te leren kennen.
Wij hebben de laatste tijd in een aantal modellen van Subaru gereden, onder andere op de testbaan in Lelystad, waar je auto’s op alle mogelijke manieren kunt testen, niet alleen op natte en gladde oppervlakken, tijdens een slalom, bij ontwijken en op het laatste moment remmen en dergelijke maar ook in het terrein. In Lelystad reden we met een vrij eenvoudige Subaru XV over een testbaan met enorm steile en scheve hellingen en, je raadt het al, de wagen sleepte zich er probleemloos doorheen. Dat komt omdat elke Subaru permanente vierwielaandrijving heeft, en dat maakt deze auto’s heel bijzonder. Je kunt tegenwerpen dat ook Audi’s vaak voorzien zijn van aandrijving op alle wielen, maar volgens de kenners (en daarmee bedoelen we de professionele testers op de baan in Lelystad) is het systeem van Subaru beter. Vraag ons niet precies waarom.
Daar komt overigens nog bij dat uit betrouwbaarheidstesten van de ANWB Subaru altijd bovenaan eindigt. De wagens zijn gewoon niet kapot te krijgen. Wat weerhoudt mensen er dan nog van een Subaru aan te schaffen? De prijs? Onbekendheid met het merk? Het feit wellicht dat je in Nederland niet echt vierwielaandrijving nodig hebt om onder alle omstandigheden vooruit te komen. In een land als Zwitserland met bergen en sneeuw en ijs is Subaru ongekend populair, maar dat is begrijpelijk.
Laten we eens kijken naar de prijs. De Subaru Levorg is in twee uitvoeringen leverbaar, beide met dezelfde motor. Het verschil tussen de Levorg 1.6 GT Comfort Lineartronic CVT (zoals het model voluit heet) en de 1.6 GT-S Premium zit hem vooral in de standaardaccessoires. De eerste kost € 35.995 en de tweede € 40.995. Onze testwagen was natuurlijk de duurste uitvoering, zo gaat dat vaak met testwagens, dan krijg je het beste van het beste mee. Maar zoals gezegd, dat prachtige navigatie-audiosysteem met touchscreenbediening, die mooie 18 inch velgen, het glazen kantel/schuifdak, de elektrisch verstelbare voorstoel en aluminium pedalen, het is mooi dat het er allemaal opzit, en persoonlijk zouden we het er voor 5000 extra graag bij willen hebben, maar wat de rijkwaliteiten van de wagen betreft voegt het niets extra’s toe.
In wezen is de prijs van deze wagen gunstig, zeker als je dat vergelijkt met concurrenten in dezelfde kwaliteitsklasse als Audi, BMW of Mercedes. Die bieden bij lange na niet wat de Levorg te bieden heeft.
Het model vinden we erg mooi, vooral die stoere luchthapper op de motorkap, min of meer een handelsmerk van Subaru. De Levorg heeft qua design veel van de WRX STI, zoals je weet de wagen waar Subaru grote rallysuccessen mee scoorde en nog steeds scoort. Die luchthapper heeft een functie. Onder de motorkap ligt een 1.6 liter boxermotor met een turbo, die goed is voor 170 pk vermogen en een koppel van 250 Nm. Zo’n turbo moet gekoeld worden en dat geschiedt door een intercooler die via de luchthapper verse koellucht toegediend krijgt. De boxermotor is een plat geval en dat betekent dat de motor laag tussen de voorwielen ligt, wat goed is voor een laag zwaartepunt, wat op zijn beurt weer zorgt voor een uitstekende wegligging. De motor is de nieuwste telg uit de Subaru boxermotor familie en biedt hoge prestaties en een lage CO2-uitstoot en een lager brandstofverbruik dan de vorige versies van deze motor. Volgens het boekje rijdt de wagen gemiddeld 1 op 14. Dat is niet superzuinig, maar ook niet zodanig dorstig dat het potentiële kopers afschrikt. In de praktijk klopt dit getal wel zo ongeveer (zegt ons gevoel na een paar keer tanken). Het is trouwens wel afhankelijk van hoe je met de wagen omgaat.
De auto is voorzien van een CVT-versnellingsbak (in een ver verleden door onze eigen heer Hub Van Doorne in Nederland ontwikkeld). CVT staat voor Continu Variable Transmissie en dat houdt in dat de bak niet schakelt maar in één keer doortrekt. De CVT-automaat wordt door meer Japanse merken gebruikt, onder andere door Honda, en dat zegt wel wat. Wij vinden het een geweldig plezierige bak en hij heeft het voordeel dat je bij een stoplicht, als je daar behoefte aan hebt, altijd het eerst weg bent. Terwijl een ander steeds op moet schakelen trek jij gewoon in één keer weg. Perfect.
Je kunt met de auto ook handmatig schakelen via paddles achter het stuur. Dat hebben we wel even geprobeerd maar je komt al gauw tot de conclusie dat het een vrij vervelende en onnodige bezigheid is. Misschien leuk als je wilt gaan racen, maar in het dagelijks verkeer gebruik je dat systeem eigenlijk niet. Via Subaru Intelligent Drive (SI-Drive) kun je de auto in twee standen zetten, I voor intelligent, dus gewoon, soepel en efficiënt en S voor sportief, waardoor de wagen sneller op je input reageert.
Genoeg imponerende techniek. Het oog wil ook wat. Vanbinnen is de auto erg mooi, de fraaie stoelen zijn met leer bekleed, evenals het dashboard en het D-vormige stuur (aan de onderkant afgeplat). Het zwarte leer in onze testwagen is met blauw stiksel afgewerkt, chic en smaakvol. De zitpositie achter het stuur is perfect. Van buiten lijkt de wagen minder hoog dan wanneer je erin zit. Je hebt het gevoel vrij hoog boven de weg te zitten en heer en meester in het verkeer te zijn.
De wagen is een station of hatchback, waardoor je over veel laadruimte beschikt, zeker als je de achterbanken neerklapt. Zelfs onder de vloer is nog bergruimte voor het vervoer van kwetsbare objecten.
Veiligheid speelt ook een rol, de carrosserie is voorzien van een ringvormig verstevigingsframe dat ervoor moet zorgen dat de inzittenden beschermd zijn tegen botsingen.
Je kunt de sleutel in je zak houden want de auto is voorzien van keyless entry. Als je aan de deurklink aan de bestuurderskant trekt gaat hij open. Starten doe je met een startknop. De stoelen zijn verwarmd, bij het achteruitrijden kijk je mee op het beeldscherm in de middenconsole.
Een aanrader deze Subaru? Natuurlijk, heel erg zelfs. Hadden we er maar één! De enige echte Subaru-dealer voor Groningen zit trouwens in Assen (beetje reclame maken mag): Luth Tangenberg.