Tekst Aart Merkelijn Bescheidenheid siert de mens, zeggen ze wel eens. Of doe maar gewoon, loop niet naast je schoenen, hou je op de vlakte. Dat schoot me te binnen toen ik met de kunstenaar Peter Boersma over zijn werk aan het praten was. Hij had een map bij zich met een prachtige collectie collages. Qua kleur en compositie verrassend trefzeker en harmonieus, in sfeer het accent leggend op de jaren dertig tot en met zestig van de vorige eeuw. ‘Ik kon niet zo goed tekenen, dus ben ik maar gaan knippen en plakken,’ zo omschrijft Boersma zijn talent. Maar zei niet ooit de wereldberoemde cobraschilder Karel Appel ‘ik rotzooi maar wat aan?’ Ik bedoel maar. |
Peter Boersma (1974)komt van het Friese platteland en schoolde zich op de Academie Minerva in de stad Groningen tot grafisch ontwerper. ‘Op de kunstacademie ben ik al begonnen met het experimenteren met materialen,’ zegt Boersma. ‘Ik heb ook al vroeg ontdekt dat ik het liefst binnen een bepaald kader werk. Als grafisch ontwerper is dat een logische zaak, je hebt te maken met opdrachtgevers en werkt samen met derden zoals tekstschrijvers, fotografen, webdesigners en drukkerijen. Maar ook als kunstenaar wil ik mijn onderwerpen graag (min of meer) afbakenen.’
Vervlogen tijden
Peter Boersma gebruikt graag als basis oud materiaal. Documenten uit vervlogen tijden, oude boeken en verweerde tijdschriften – het biedt hem veel inspiratie voor het creëren van zijn fraaie collages. ‘Je zou kunnen zeggen dat ik het verleden omvorm tot een nieuwe vorm van geschiedenis,’ zegt Boersma. ‘Dat gebeurt op figuratieve wijze maar ook abstract. Een belangrijk element in mijn werkwijze is het toepassen van plakband, waarbij ik speciale technieken heb ontwikkeld. Op die manier kan ik flarden van teksten, foto’s en kleuren gedoseerd in de collage verwerken. Ook werk ik met vergrote uitsnedes op canvas.’ Daarnaast verwierf Boersma bekendheid met het maken van fotoseries van o.a. ‘mededelingen’ – dit zijn briefjes die te pas en onpas op deuren en ramen worden geplakt. Er verschijnt eind dit jaar een boek bij uitgeverij Wbooks met deze verzameling.
Sofia
Het werk van Boersma beschrijven is een hele uitdaging, je kunt het maar beter gewoon bekijken. Dat kan op zijn website (www.hehallo.nl). Maar in het echt komen de collages natuurlijk nog veel beter tot hun recht. Boersma exposeert een keer of tien per jaar, onder meer in Pictura aan het Martinikerkhof, waar hij vorig jaar als lid van de expositiecommissie een grote collage-expositie organiseerde. Daarnaast exposeert hij ook over de grens (Duitsland, Frankrijk, hij won onlangs een prijs in het Bulgaarse Sofia).
Landbouw
Peter Boersma is net als Mirjam Dijkema (STAD Magazine nr.1) een exponent van een (relatief jonge) garde Groningse kunstenaars die hun talent op een zelfbewuste manier koppelen aan de markt en de mogelijkheden. Een breed talent ook, want Boersma laat ons een collagefotoboek zien met als thema Landbouw. Het is een mooi staaltje van Boersma’s compositorische en technische vaardigheden, het boek geeft het boerenleven uit het midden van de vorige eeuw indringend weer, legt accenten, kenmerkt zich ook hier door doeltreffende uitsnedes. Een hebbeding.
Vorm en functie
Het vrije werk van Boersma mag er wezen, maar ook in opdracht is hij op vele fronten actief. Tot die opdrachtgevers behoren de gemeente Groningen, Eska Graphic Board, enkele woningbouwverenigingen, verschillende uitgeverijen en kleine zelfstandigen. Ook het ontwerpen van CD covers is een regelmatig terugkomende bezigheid. ’Ik hou erg van mijn vak, heb er ontzetten veel plezier in en ben met hart en ziel grafisch ontwerper,’ aldus Boersma. ‘Het oppakken van het basisidee, het vaststellen van de pure boodschap en dat vertalen in een prachtig eindresultaat, waarbij vorm en functie elkaar perfect aanvullen, dat is mijn uitdaging bij elke opdracht.’
Booming
De collages van Peter Boersma zijn artistiek van internationaal niveau. Gevraagd naar zijn inspiratiebronnen, noemt Boersma de Duitse Dadaïst / kunstschilder /publicist/ typograaf Kurt Schwitters. ‘Hij heeft onder meer laten zien hoe onbegrensd de mogelijkheden zijn van de collage. Het is een kunstvorm die in Nederland relatief weinig aandacht krijgt, dat staat in geen verhouding tot de situatie in de USA. Daar heeft de collage een veel belangrijker plek in de kunstwereld dan in Nederland, daar is het booming.’
Vervlogen tijden
Peter Boersma gebruikt graag als basis oud materiaal. Documenten uit vervlogen tijden, oude boeken en verweerde tijdschriften – het biedt hem veel inspiratie voor het creëren van zijn fraaie collages. ‘Je zou kunnen zeggen dat ik het verleden omvorm tot een nieuwe vorm van geschiedenis,’ zegt Boersma. ‘Dat gebeurt op figuratieve wijze maar ook abstract. Een belangrijk element in mijn werkwijze is het toepassen van plakband, waarbij ik speciale technieken heb ontwikkeld. Op die manier kan ik flarden van teksten, foto’s en kleuren gedoseerd in de collage verwerken. Ook werk ik met vergrote uitsnedes op canvas.’ Daarnaast verwierf Boersma bekendheid met het maken van fotoseries van o.a. ‘mededelingen’ – dit zijn briefjes die te pas en onpas op deuren en ramen worden geplakt. Er verschijnt eind dit jaar een boek bij uitgeverij Wbooks met deze verzameling.
Sofia
Het werk van Boersma beschrijven is een hele uitdaging, je kunt het maar beter gewoon bekijken. Dat kan op zijn website (www.hehallo.nl). Maar in het echt komen de collages natuurlijk nog veel beter tot hun recht. Boersma exposeert een keer of tien per jaar, onder meer in Pictura aan het Martinikerkhof, waar hij vorig jaar als lid van de expositiecommissie een grote collage-expositie organiseerde. Daarnaast exposeert hij ook over de grens (Duitsland, Frankrijk, hij won onlangs een prijs in het Bulgaarse Sofia).
Landbouw
Peter Boersma is net als Mirjam Dijkema (STAD Magazine nr.1) een exponent van een (relatief jonge) garde Groningse kunstenaars die hun talent op een zelfbewuste manier koppelen aan de markt en de mogelijkheden. Een breed talent ook, want Boersma laat ons een collagefotoboek zien met als thema Landbouw. Het is een mooi staaltje van Boersma’s compositorische en technische vaardigheden, het boek geeft het boerenleven uit het midden van de vorige eeuw indringend weer, legt accenten, kenmerkt zich ook hier door doeltreffende uitsnedes. Een hebbeding.
Vorm en functie
Het vrije werk van Boersma mag er wezen, maar ook in opdracht is hij op vele fronten actief. Tot die opdrachtgevers behoren de gemeente Groningen, Eska Graphic Board, enkele woningbouwverenigingen, verschillende uitgeverijen en kleine zelfstandigen. Ook het ontwerpen van CD covers is een regelmatig terugkomende bezigheid. ’Ik hou erg van mijn vak, heb er ontzetten veel plezier in en ben met hart en ziel grafisch ontwerper,’ aldus Boersma. ‘Het oppakken van het basisidee, het vaststellen van de pure boodschap en dat vertalen in een prachtig eindresultaat, waarbij vorm en functie elkaar perfect aanvullen, dat is mijn uitdaging bij elke opdracht.’
Booming
De collages van Peter Boersma zijn artistiek van internationaal niveau. Gevraagd naar zijn inspiratiebronnen, noemt Boersma de Duitse Dadaïst / kunstschilder /publicist/ typograaf Kurt Schwitters. ‘Hij heeft onder meer laten zien hoe onbegrensd de mogelijkheden zijn van de collage. Het is een kunstvorm die in Nederland relatief weinig aandacht krijgt, dat staat in geen verhouding tot de situatie in de USA. Daar heeft de collage een veel belangrijker plek in de kunstwereld dan in Nederland, daar is het booming.’