Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani
Gianni Versace’s naam is nog steeds volop aanwezig. 25 jaar geleden werd hij vermoord in zijn huis in Florida. De naam Versace (mode) wordt tegenwoordig hoog gehouden door zijn zuster Donatella. Maar de expositie in het Groninger Museum besteedt daar geen aandacht aan. Het retrospective in het museum behandelt alleen de periode tot aan zijn dood en toont Gianni’s vakmanschap en gevoel voor de tijdgeest.
Fotografie Suhaila Sahmarani
Gianni Versace’s naam is nog steeds volop aanwezig. 25 jaar geleden werd hij vermoord in zijn huis in Florida. De naam Versace (mode) wordt tegenwoordig hoog gehouden door zijn zuster Donatella. Maar de expositie in het Groninger Museum besteedt daar geen aandacht aan. Het retrospective in het museum behandelt alleen de periode tot aan zijn dood en toont Gianni’s vakmanschap en gevoel voor de tijdgeest.
Met Gianni Versace Retrospective brengt het Groninger Museum de carrière van de excentrieke Italiaanse modeontwerper Gianni Versace, een van de meest invloedrijke couturiers ooit, tot leven. In de kleurrijke, gewaagde en emotionele tentoonstelling word je meegenomen in een wereld van extravagante kleding en uitbundige catwalkshows, waarin mode, pop en design op spectaculaire wijze samenkomen.
Grote tentoonstelling
De tentoonstelling is over een groot oppervlak en twee verdiepingen in het museum ruim opgezet. Er worden talloze outfits, accessoires, stoffen, tekeningen, interieurdesigns en filmopnames van de legendarische shows uit zijn glorietijd van 1989 en 1997 getoond. Versace verbond mode met muziek, fotografie en grafisch ontwerp en liep hiermee voorop in een tijd waarin modeshows en reclamecampagnes aan het veranderen waren in kunstwerken.
Alle objecten in de tentoonstelling zijn originele stukken en komen uit particuliere verzamelingen uit heel Europa en Noord- en Zuid-Amerika.
Pionier in modewereld
Gianni Versace (1946-1997) was een pionier in de modewereld. Hij doorbrak het traditionele man-vrouw beeld door in zijn creaties voor beide seksen naar macht en seksualiteit te verwijzen. Zijn openlijke homoseksualiteit maakte hem een belangrijke persoon binnen de LGBTQ-beweging en met zijn creaties moedigde vrouwen aan om zelfverzekerd genoeg te zijn om hun lichaam niet te verbergen. Als slimme marketeer betrok hij beroemdheden bij het promoten van zijn merk en tegelijkertijd maakte hij van onbekende modellen supersterren. Naomi Campbell, Claudia Schiffer en Cindy Crawford hebben aan hem de titel ‘supermodel’ te danken. Voor zijn reclamecampagnes werkte Gianni Versace samen met vooruitstrevende fotografen als Helmut Newton, Peter Lindbergh en Bruce Weber. Gianni Versace creëerde een nieuwe status quo voor de mode-industrie.
Andy Warhol
Gianni Versace had een grote interesse voor beeldcultuur en kennis van kunstgeschiedenis en dit verwerkte hij in grensverleggende combinaties en in sterke patronen. Zo combineerde hij klassieke beelden met pop art uit de jaren zestig en liet hij zich inspireren door vormen uit de Griekse oudheid en door thema’s als bondage en SM. Daarnaast werkte hij met kunstenaars als Andy Warhol, Jim Dine en Julian Schnabel, waarmee hij als nooit tevoren de verbinding tussen het oude en nieuwe benadrukte.
Kortom, een werkelijk zeer interessante en indrukwekkende tentoonstelling, die alleszins de moeite waard is om te bekijken. Voor kunstliefhebbers die zich geïnspireerd voelen door de tijdgeest van de jaren 80 en 90 zullen zich aangesproken voelen. Persoonlijk heb ik net de hele Netflix-serie over Andy Warhol (The Andy Warhol Diaries) bekeken en ik vond het dan ook heel aansprekend om de Andy Warhol jurken van Versace in het museum te zien.
Versace's passie voor Andy Warhol werd gevoed, zoals hij zelf zei, door een van zijn eerste reizen naar New York en zijn associatie van Warhol met mediabewustzijn, een levendige kunstscène, waardering van kunst en design, en de synthese van kunst en leven die Warhol beoefende en die werd belichaamd door de Factory. Versace, de grote waarnemer en speurder naar culturele details, zag Warhol als een zielsverwant. Het is geen toeval dat de Warhol jurken in dezelfde collectie verschenen als de 'Vogue' jurken. In beide gevallen ging de ontwerper uit van de media- en beeldcultuur. De combinatie van James Dean en Marilyn Monroe is als het Pop Art Medusa embleem al een icoon voor Versace. In 1991 selecteerde Versace klassieke Warhol-beelden die uit de jaren zestig stammen.
Diana jurk
De tentoonstelling in het museum werd voor de pers begeleid door de curatoren Karl von der Ahé en Saskia Lubnow. Zij vertelden uitgebreid over de collectie. Onder andere over de ‘Diana-jurk’, een van de topstukken uit het Gianni Versace retrospectief. De twee curatoren maakten al twee maal eerdere een expositie over de nalatenschap van Versace, een keer in Borås (Zweden; toevallig een plaats waar ik persoonlijk nogal wat herinneringen aan heb) en daarvoor in Berlijn. Maar deze, in Groningen, is de grootste tot nu toe.
Twee jurken komen uit het gerenommeerde Costume Institute van het Metropolitan Museum of Art in New York. Behalve de Diana-jurk is dat de zwarte avondjapon met gouden veiligheidsspelden waarin Liz Hurley, de toen nog onbekende vriendin van Hugh Grant, verscheen op de première van Four Weddings and a Funeral.
Bijna alle kledingstukken zijn gewoon op modepoppen van dichtbij te bekijken. Zo kun je, volgens de beide curatoren, pas echt goed zien hoe knap die ontwerpen zijn en met hoeveel zorg en oog voor detail ze werden gemaakt.
Gianni Versace Retrospective, Groninger Museum. Tot en met 7 mei 2023.
Grote tentoonstelling
De tentoonstelling is over een groot oppervlak en twee verdiepingen in het museum ruim opgezet. Er worden talloze outfits, accessoires, stoffen, tekeningen, interieurdesigns en filmopnames van de legendarische shows uit zijn glorietijd van 1989 en 1997 getoond. Versace verbond mode met muziek, fotografie en grafisch ontwerp en liep hiermee voorop in een tijd waarin modeshows en reclamecampagnes aan het veranderen waren in kunstwerken.
Alle objecten in de tentoonstelling zijn originele stukken en komen uit particuliere verzamelingen uit heel Europa en Noord- en Zuid-Amerika.
Pionier in modewereld
Gianni Versace (1946-1997) was een pionier in de modewereld. Hij doorbrak het traditionele man-vrouw beeld door in zijn creaties voor beide seksen naar macht en seksualiteit te verwijzen. Zijn openlijke homoseksualiteit maakte hem een belangrijke persoon binnen de LGBTQ-beweging en met zijn creaties moedigde vrouwen aan om zelfverzekerd genoeg te zijn om hun lichaam niet te verbergen. Als slimme marketeer betrok hij beroemdheden bij het promoten van zijn merk en tegelijkertijd maakte hij van onbekende modellen supersterren. Naomi Campbell, Claudia Schiffer en Cindy Crawford hebben aan hem de titel ‘supermodel’ te danken. Voor zijn reclamecampagnes werkte Gianni Versace samen met vooruitstrevende fotografen als Helmut Newton, Peter Lindbergh en Bruce Weber. Gianni Versace creëerde een nieuwe status quo voor de mode-industrie.
Andy Warhol
Gianni Versace had een grote interesse voor beeldcultuur en kennis van kunstgeschiedenis en dit verwerkte hij in grensverleggende combinaties en in sterke patronen. Zo combineerde hij klassieke beelden met pop art uit de jaren zestig en liet hij zich inspireren door vormen uit de Griekse oudheid en door thema’s als bondage en SM. Daarnaast werkte hij met kunstenaars als Andy Warhol, Jim Dine en Julian Schnabel, waarmee hij als nooit tevoren de verbinding tussen het oude en nieuwe benadrukte.
Kortom, een werkelijk zeer interessante en indrukwekkende tentoonstelling, die alleszins de moeite waard is om te bekijken. Voor kunstliefhebbers die zich geïnspireerd voelen door de tijdgeest van de jaren 80 en 90 zullen zich aangesproken voelen. Persoonlijk heb ik net de hele Netflix-serie over Andy Warhol (The Andy Warhol Diaries) bekeken en ik vond het dan ook heel aansprekend om de Andy Warhol jurken van Versace in het museum te zien.
Versace's passie voor Andy Warhol werd gevoed, zoals hij zelf zei, door een van zijn eerste reizen naar New York en zijn associatie van Warhol met mediabewustzijn, een levendige kunstscène, waardering van kunst en design, en de synthese van kunst en leven die Warhol beoefende en die werd belichaamd door de Factory. Versace, de grote waarnemer en speurder naar culturele details, zag Warhol als een zielsverwant. Het is geen toeval dat de Warhol jurken in dezelfde collectie verschenen als de 'Vogue' jurken. In beide gevallen ging de ontwerper uit van de media- en beeldcultuur. De combinatie van James Dean en Marilyn Monroe is als het Pop Art Medusa embleem al een icoon voor Versace. In 1991 selecteerde Versace klassieke Warhol-beelden die uit de jaren zestig stammen.
Diana jurk
De tentoonstelling in het museum werd voor de pers begeleid door de curatoren Karl von der Ahé en Saskia Lubnow. Zij vertelden uitgebreid over de collectie. Onder andere over de ‘Diana-jurk’, een van de topstukken uit het Gianni Versace retrospectief. De twee curatoren maakten al twee maal eerdere een expositie over de nalatenschap van Versace, een keer in Borås (Zweden; toevallig een plaats waar ik persoonlijk nogal wat herinneringen aan heb) en daarvoor in Berlijn. Maar deze, in Groningen, is de grootste tot nu toe.
Twee jurken komen uit het gerenommeerde Costume Institute van het Metropolitan Museum of Art in New York. Behalve de Diana-jurk is dat de zwarte avondjapon met gouden veiligheidsspelden waarin Liz Hurley, de toen nog onbekende vriendin van Hugh Grant, verscheen op de première van Four Weddings and a Funeral.
Bijna alle kledingstukken zijn gewoon op modepoppen van dichtbij te bekijken. Zo kun je, volgens de beide curatoren, pas echt goed zien hoe knap die ontwerpen zijn en met hoeveel zorg en oog voor detail ze werden gemaakt.
Gianni Versace Retrospective, Groninger Museum. Tot en met 7 mei 2023.