Tekst Elke Ahlen
Foto’s Suhaila Sahmarani
Op 28 oktober won de 29-jarige Ester de Graaf de YGA II award. YGA II staat voor Young Grunn Artist II en is een ontwikkelingstraject voor jonge kunstenaars uit Groningen. Het project is een samenwerking tussen galerie NP3 en het Groninger Museum. Wij bezochten Esther de Graaf in haar atelier.
Foto’s Suhaila Sahmarani
Op 28 oktober won de 29-jarige Ester de Graaf de YGA II award. YGA II staat voor Young Grunn Artist II en is een ontwikkelingstraject voor jonge kunstenaars uit Groningen. Het project is een samenwerking tussen galerie NP3 en het Groninger Museum. Wij bezochten Esther de Graaf in haar atelier.
Op een mistige donderdagmorgen betraden we het oude schoolgebouw aan de Heinsiusstraat waar Esther de Graaf haar werkruimte heeft. Het pand ademt nog echt de sfeer van een oude verlaten school. ‘Tegenwoordig wonen hier mensen, bovendien hebben veel kunstenaars hier hun atelier,’ zegt Esther de Graaf terwijl ze ons welkom heet. Haar atelier bestaat uit een grote ruimte gevuld met materialen zoals hout, karton en ijzer.
Esther de Graaf is in 2007 afgestudeerd aan Academie Minerva en sindsdien werkzaam als beeldend kunstenaar. Ze werkt vanuit Groningen, maar haar werk is in het hele land en zelfs daarbuiten te zien. ‘Na mijn opleiding was ik erg op zoek naar mijn plaats in de kunstwereld, maar naarmate ik meer tentoonstellingen heb gedaan is mijn positie stabieler geworden,’ zegt ze.
Esther de Graaf is in 2007 afgestudeerd aan Academie Minerva en sindsdien werkzaam als beeldend kunstenaar. Ze werkt vanuit Groningen, maar haar werk is in het hele land en zelfs daarbuiten te zien. ‘Na mijn opleiding was ik erg op zoek naar mijn plaats in de kunstwereld, maar naarmate ik meer tentoonstellingen heb gedaan is mijn positie stabieler geworden,’ zegt ze.
Esther de Graaf en negenendertig andere jonge kunstenaars gaven zich op voor de YGA II. Slechts drie van hen werden uitverkoren het hele traject te doorlopen. Naast Esther de Graaf waren dat Adrie Schokker en Bernaudt Smilde. Het YGA II traject heeft De Graaf erg geholpen om zich verder te ontwikkelen. Zo kon ze onder andere een tentoonstelling doen in Los Angeles. Daar toonde ze haar kunst in een kleine verrijdbare ruimte. ‘Het was een hele andere ervaring om op zo’n andere plek aan het werk te zijn en zonder de hulp van het traject zou ik dit niet hebben kunnen doen.’.
De andere twee kunstenaars van het YGA II traject waren Bernaudt Smilde en Adrie Schokker. Esther zag in hen geen concurrenten. ‘Ieder van ons heeft zo zijn eigen stijl en gaat anders te werk. Bernaudt Smilde heeft natuurlijk al in heel veel musea gestaan en heel veel tentoongesteld. Zijn werk is de hele wereld over gegaan. Dat is wel intimiderend.’
De stijl van Esther de Graaf is erg herkenbaar. Haar beelden zijn simplistisch, eenvoudig, fragiel en non-figuratief, maar tegelijkertijd ook erg complex, omdat er meer achter zit dan wat je op het eerste oog ziet. Mensen mogen vertrouwen op hun eigen gedachtegangen.
Haar grootste inspiratiebron is het kijken en het voelen. Het ervaren van beelden. ‘Alles om ons heen beweegt al en stilstaande beelden staan nog erg bij ons zelf. Je kan er zelf je gedachten op los laten en niemand anders kan dat voor je doen,’
Ze maakt veel gebruik van simpele materialen zoals hout, karton, metaal. Door materialen te gebruiken met een niet al te hoge geldwaarde kan De Graaf zich helemaal laten gaan in haar kunst. ‘Ik hoef niet bang te zijn om dingen te maken. Met dure materialen ga je veel voorzichtiger om en ben je al veel eerder in het proces bezig met het resultaat.’
Daarnaast zijn de materialen ook heel herkenbaar. Ze krijgen door de toepassing in beeldende kunst een eigen leven.
De stijl van Esther de Graaf is erg herkenbaar. Haar beelden zijn simplistisch, eenvoudig, fragiel en non-figuratief, maar tegelijkertijd ook erg complex, omdat er meer achter zit dan wat je op het eerste oog ziet. Mensen mogen vertrouwen op hun eigen gedachtegangen.
Haar grootste inspiratiebron is het kijken en het voelen. Het ervaren van beelden. ‘Alles om ons heen beweegt al en stilstaande beelden staan nog erg bij ons zelf. Je kan er zelf je gedachten op los laten en niemand anders kan dat voor je doen,’
Ze maakt veel gebruik van simpele materialen zoals hout, karton, metaal. Door materialen te gebruiken met een niet al te hoge geldwaarde kan De Graaf zich helemaal laten gaan in haar kunst. ‘Ik hoef niet bang te zijn om dingen te maken. Met dure materialen ga je veel voorzichtiger om en ben je al veel eerder in het proces bezig met het resultaat.’
Daarnaast zijn de materialen ook heel herkenbaar. Ze krijgen door de toepassing in beeldende kunst een eigen leven.
Naast het YGAII traject heeft Esther de Graaf dit jaar ook meegedaan met het All is Giving-project in het oude postkantoor in de stad. Tijdens dit project stelden vijfenvijftig kunstenaars hun werk tentoon. Gedurende de tentoonstelling was de hele ruimte omgebouwd. Er stonden geen teksten bij de kunstwerken. Alle werken stonden door elkaar heen opgesteld en dicht op elkaar. Mensen konden hun eigen pad kiezen en zelf focussen op de kunstwerken waar ze het meest feeling mee hadden.
Eind november heeft De Graaf een tentoonstelling in Hamburg en in januari volgen er nog twee tentoonstellingen in Amsterdam. In 2016 zal het werk van Esther de Graaf te zien zijn in het Groningen Museum, want dat is de beloning die de winnaar van de YGA II award in het vooruitzicht heeft.
Eind november heeft De Graaf een tentoonstelling in Hamburg en in januari volgen er nog twee tentoonstellingen in Amsterdam. In 2016 zal het werk van Esther de Graaf te zien zijn in het Groningen Museum, want dat is de beloning die de winnaar van de YGA II award in het vooruitzicht heeft.