Fotografie Suhaila Sahmarani
Nog tot en met zondag 29 januari vindt de 26ste editie van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam (MBFWA) plaats. Het catwalkprogramma ging op 26 januari van start met twee door Future Generation gepresenteerde catwalkshows: ‘MARTAN’ en ‘The Painting’.
Nog tot en met zondag 29 januari vindt de 26ste editie van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam (MBFWA) plaats. Het catwalkprogramma ging op 26 januari van start met twee door Future Generation gepresenteerde catwalkshows: ‘MARTAN’ en ‘The Painting’.
MARTAN
Tijdens de eerste catwalkshow bundelden designers Diek Pothoven en Luuk Kuijf hun krachten onder de naam MARTAN. Het was de lancering van hun eerste gezamenlijke collectie. De show liet de vernieuwende visie van het duo en de manier waarop zij over mode denken duidelijk zien. De collectie toonde een optimistisch toekomstbeeld – de reden waarom Future Generation met deze show van start ging. MARTAN staat voor ontwerpen met veel kleur, gevoel en lef. ‘Experimenteel’ was een woord dat we in de wandelgangen na afloop veel hoorden.
Tijdens de eerste catwalkshow bundelden designers Diek Pothoven en Luuk Kuijf hun krachten onder de naam MARTAN. Het was de lancering van hun eerste gezamenlijke collectie. De show liet de vernieuwende visie van het duo en de manier waarop zij over mode denken duidelijk zien. De collectie toonde een optimistisch toekomstbeeld – de reden waarom Future Generation met deze show van start ging. MARTAN staat voor ontwerpen met veel kleur, gevoel en lef. ‘Experimenteel’ was een woord dat we in de wandelgangen na afloop veel hoorden.
The Painting
De tweede catwalk van de avond ging van start onder de naam The Painting. Met The Painting presenteerde Future Generation een blik op de toekomst. Negen veelbelovende designers kregen de opdracht hun eigen visie op de toekomst vorm en richting te geven. Ontwerpers Ailene van Elmpt, Johannes Offerhaus, Liesbeth Sterkenburg, Marlou Breuls, Merel van Glabbeek, Sunanda Koning, TRINCHBECX, Yoko Maja en Zyanya Keizer kregen van curator Peter Leferink de mogelijkheid om met een figuurlijk wit doek als basis hun eigen Hollandse Meesterstuk te schilderen. De kleur wit was absoluut dominant en staat bij Future Generation symbool voor geloof, hoop en liefde – drie essentiële ingrediënten voor de modetoekomst die centraal stonden in deze catwalkshow.
Het was zonder meer een prachtige show met verrassende ontwerpen, die onder de tonen van Give peace a chance van John Lennon en Yoko Ono verliep. Zonder meer een statement voor vrede in de wereld van de jonge modeontwerpers. Heel mooi gepresenteerd, in een theatrale sfeer. Aan het eind van de show stonden alle modellen op een podium aan het eind van de zaal, als een tableau vivant, en kwam een koor binnen dat Imagine van John Lennon zong.
De tweede catwalk van de avond ging van start onder de naam The Painting. Met The Painting presenteerde Future Generation een blik op de toekomst. Negen veelbelovende designers kregen de opdracht hun eigen visie op de toekomst vorm en richting te geven. Ontwerpers Ailene van Elmpt, Johannes Offerhaus, Liesbeth Sterkenburg, Marlou Breuls, Merel van Glabbeek, Sunanda Koning, TRINCHBECX, Yoko Maja en Zyanya Keizer kregen van curator Peter Leferink de mogelijkheid om met een figuurlijk wit doek als basis hun eigen Hollandse Meesterstuk te schilderen. De kleur wit was absoluut dominant en staat bij Future Generation symbool voor geloof, hoop en liefde – drie essentiële ingrediënten voor de modetoekomst die centraal stonden in deze catwalkshow.
Het was zonder meer een prachtige show met verrassende ontwerpen, die onder de tonen van Give peace a chance van John Lennon en Yoko Ono verliep. Zonder meer een statement voor vrede in de wereld van de jonge modeontwerpers. Heel mooi gepresenteerd, in een theatrale sfeer. Aan het eind van de show stonden alle modellen op een podium aan het eind van de zaal, als een tableau vivant, en kwam een koor binnen dat Imagine van John Lennon zong.
She’s Mercedes
Mercedes is al jaren de hoofdsponsor van de Fashion Weeks in verschillende steden in de wereld. De bezoekers van de MBFWA konden deze editie kennismaken met ‘She’s Mercedes’, het platform van Mercedes-Benz voor vrouwen. She’s Mercedes is het podium waar vrouwen de uitdagingen van het succesvol balanceren tussen werk en privé kunnen uitwisselen. She’s Mercedes heeft als doel vrouwen te inspireren, met elkaar in contact te brengen en in staat te stellen om het beste uit zichzelf te halen. Dit komt tot uiting in interviews, diverse activiteiten en een eigen magazine. Meer informatie over She’s Mercedes is op www.mercedes-benz.nl/she te vinden.
De shows van de MBFWA zijn nog te zien t/m 29 januari a.s. Meer info op www.fashionweek.nl
Mercedes is al jaren de hoofdsponsor van de Fashion Weeks in verschillende steden in de wereld. De bezoekers van de MBFWA konden deze editie kennismaken met ‘She’s Mercedes’, het platform van Mercedes-Benz voor vrouwen. She’s Mercedes is het podium waar vrouwen de uitdagingen van het succesvol balanceren tussen werk en privé kunnen uitwisselen. She’s Mercedes heeft als doel vrouwen te inspireren, met elkaar in contact te brengen en in staat te stellen om het beste uit zichzelf te halen. Dit komt tot uiting in interviews, diverse activiteiten en een eigen magazine. Meer informatie over She’s Mercedes is op www.mercedes-benz.nl/she te vinden.
De shows van de MBFWA zijn nog te zien t/m 29 januari a.s. Meer info op www.fashionweek.nl