Ancel Klooster kennen we als de drummer van Klatwerk 3, het pianojazztrio waarin hij samenspeelt met Boelo Klat (piano) en Ruud Vley (bas). Klooster gaf twintig jaar les aan de muziekschool (Vrijdag) in Groningen en aan muziekscholen in Duitsland en werkt nu als docent Muziek op zijn oude middelbare school in Winschoten. Daarnaast is hij tegenwoordig actief met workshops Flex Drums (de nieuwe djembee). RitmeXpress is de naam van het bedrijf waarin hij deze percussie-activiteiten, gericht op bedrijven en organisaties, heeft ondergebracht. Engbert Breuker van Pentascope is een van de mensen met wie Klooster samenwerkt.
Engbert Breuker is organisatieadviseur. Zijn bedrijf Pentascope wil de wereld mooier en leuker maken. ‘Dat doen we door mensen en organisaties te helpen groeien. In kwaliteit, in daadkracht en in relevantie voor belanghouders. Dat begint met het versterken van het bewustzijn van alle medewerkers. Zodat iedereen in de organisatie weer voelt en snapt hoe hij of zij kan bijdragen, op basis van eigen talent en kracht,’ aldus Breuker. Cultuurverandering binnen een organisatie, leiderschapsontwikkeling en teambuilding zijn enkele trefwoorden van waar het om gaat. Vooral bij dat laatste komt iemand als Ancel Klooster in beeld. ‘Het is heel inspirerend om te merken hoe mooi het is als je je passie deelt,’ vertelt Klooster. ‘Ik werk in RitmeXpress bijvoorbeeld ook samen met Jaap Stiggelbout Percussion in Groningen. Stiggelbout bouwt en verkoopt djembees. Naast de oude vertrouwde djembees die ik altijd bij Jaap huur, heb ik nu bij hem dertig Flex Drums aangeschaft, waarmee ik de boer opga. Ik verzorg workshops voor bedrijven en teamuitjes, maar ook voor het onderwijs en particulieren. Tijdens de workshops maak ik een vergelijking met Muziek als Taal, een prachtige metafoor om beter naar elkaar te leren luisteren, om elkaar beter te begrijpen en vooral ook om je leren uit te spreken. Samen spelenderwijs werken aan meer muzikale expressie en lekker trommelen met zijn allen, dat geeft mensen energie en nieuwe inzichten, maar vooral werkt het teamversterkend. Bijvoorbeeld het feit dat tijdens het spelen van de begeleidingsritme iedereen even verantwoordelijk is voor het eindresultaat bevordert de teamgeest. De meerwaarde zit hem ook in het feit dat iedereen aan bod komt om te improviseren, om zich door middel van de ‘talking-drums’ uit te spreken; iedereen wordt gehoord.’
Om ook inhoudelijk een goed verhaal te bieden richting het bedrijfsleven en andere organisaties is Ancel Klooster met Engbert Breuker van Pentascope en een aantal andere kenners, zoals Marcel Kuhlmann (Kessels en Smit) in zee gegaan. Het idee is om goede producten aan te bieden, waar het bedrijfsleven wat aan heeft. De Flex Drums van Klooster klinken goed en zijn mooi kleurrijk ‘Mensen vinden het prachtig, de reacties zijn positief.’
Ancel Klooster is drummer bij Klatwerk 3, een jazztrio met alleen piano, contrabas en drums. ‘Het drumstel bestaat eigenlijk nog maar zo’n honderd jaar,’ vertelt hij, ‘Mijnheer Ludwig heeft omstreeks 1910 het bassdrumpedaal uitgevonden. Drumpatronen zijn ontstaan uit soms eeuwenoude ritmes van meerder percussionisten. Als drummer speel je deze ritmes in je eentje tegelijkertijd door elkaar, dus heel polyritmisch.’ Klooster beschouwt zichzelf als een drummer die denkt als een percussionist. ‘Ik probeer melodieus kleurend spelen, ik probeer altijd meer te doen dan alleen in de maat drummen.’ Hij noemt een aantal beroemde jazzdrummers als zijn voorbeelden: Elvin Jones, Peter Erskine en met name ook Paul Motian en Joey Baron. ‘Zij zijn meesters van het minimalisme; met zo weinig mogelijk noten zo veelzeggend mogelijk zijn. Wat ik herken is het respect voor de traditie van die mensen. Als muzikant ben je altijd bezig je te spiegelen aan je voorgangers.’
Engbert Breuker en Ancel Klooster kennen elkaar al meer dan tien jaar. Sinds een jaar of vijf werken ze samen. ‘Door dit soort workshops aan te bieden, kun je je activiteiten verdiepen,’ vindt Breuker. ‘Teambuilding heeft het nodig dat de deelnemers gezamenlijk activiteiten ondernemen. Flex Drums zijn een prachtig middel.’
Breuker spreekt graag in zelfbedachte termen zoals on-focus en off-focus zijn. Door off-focus te zijn (lekker samen muziek maken) raak je on-focus,’ aldus de bedrijvendokter die landelijke faam geniet met zijn onconventionele workshops.
‘Je moet het zo zien,’ zegt Breuker, ‘in elke organisatie zitten mensen die soms wat onopvallender aanwezig zijn, van wie de mening wat minder gehoord wordt. Juist die mensen betrek je door zo’n workshop djembee van Ancel Klooster bij de groep.’
‘Iedereen doet mee, iedereen speelt,’ vult Klooster aan, ‘dus ook de mensen die zich liever wat op de achtergrond houden spelen mee, én, wat we ze van tevoren niet vertellen, iedereen komt aan de beurt om een stukje solo te spelen. Dat geschiedt altijd onder grote hilariteit, maar zorgt er wel voor dat de spanning gebroken wordt.’
Ancel Klooster studeerde slagwerk aan het huidige Prins Claus Conservatorium in Groningen en heeft het nodige beleefd als muzikant. Zo was hij met orkesten en bands als Jumping the Blues op tournee naar Duitsland, Italie en Australië, studeerde hij aan het Drummers Collective in New York en Boston, speelde Van den Ende-musicals als ‘Chicago’ en ‘42’nd Street, ging hij met Weekend at Waikiki naar Berlijn, schnabbelde onder andere met Sugar Lee Hooper en Lee Towers op grote bedrijfsfeesten. Ancel stopte met commercieel spelen en speelt nu o.a. bijna tien jaar in Klatwerk3, op 27 mei is het jubileumconcert samen met Jan Mulder in de Oosterpoort waarna een landelijke tour volgt. Ook wordt in april 2017 de vijfde cd van Klatwerk3 opgenomen. Klatwerk3 speelt ‘modern creative now jazz’, zie ook www.klatwerk3.nl
Hij komt met de Flex Drums graag langs bij je bedrijf, school of organisatie ofwel op locaties als de Puddingfabriek of de Wolkenfabriek (op het oude Suikerunieterrein). en locatie voor de workshops is ook De Nieuwe Kolk in Assen i.s.m. Peter van der Linde. Hij is te bereiken via [email protected]l; 06 11 320 468, www.ritmexpress.com