'Wij houden het simpel, wat we zelf kunnen doen, doen we zelf.'
Een interview met Erwin Java en Fokke de Jong
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani en Norman Hess
Ze zijn nog maar drie jaar aan het werk met de band King of the World en nu al een begrip in Nederland. Dat is bijzonder voor een bluesband. Want in wezen speelt King of the World blues. ‘Geen blues voor de puristen.’ corrigeert Erwin Java, ' Wij spreken liever van Blues, Rhythm and Roots ’
13 juni trad de band op tijdens Swingin’ Groningen, samen met Jan Akkerman. Niemand minder dan bluesliefhebber Johan Derksen noemde King of the World een aanwinst voor de Nederlandse bluesscene.
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani en Norman Hess
Ze zijn nog maar drie jaar aan het werk met de band King of the World en nu al een begrip in Nederland. Dat is bijzonder voor een bluesband. Want in wezen speelt King of the World blues. ‘Geen blues voor de puristen.’ corrigeert Erwin Java, ' Wij spreken liever van Blues, Rhythm and Roots ’
13 juni trad de band op tijdens Swingin’ Groningen, samen met Jan Akkerman. Niemand minder dan bluesliefhebber Johan Derksen noemde King of the World een aanwinst voor de Nederlandse bluesscene.
De band bestaat uit vier leden, die allemaal ruimschoots hun sporen in de muziek verdiend hebben. Om even het niveau aan te geven: Ruud Weber (bas en zang) en Govert van der Kolm (keyboards) werden in 2014 allebei genomineerd voor de ‘Dutch Blues Awards’. Zij wonen elders in den lande en zijn niet bij het gesprek aanwezig. Ik spreek met Erwin Java en Fokke de Jong op het terras van café Het Concerthuis in de Poelestraat. Fokke de Jong (drums) woont in Kollum, Erwin Java (gitaar) in Stad. Beide heren zijn in een goede bui. Niet in het minst omdat het gewoon lekker gaat met de band.
Fokke de Jong drumde 24 jaar bij Normaal, Erwin Java speelde 25 jaar bij Cuby & the Blizzards. Al in zijn studententijd (Java studeerde een blauwe maandag Nederlands aan de RuG) speelde hij gitaar in verschillende bands in de Groninger popscene zoals White Honey èn zelfs een paar jaar in Herman Broods Wilde Romance. We hebben het dan over de roerige jaren zeventig en tachtig, de jaren van het Groninger springtij.
We kennen allemaal het verhaal, Harry Muskee (Cuby) overleed in 2011 en zijn band hield op te bestaan. Normaal houdt er waarschijnlijk dit jaar mee op, voor Fokke de Jong was het een paar jaar geleden al duidelijk dat er geen grootse toekomst meer voor hem in zat bij Normaal. Het aantal optredens werd minder. In 2011 werd de Drentse Blues Opera georganiseerd (een groots blues spektakel op het Drentse platteland, enigszins vergelijkbaar met Iemandsland dat dit jaar volle bakken trok) en De Jong en Java speelden daar allebei in mee. Vier maanden na het overlijden van Harry "Cuby" Muskee besloten ze samen een band op te zetten.
‘Het klikte tussen ons,’ vertelt Java. ‘De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Fokke mij belde. Fokke is de spin in het web.’
‘Ik heb een boekje met allerlei namen van muzikanten die mij in de loop der jaren opgevallen zijn,’ vertelt Fokke de Jong. ‘We zochten nog muzikanten erbij voor de band en Govert en Ruud stonden bij mij bovenaan de lijst. Met Ruud hebben we een geweldige bassist in de band die ook nog goed kan zingen. Twee vliegen in een klap dus.’
Jullie wonen verspreid over Nederland, is dat niet een heel gedoe om bij elkaar te komen?
‘Helemaal niet,’ zegt Java, ‘als we ergens een optreden hebben rijden we er op eigen houtje naartoe en komen ter plekke bij elkaar. Ieder neemt zijn eigen spullen mee voor het optreden.’
En oefenen?
‘We oefenen bijna nooit meer. In het begin natuurlijk wel veel, maar we hebben ons repertoire nu zo goed in de vingers, elk optreden maakt ons beter.’
‘Voor nieuwe nummers komen we natuurlijk wel bij elkaar,’ voegt De Jong eraan toe.
Waar komt de naam King of the World vandaan?
‘Ja, die naam is een echte bluesnaam ,’ vindt Erwin Java. Het refereert aan BB/Freddie en Albert King , het is de titel van een John Lee Hooker-song, de titel van een LP van C+B èn het geeft het gevoel weer dat ik had na vier maanden rouw over Harry. Ik deed op een ochtend de gordijnen open en ik zag de zon schijnen en voelde me weer even "King of the World", dat moest de naam van de band maar worden .’
Fokke de Jong drumde 24 jaar bij Normaal, Erwin Java speelde 25 jaar bij Cuby & the Blizzards. Al in zijn studententijd (Java studeerde een blauwe maandag Nederlands aan de RuG) speelde hij gitaar in verschillende bands in de Groninger popscene zoals White Honey èn zelfs een paar jaar in Herman Broods Wilde Romance. We hebben het dan over de roerige jaren zeventig en tachtig, de jaren van het Groninger springtij.
We kennen allemaal het verhaal, Harry Muskee (Cuby) overleed in 2011 en zijn band hield op te bestaan. Normaal houdt er waarschijnlijk dit jaar mee op, voor Fokke de Jong was het een paar jaar geleden al duidelijk dat er geen grootse toekomst meer voor hem in zat bij Normaal. Het aantal optredens werd minder. In 2011 werd de Drentse Blues Opera georganiseerd (een groots blues spektakel op het Drentse platteland, enigszins vergelijkbaar met Iemandsland dat dit jaar volle bakken trok) en De Jong en Java speelden daar allebei in mee. Vier maanden na het overlijden van Harry "Cuby" Muskee besloten ze samen een band op te zetten.
‘Het klikte tussen ons,’ vertelt Java. ‘De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Fokke mij belde. Fokke is de spin in het web.’
‘Ik heb een boekje met allerlei namen van muzikanten die mij in de loop der jaren opgevallen zijn,’ vertelt Fokke de Jong. ‘We zochten nog muzikanten erbij voor de band en Govert en Ruud stonden bij mij bovenaan de lijst. Met Ruud hebben we een geweldige bassist in de band die ook nog goed kan zingen. Twee vliegen in een klap dus.’
Jullie wonen verspreid over Nederland, is dat niet een heel gedoe om bij elkaar te komen?
‘Helemaal niet,’ zegt Java, ‘als we ergens een optreden hebben rijden we er op eigen houtje naartoe en komen ter plekke bij elkaar. Ieder neemt zijn eigen spullen mee voor het optreden.’
En oefenen?
‘We oefenen bijna nooit meer. In het begin natuurlijk wel veel, maar we hebben ons repertoire nu zo goed in de vingers, elk optreden maakt ons beter.’
‘Voor nieuwe nummers komen we natuurlijk wel bij elkaar,’ voegt De Jong eraan toe.
Waar komt de naam King of the World vandaan?
‘Ja, die naam is een echte bluesnaam ,’ vindt Erwin Java. Het refereert aan BB/Freddie en Albert King , het is de titel van een John Lee Hooker-song, de titel van een LP van C+B èn het geeft het gevoel weer dat ik had na vier maanden rouw over Harry. Ik deed op een ochtend de gordijnen open en ik zag de zon schijnen en voelde me weer even "King of the World", dat moest de naam van de band maar worden .’
Maar zoals het nu gaat, gaat het lekker met King of the World. Er zijn plannen voor een nieuwe, derde studioalbum, en het aantal optredens neemt alleen maar toe
Zien jullie King of the World als een echte bluesband?
Fokke de Jong: ‘Ergens wel, ergens niet. Ik praat liever van Blues, Rhythm and Roots. Ik hou erg van de muziek uit New Orleans. Little Feat is voor mij een grote inspiratiebron. Pure blues, denk aan BB King en zo, kent geen breed publiek. Met King of the World verdienen we de kost. En dat doe je door veel op te treden. Van verkoop van cd’s en dergelijke moet je het niet hebben in ons métier. Maar dat is iets wat allang afgelopen is, voor iedereen in de muziekbranche eigenlijk. Liveoptredens brengen geld in het laatje.’
Jullie hebben een prachtige cd gemaakt met ‘Live in Paradiso’
Java: ‘Ja daar zijn we erg trots op. We zijn ook een band die op de plaat klinkt zoals in werkelijkheid. We produceren onze cd’s zelf. Weet je dat we, ondanks de malaise in de markt, hartstikke goed verkopen? Meer dan gemiddeld, laat ik het daar op houden, zonder cijfers te noemen. En natuurlijk verkopen we altijd cd’s tijdens en na onze optredens.’
De band heeft het in krap drie jaar al heel ver geschopt. ‘We worden steeds weer teruggevraagd in het clubcircuit. Een bewijs dat we meer zijn dan een "pure" bluesband. We hebben gespeeld op het North Sea Jazzfestival, we zijn in Pauw & Witteman geweest en dat zie je terug in het aantal optredens. Je merkt echt dat dat soort dingen goed zijn voor je bekendheid en populariteit,’ aldus Java.
‘We zijn bloedserieus met onze muziek, hoe meer optreden hoe beter,’ zegt Fokke de Jong. ‘Vergeet niet, veel bandjes doen het er een beetje bij, wij niet, wij moeten ervan leven.’
‘We doen alles zelf. Hoe minder kosten des te beter,’ vult Java aan. ‘We hebben geen manager, wel een boekingsbureau natuurlijk (Goomah uit Zwolle), maar niet iemand die zich verder met ons bemoeit. We denken simpel, wat we zelf kunnen doen, doen we zelf. We zijn onze eigen roadies, slepen zelf met apparatuur.’
Jullie hebben inmiddels al drie cd’s uitgebracht
Erwin Java: ‘Ja, allemaal in eigen beheer. Geen producer. Je filtert uit wat je het lekkerst vindt klinken. Wat we op de plaat zetten is heel puur. Zo klinken wij. Het mooiste compliment dat we krijgen is dat we een eigen geluid hebben. Prachtig toch?’
Wie is er de baas in de band?
‘Niemand,’ zegt Fokke, ‘we hebben geen frontman. We staan op één lijn opgesteld, naast elkaar. We zijn allemaal gelijkwaardig.’
Toekomstplannen?
‘Gewoon verder bouwen aan onze bekendheid. We zijn ondanks onze leeftijd een jonge band. Ik zou het wel fantastisch vinden als we ook in het buitenland door zouden breken,’ zegt Java.
www.kingoftheworld.eu
Fokke de Jong: ‘Ergens wel, ergens niet. Ik praat liever van Blues, Rhythm and Roots. Ik hou erg van de muziek uit New Orleans. Little Feat is voor mij een grote inspiratiebron. Pure blues, denk aan BB King en zo, kent geen breed publiek. Met King of the World verdienen we de kost. En dat doe je door veel op te treden. Van verkoop van cd’s en dergelijke moet je het niet hebben in ons métier. Maar dat is iets wat allang afgelopen is, voor iedereen in de muziekbranche eigenlijk. Liveoptredens brengen geld in het laatje.’
Jullie hebben een prachtige cd gemaakt met ‘Live in Paradiso’
Java: ‘Ja daar zijn we erg trots op. We zijn ook een band die op de plaat klinkt zoals in werkelijkheid. We produceren onze cd’s zelf. Weet je dat we, ondanks de malaise in de markt, hartstikke goed verkopen? Meer dan gemiddeld, laat ik het daar op houden, zonder cijfers te noemen. En natuurlijk verkopen we altijd cd’s tijdens en na onze optredens.’
De band heeft het in krap drie jaar al heel ver geschopt. ‘We worden steeds weer teruggevraagd in het clubcircuit. Een bewijs dat we meer zijn dan een "pure" bluesband. We hebben gespeeld op het North Sea Jazzfestival, we zijn in Pauw & Witteman geweest en dat zie je terug in het aantal optredens. Je merkt echt dat dat soort dingen goed zijn voor je bekendheid en populariteit,’ aldus Java.
‘We zijn bloedserieus met onze muziek, hoe meer optreden hoe beter,’ zegt Fokke de Jong. ‘Vergeet niet, veel bandjes doen het er een beetje bij, wij niet, wij moeten ervan leven.’
‘We doen alles zelf. Hoe minder kosten des te beter,’ vult Java aan. ‘We hebben geen manager, wel een boekingsbureau natuurlijk (Goomah uit Zwolle), maar niet iemand die zich verder met ons bemoeit. We denken simpel, wat we zelf kunnen doen, doen we zelf. We zijn onze eigen roadies, slepen zelf met apparatuur.’
Jullie hebben inmiddels al drie cd’s uitgebracht
Erwin Java: ‘Ja, allemaal in eigen beheer. Geen producer. Je filtert uit wat je het lekkerst vindt klinken. Wat we op de plaat zetten is heel puur. Zo klinken wij. Het mooiste compliment dat we krijgen is dat we een eigen geluid hebben. Prachtig toch?’
Wie is er de baas in de band?
‘Niemand,’ zegt Fokke, ‘we hebben geen frontman. We staan op één lijn opgesteld, naast elkaar. We zijn allemaal gelijkwaardig.’
Toekomstplannen?
‘Gewoon verder bouwen aan onze bekendheid. We zijn ondanks onze leeftijd een jonge band. Ik zou het wel fantastisch vinden als we ook in het buitenland door zouden breken,’ zegt Java.
www.kingoftheworld.eu