Hoe een toevallige ontmoeting bij Omrop Fryslân leidde tot een bijzonder album!
Afgelopen jaar was Boelo Klat met zijn Klatwerk3 in Leeuwarden om daar nummers van zijn 10e cd te spelen. Boelo, een man met een reputatie van formaat in de jazz wereld ontmoette daar de zanger Marcel Kapteijn, bekend van Ten Sharp (“You”) en diverse fraaie solo albums. Marcel zong daar, zichzelf begeleidend op gitaar, een aantal nummers van zijn meest recente album The Man I Am.
Afgelopen jaar was Boelo Klat met zijn Klatwerk3 in Leeuwarden om daar nummers van zijn 10e cd te spelen. Boelo, een man met een reputatie van formaat in de jazz wereld ontmoette daar de zanger Marcel Kapteijn, bekend van Ten Sharp (“You”) en diverse fraaie solo albums. Marcel zong daar, zichzelf begeleidend op gitaar, een aantal nummers van zijn meest recente album The Man I Am.
Het klikte meteen tussen beide muzikanten, ondanks het feit dat ze allebei opereerden aan een andere kant van het muzikale spectrum. Marcel en Boelo spraken af om een keer te onderzoeken of ze een aantal songs samen zouden kunnen doen. Zo gezegd, zo gedaan, en deze samenwerking verliep zo goed dat een aantal optredens werd gepland die vervolgens enthousiaste reacties opleverden. Dit enthousiasme van het publiek werkte dusdanig inspirerend dat ook een album werd opgenomen.
De combinatie piano-zang bleek uiteindelijk avontuurlijker te zijn dan gedacht en leidde tot het album “Magnolia”, genoemd naar het gelijknamige nummer waarin de Satie-achtige benadering van Boelo fraai samengaat met de expressieve zang van Marcel. Ze geven samen de Jim Webb achtige tekst en melodie een geheel eigen invulling.
Het album opent met het nummer Tiptoe - een ideale symbiose van de talenten van de twee. Het subtiele pianospel en de keuze voor de breekbare falsetzang vormen een geheel met de tekstregel “In a world that’s lacking subtlety, I like the way you tiptoe through my heart”. De sequens “God knows” en “All that matters” geeft aan dat croon- en poppaden met gemak en eigen interpretatie bewandeld kunnen worden. Zo wordt dit album met een kleine bezetting een zeer gevarieerde luisterervaring.
Zonder andere songs te kort te willen doen noemen we nog het uitbundige “Better version of myself”, waarin Boelo en Marcel zich wederom van een andere kant laten horen, daarna gevolgd door de integere liefdesverklaring “You are everything” (de eerste song die het duo samen doornam). Al eerder verscheen hiervan een versie met orkest en harp, opgenomen in de Abbey Road studio’s door de van Coldplay bekende Christian Wright (welke op het album The Man I Am van Marcel verscheen). Deze “uitgeklede versie” doet daar in geen enkel opzicht voor onder en is vooral bijzonder door de minimal benadering van Boelo en de frontale zang van Marcel. De afsluiter is het schitterende Sad Confetti. Mooier hebben we een dergelijke song over het afscheid van je kind nog niet gehoord. Dit bijzondere album van twee topmusici vormt een zeer geslaagde symbiose van stijlen en talenten, waarbij ze zichzelf met dit project opnieuw hebben uitgevonden.
De combinatie piano-zang bleek uiteindelijk avontuurlijker te zijn dan gedacht en leidde tot het album “Magnolia”, genoemd naar het gelijknamige nummer waarin de Satie-achtige benadering van Boelo fraai samengaat met de expressieve zang van Marcel. Ze geven samen de Jim Webb achtige tekst en melodie een geheel eigen invulling.
Het album opent met het nummer Tiptoe - een ideale symbiose van de talenten van de twee. Het subtiele pianospel en de keuze voor de breekbare falsetzang vormen een geheel met de tekstregel “In a world that’s lacking subtlety, I like the way you tiptoe through my heart”. De sequens “God knows” en “All that matters” geeft aan dat croon- en poppaden met gemak en eigen interpretatie bewandeld kunnen worden. Zo wordt dit album met een kleine bezetting een zeer gevarieerde luisterervaring.
Zonder andere songs te kort te willen doen noemen we nog het uitbundige “Better version of myself”, waarin Boelo en Marcel zich wederom van een andere kant laten horen, daarna gevolgd door de integere liefdesverklaring “You are everything” (de eerste song die het duo samen doornam). Al eerder verscheen hiervan een versie met orkest en harp, opgenomen in de Abbey Road studio’s door de van Coldplay bekende Christian Wright (welke op het album The Man I Am van Marcel verscheen). Deze “uitgeklede versie” doet daar in geen enkel opzicht voor onder en is vooral bijzonder door de minimal benadering van Boelo en de frontale zang van Marcel. De afsluiter is het schitterende Sad Confetti. Mooier hebben we een dergelijke song over het afscheid van je kind nog niet gehoord. Dit bijzondere album van twee topmusici vormt een zeer geslaagde symbiose van stijlen en talenten, waarbij ze zichzelf met dit project opnieuw hebben uitgevonden.