Tekst: Rosa Veldman
Updiggin’ is een zinderende muziektheatervoorstelling met een op de waarheid gebaseerd verhaal, over een man die ten onrechte wordt beschuldigd van een moord (en alle gevolgen van dien), als leidraad. Solace I Guess, een band bestaande uit Marieke Zwartsenberg (drums), Frits Vogt (bas) en Frits Tjio en Anne van Slageren op gitaar, bewerkte het verhaal tot een hedendaagse pop- rock opperette met Afrikaanse invloeden. En zo ontstond Solace I Guess: Updiggin’. Ritme heeft in het verhaal, niet in de laatste plaats omdat het zich afspeelt in Afrika, bekend om de (poly)ritmische muziek, een hoofdrol. En die rol wordt vertolkt door niemand minder dan Marieke Zwartsenberg (1963). Met intens slagwerk weet Zwartsenberg het publiek in de juiste stemming te brengen; vrolijk, verdrietig, boos.
Updiggin’ is een zinderende muziektheatervoorstelling met een op de waarheid gebaseerd verhaal, over een man die ten onrechte wordt beschuldigd van een moord (en alle gevolgen van dien), als leidraad. Solace I Guess, een band bestaande uit Marieke Zwartsenberg (drums), Frits Vogt (bas) en Frits Tjio en Anne van Slageren op gitaar, bewerkte het verhaal tot een hedendaagse pop- rock opperette met Afrikaanse invloeden. En zo ontstond Solace I Guess: Updiggin’. Ritme heeft in het verhaal, niet in de laatste plaats omdat het zich afspeelt in Afrika, bekend om de (poly)ritmische muziek, een hoofdrol. En die rol wordt vertolkt door niemand minder dan Marieke Zwartsenberg (1963). Met intens slagwerk weet Zwartsenberg het publiek in de juiste stemming te brengen; vrolijk, verdrietig, boos.
Haar carrière als drummer begint in de bruisende jaren ’80, de tijd van krakers, anarchisten, punk, funk en de tweede feministische golf. Zwartsenberg speelt in die jaren bij verschillende bands die dan ook allemaal beïnvloed werden door de (anarchistische) punk scène. Regelmatig lag ze in de clinch met een andere voor de jaren ‘80 kenmerkende beweging, de vrouwenzaak. De anarchistische meidenband Nosongkutkotz, waar Zwartsenberg deel van uitmaakte, wist menig feminist tegen de haren in te strijken met hun tegendraadse boodschap die tot uiting kwam in hun muziek. De meidenband ging op tournee door Berlijn, stond in Paradiso en werd uitgebreid besproken in toonaangevende bladen als Vrij Nederland en de Nieuwe Revue.
Hoewel de krakers- en punkscène een vrouw als Zwartsenberg veel vrijheid gaf om te experimenteren met muziek, voelde ze zich toch niet helemaal thuis. Ze zocht naar cross-overs en wilde juist leren drummen op een die ze nog niet kende van de gangbare cultuur. Ze verdiepte zich in verschillende stijlen en ritmes en werd zo de veelzijdige drummer die zij vandaag de dag is. Twaalf jaar geleden reisde ze voor het eerst af naar Senegal om de polyritmische slagcultuur aldaar te leren kennen. ‘Het was voor mij als het walhalla’, vertelt Zwartsenberg over die tijd.
Een andere bepalende periode in haar drumcarrière was haar tijd bij Gerard Ammerlaan in een leerorkest. Daar leerde ze dat er echt zoiets bestaat als vrijheid in de muziek, muzikale vrijheid, iets waar ze al die jaren naar had gezocht. ‘Ook in Updiggin’ breng ik die vrijheid tot uiting, ik kan er in stoppen wat ik wil en wordt niet beperkt tot één stijl’. Haar eigen stijl omschrijft ze als ‘jat en plakwerk’, van Afrikaanse ritmes, reggae, rock, funk, bossanova en hier en daar een vleugje raji.
Die spannende, speelse en diverse stijl komt terug in elk nummer van Updiggin’, waar het gevoelige ballads betreft als ‘Do You Know How’, zwoele zomerse songs als ‘Avoiding the Question’ en de experimental-jazz intermezzo’s in de voorstelling die de gevoelens van de personages onderstrepen en laten binnenkomen bij het publiek.
Je ziet Marieke Zwartsenberg, en met haar de rest van de band Solace I Guess op 21 en 22 oktober in Theater Sense in Dokkum, op 18 en 19 november in ’t Markehuus in Veeningen en op 24 en 25 november in MFC de Badde in Annerveensche Kanaal. Kijk op de website – www.solaceiguess.com - voor meer informatie over de tour.