Fotografie : Suhaila Sahmarani
Ellen Bos kan tevreden terugkijken op een perfecte afsluiting van het seizoen voor haar flamencoschool. In het weekend van 20 juni veranderde het Der Aa-theater in Groningen tijdelijk in een heuse Flamenco Nightclub. De leerlingen van Flamencoschool Rosario gaven er hun jaarlijkse presentatie, deze keer in de vorm van een theatervoorstelling met decors, kostuums, muzikanten en uiteraard dansers. Alle voorstellingen waren uitverkocht.
Ellen Bos danst al Flamenco vanaf haar 19e, in die tijd zat ze eerst een aantal jaren bij folkloristisch danstheater Aidjamal waarmee ze in heel Nederland optrad.
Inmiddels runt ze al weer vijftien jaar haar eigen Flamencoschool Rosario. Zelf werd Ellen door de flamenco gegrepen na het zien van de film Carmen van Carlos Saura. Vanaf dat moment was het voor Ellen alleen nog maar flamenco.
De flamenco mag dan wel oorspronkelijk uit Spanje komen, tegenwoordig kun je in Groningen op hoog niveau flamenco dansen. Dat bleek wel tijdens de voorstelling van Flamencoschool Rosario. Het is verbazingwekkend welk niveau de Groninger dansers bereikt hebben. Er werd gewoon heel strak en gecoördineerd gedanst. Ook de muzikanten en de zanger verdienen een pluim. Deze voorstelling deed niet onder voor de voorstellingen die we in Sevilla eens meemaakten.
De choreografie was van Ellen Bos zelf. De school telt zo’n vijftig leerlingen onder wie drie mannen. ‘Het is altijd moeilijk om mannen aan het flamenco dansen te krijgen,’ aldus Ellen. ‘Ik ben ooit begonnen met een groepje van twaalf mannen die het wel eens wilden proberen, maar zoals dat gaat haken er in de loop der tijd toch een flink aantal af. Met de drie die overgebleven zijn heb ik toch een mooie voorstelling kunnen maken.’
Ze is blij met het compliment dat het allemaal zo professioneel was. ‘Natuurlijk doe je in Nederland je eigen ding met de flamenco. Ik heb in de loop der jaren ook geleerd losser te zijn. In het begin hou je heel erg vast aan de Spaanse traditie maar op een gegeven moment, denk je, okay we zijn in Nederland, hier moet het op de Nederlandse manier. Nederlandse leerlingen willen ook lol hebben en af en toe even relaxen. In Spanje gaat het er ongelooflijk serieus aan toe. Nederlanders houden van gezelligheid. Even bijpraten en zo.’
De dansschool geeft elk jaar een presentatie maar niet elk jaar zo compleet als dit jaar.
‘Dit was echt een complete voorstelling waarvoor we een script hebben geschreven, kostuums gemaakt hebben, het hele jaar erg veel hebben gerepeteerd, affiches gemaakt en noem maar op. Dat was niet mogelijk geweest zonder subsidies van de Kunstraad / VSB fonds/ Prins Bernard Cultuurfonds en Nupas Cadmatic.
Ellen gaat nog steeds regelmatig naar Spanje om lessen te nemen en op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen binnen de flamenco. Ze volgde cursussen en workshops in Madrid, Jerez en Sevilla, maar ook in Amsterdam, bijvoorbeeld twee jaar geleden nog bij Felipe Mato en Isabel Bayon. ‘Je raakt nooit uitgeleerd,’ aldus Ellen.
Veel mensen in Groningen zullen haar ook nog kennen van de tijd (1999 tot 2009) dat ze Danslokaal Ocho de Mayo in de Hoekstraat runde. Sinds 2009 geeft ze haar lessen in de studio van Kolder en Ko.
Inmiddels runt ze al weer vijftien jaar haar eigen Flamencoschool Rosario. Zelf werd Ellen door de flamenco gegrepen na het zien van de film Carmen van Carlos Saura. Vanaf dat moment was het voor Ellen alleen nog maar flamenco.
De flamenco mag dan wel oorspronkelijk uit Spanje komen, tegenwoordig kun je in Groningen op hoog niveau flamenco dansen. Dat bleek wel tijdens de voorstelling van Flamencoschool Rosario. Het is verbazingwekkend welk niveau de Groninger dansers bereikt hebben. Er werd gewoon heel strak en gecoördineerd gedanst. Ook de muzikanten en de zanger verdienen een pluim. Deze voorstelling deed niet onder voor de voorstellingen die we in Sevilla eens meemaakten.
De choreografie was van Ellen Bos zelf. De school telt zo’n vijftig leerlingen onder wie drie mannen. ‘Het is altijd moeilijk om mannen aan het flamenco dansen te krijgen,’ aldus Ellen. ‘Ik ben ooit begonnen met een groepje van twaalf mannen die het wel eens wilden proberen, maar zoals dat gaat haken er in de loop der tijd toch een flink aantal af. Met de drie die overgebleven zijn heb ik toch een mooie voorstelling kunnen maken.’
Ze is blij met het compliment dat het allemaal zo professioneel was. ‘Natuurlijk doe je in Nederland je eigen ding met de flamenco. Ik heb in de loop der jaren ook geleerd losser te zijn. In het begin hou je heel erg vast aan de Spaanse traditie maar op een gegeven moment, denk je, okay we zijn in Nederland, hier moet het op de Nederlandse manier. Nederlandse leerlingen willen ook lol hebben en af en toe even relaxen. In Spanje gaat het er ongelooflijk serieus aan toe. Nederlanders houden van gezelligheid. Even bijpraten en zo.’
De dansschool geeft elk jaar een presentatie maar niet elk jaar zo compleet als dit jaar.
‘Dit was echt een complete voorstelling waarvoor we een script hebben geschreven, kostuums gemaakt hebben, het hele jaar erg veel hebben gerepeteerd, affiches gemaakt en noem maar op. Dat was niet mogelijk geweest zonder subsidies van de Kunstraad / VSB fonds/ Prins Bernard Cultuurfonds en Nupas Cadmatic.
Ellen gaat nog steeds regelmatig naar Spanje om lessen te nemen en op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen binnen de flamenco. Ze volgde cursussen en workshops in Madrid, Jerez en Sevilla, maar ook in Amsterdam, bijvoorbeeld twee jaar geleden nog bij Felipe Mato en Isabel Bayon. ‘Je raakt nooit uitgeleerd,’ aldus Ellen.
Veel mensen in Groningen zullen haar ook nog kennen van de tijd (1999 tot 2009) dat ze Danslokaal Ocho de Mayo in de Hoekstraat runde. Sinds 2009 geeft ze haar lessen in de studio van Kolder en Ko.
Naast het geven van haar eigen danslessen en workshops nodigt Ellen ook andere flamencodocenten en artiesten uit om workshops dans, zang en cajón te komen geven. Ze treedt daarnaast ook regelmatig op met haar flamencogroep met daarin o.a. gitaristen Donald van der Werff en Ruud Stoop, zanger Juan Peñas en danseres/cajónspeelster Kari.
In haar danslessen wordt altijd veel aandacht besteed aan techniek, houding en expressie. Daarnaast zijn natuurlijk het luisteren naar de muziek en zang, de ‘palmas’ (klappen) en de verschillende ritmes leren (her)kennen zeer belangrijk.
In alle groepen worden er gedurende het hele jaar één of meerdere stijlen behandeld en wordt een choreografie aangeleerd die jaarlijks in een leerlingenpresentatie in kleine theaters wordt opgevoerd.
Kenmerkend voor de flamenco is onder andere de energie, kracht, drama en vrolijkheid en in haar lessen probeert Ellen ook die elementen met veel enthousiasme op haar leerlingen over te brengen.
De nieuwe cursus start weer op maandag 1 september, gratis proefles is op 25 augustus.
www.flamencogroningen.nl
In haar danslessen wordt altijd veel aandacht besteed aan techniek, houding en expressie. Daarnaast zijn natuurlijk het luisteren naar de muziek en zang, de ‘palmas’ (klappen) en de verschillende ritmes leren (her)kennen zeer belangrijk.
In alle groepen worden er gedurende het hele jaar één of meerdere stijlen behandeld en wordt een choreografie aangeleerd die jaarlijks in een leerlingenpresentatie in kleine theaters wordt opgevoerd.
Kenmerkend voor de flamenco is onder andere de energie, kracht, drama en vrolijkheid en in haar lessen probeert Ellen ook die elementen met veel enthousiasme op haar leerlingen over te brengen.
De nieuwe cursus start weer op maandag 1 september, gratis proefles is op 25 augustus.
www.flamencogroningen.nl