De Hanze, een merk met eeuwigheidswaarde
[Hanze of Hansa, oudduits: groep, schare of gevolg]
Als we zijn expeditieloods binnenlopen, staat Remmelt Smid, eigenaar en oprichter van Het Hanze Huis, gewoon een bestelling te stickeren. Onderdeel van een logistiek systeem om aan de hand van de productienummer de kwaliteit te borgen. Dat klinkt modern en dat is het ook. Want de uitstraling van het Hanzehuis mag dan klassiek zijn, de bedrijfsvoering is helemaal van deze tijd. Het is een mooi concept, 12 jaar geleden door Smid in Groningen gelanceerd en uitgerold naar Zwolle en Amsterdam. Hoe dat wordt ingevuld, welke eisen hij stelt, dat vragen we aan Smid. Maar ook komt aan de orde welke toegevoegde waarde Het Hanze Huis heeft voor de binnenstad van Groningen. En die kan heel groot, volgens Smid. Maar dan moet er wel wat gebeuren.
[Hanze of Hansa, oudduits: groep, schare of gevolg]
Als we zijn expeditieloods binnenlopen, staat Remmelt Smid, eigenaar en oprichter van Het Hanze Huis, gewoon een bestelling te stickeren. Onderdeel van een logistiek systeem om aan de hand van de productienummer de kwaliteit te borgen. Dat klinkt modern en dat is het ook. Want de uitstraling van het Hanzehuis mag dan klassiek zijn, de bedrijfsvoering is helemaal van deze tijd. Het is een mooi concept, 12 jaar geleden door Smid in Groningen gelanceerd en uitgerold naar Zwolle en Amsterdam. Hoe dat wordt ingevuld, welke eisen hij stelt, dat vragen we aan Smid. Maar ook komt aan de orde welke toegevoegde waarde Het Hanze Huis heeft voor de binnenstad van Groningen. En die kan heel groot, volgens Smid. Maar dan moet er wel wat gebeuren.
Hanze huis Groningen
In een tijd, dat veel winkels, en niet alleen in Groningen, met zwaar weer te maken hebben of zelfs het loodje leggen, mag de prestatie van Remmelt Smid – en zijn team, zegt hij met nadruk – opmerkelijk genoemd worden. Hij vertelt. ‘De Hanze, het oude stedenverbond uit de vroege middeleeuwen, daar zijn de meeste mensen wel mee bekend. Een soort voorloper van de EU. Globalisering avant-la-lettre, waarmee een netwerk van steden ontstond dat zich uitstrekt van Londen tot Venetië en St. Petersburg tot Antwerpen. Ontstaan rond de Oostzee, uitgebreid naar de Noordzee en met een uitgestrekt achterland, zorgde het Hanzeverbond voor een beter klimaat voor de handel. De grote ontdekkingen van de 15 en 16ee eeuw en later zorgde ervoor dat de markten verschoven naar de Levant, de Oriënt en Amerika. Maar het oude Hanzeverbond werd niet vergeten.’
Internationaal
Wie steden als Zwolle en Groningen, Lübeck of Hamburg – of andere Hanzesteden – bezoekt, ziet nog steeds een verrassende overeenkomst. De opzet van de binnensteden vertoont sterke parallellen, de plek van de kerk, het handelshuis, de markt. Dat is niet toevallig. Het Hanzeverbond was een internationaal gezelschap en het was van belang dat iedereen zich elders snel thuis voelde en makkelijk de weg kon vinden.
We leven in 2014. Meer dan een half millennium na het ‘verlopen’ van het Hanzeverbond blijkt ‘het merk’ nog steeds een plek te hebben in het collectieve bewustzijn van veel Europeanen. De merkbeleving laat zich niet eenvoudig omschrijven. Traditie, kwaliteit, authentiek, het zijn de associaties die bij De Hanze horen.
Pedaalemmers
Pelzen, was, hout, laken en graan. In de middeleeuwen vonden deze goederen hun weg naar steden als Amsterdam, Deventer, Zutphen, Talinn, Riga, Brugge, Hamburg en verder. Artikelen die je in de magazijnen van Het Hanze Huis niet zult aantreffen. Daarvoor in de plaats allerlei heerlijkheden. Zoals koffie, thee, wijn, honing, confituren, vanille, vis, chocolade en marsepein. ‘Wij selecteren op grond van traditie en natuurlijk op kwaliteit,’ zegt Smid. ‘En als ik het over traditie heb dan gaat dat over een geschiedenis van meer dan honderd jaar, in één geval zelfs 600 jaar. Meest levensmiddelen, maar ook een klein gedeelte non-food. Nieuw zijn de geurboekjes uit Parijs, een product dat oorspronkelijk stamt uit de jaren twintig van de vorige eeuw. En de handgemaakte Erpa pedaalemmers, met een design uit 1928, dat uitstekend past in een modern interieur.’
Internationaal
Wie steden als Zwolle en Groningen, Lübeck of Hamburg – of andere Hanzesteden – bezoekt, ziet nog steeds een verrassende overeenkomst. De opzet van de binnensteden vertoont sterke parallellen, de plek van de kerk, het handelshuis, de markt. Dat is niet toevallig. Het Hanzeverbond was een internationaal gezelschap en het was van belang dat iedereen zich elders snel thuis voelde en makkelijk de weg kon vinden.
We leven in 2014. Meer dan een half millennium na het ‘verlopen’ van het Hanzeverbond blijkt ‘het merk’ nog steeds een plek te hebben in het collectieve bewustzijn van veel Europeanen. De merkbeleving laat zich niet eenvoudig omschrijven. Traditie, kwaliteit, authentiek, het zijn de associaties die bij De Hanze horen.
Pedaalemmers
Pelzen, was, hout, laken en graan. In de middeleeuwen vonden deze goederen hun weg naar steden als Amsterdam, Deventer, Zutphen, Talinn, Riga, Brugge, Hamburg en verder. Artikelen die je in de magazijnen van Het Hanze Huis niet zult aantreffen. Daarvoor in de plaats allerlei heerlijkheden. Zoals koffie, thee, wijn, honing, confituren, vanille, vis, chocolade en marsepein. ‘Wij selecteren op grond van traditie en natuurlijk op kwaliteit,’ zegt Smid. ‘En als ik het over traditie heb dan gaat dat over een geschiedenis van meer dan honderd jaar, in één geval zelfs 600 jaar. Meest levensmiddelen, maar ook een klein gedeelte non-food. Nieuw zijn de geurboekjes uit Parijs, een product dat oorspronkelijk stamt uit de jaren twintig van de vorige eeuw. En de handgemaakte Erpa pedaalemmers, met een design uit 1928, dat uitstekend past in een modern interieur.’
Hanze Huis Zwolle
Staalmeesters
Remmelt Smid liep al langer rond met het idee, de aloude Hanzegedachte vertalen naar de tijd van nu. Dat heeft hij weten te realiseren. Niet door mega-investeringen te doen en grootschalige financiering te regelen, maar gewoon door hard te werken en rustig en gestaag aan zij formule te bouwen. ‘Een franchiseconcept zou misschien voor velen voor de hand liggen. Ik begin daar niet aan. Het bewaken van de formule, het borgen van de kwaliteit en het authentieke karakter, de wijze van dienstverlening – het zijn te belangrijke onderdelen van Het Hanze Huis-concept om structureel te delegeren. De uitstraling is enorm belangrijk, die moet helemaal kloppen. Daarom ben ik bij de keuze van de winkelpanden niet over één nacht ijs gegaan. In Groningen zit ik bij de Der Aa-Kerk, een plek met een duidelijke binding met het Hanzeverleden. Hetzelfde kan je zeggen van de vestiging in Zwolle, tegenover de Sassenpoort. Amsterdam was een buitenkans. Daar moet je net geluk mee hebben, maar toen het pand aan de Staalstraat (denk aan de Staalmeesters) beschikbaar kwam heb ik geen moment geaarzeld. Uniek, midden in Oud Amsterdam, vlak bij het Rokin.’
Toeristen
‘Het Hanzeverbond is anno 2014 nog steeds prominent aanwezig in het collectieve bewustzijn. Buitenlandse toeristen, en dat merk je vooral in Amsterdam, hebben volop interesse. In Amsterdam is dat een min of meer logische zaak, maar ook in Zwolle en Groningen is er veel belangstelling. In Groningen ben ik ooit betrokken geweest bij de Hanzedagen. Een mooie manifestatie, waarbij bedrijven zichzelf en hun producten in de Der Aa-Kerk presenteerden, waarbij de binding met de Hanze-gedachte de rode draad was. Traditioneel, authentiek, met een geschiedenis. Was een groot succes. En daar wil ik wel even aan kanttekening bij plaatsen.’
Gemiste kans
‘Groningen doet eigenlijk veel te weinig met haar Hanzeverleden. Geen verwijzingen, geen bord bij de A7, nul komma nul. Een groot verschil met Duitsland, Polen en de Baltische landen, waar dit wel gebeurt. Een stad als Lübeck genereert miljoenen bezoekers per jaar door zich nadrukkelijk als Hanzestad te profileren. Als ik dat vertaal naar de stad Groningen, dan kom ik op 100.000 tot 150.000 bezoekers op jaarbasis. Jammer dat de gemeente en promotieclubs als Marketing Groningen het idee laten liggen. Terwijl het toch als het ware een inkopper is. Waarom er niets mee wordt gedaan, ik weet het niet. Misschien is het een uitvloeisel van hardnekkig randstadgericht denken. Daar hebben bestuurders nog al eens last van. Begrijp me goed: de overheid is naar mijn mening best goed bezig, als je kijkt naar de impulsen van de binnenstad en ook het Forumplan, waar toch veel kritiek op is, vind ik prachtig. Een stad die zich vernieuwt heeft dergelijke grote projecten nodig. Des te jammer dat het Hanzestad-concept niet wordt opgepikt.’
Dat is jammer. Maar Smid staat daar niet te lang bij stil. Het dagelijkse reilen en zeilen van een goed draaiende onderneming eist zijn aandacht, er moeten bestellingen worden klaargemaakt, voor de verschillende winkels, ook relatiegeschenken en –pakketten. En mochten mensen denken dat Het Hanze Huis niet helemaal van deze tijd zou zijn, dan vergissen zij zich danig. De sfeer is traditioneel, de bedrijfsvoering is helemaal van deze tijd, met een fraaie website en een drukbezochte webshop. ‘De Hanze was een eerste aanzet tot globalisering en daarmee bewezen de ondernemers uit de middeleeuwen al dat grenzen voor de handel eigenlijk niet bestaan. Ondernemen is je vinger aan de pols van de tijd houden. En dat is in wezen nooit veranderd.’
Hanze Huis Amsterdam