Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani
De nieuwe Honda CRV AWD 1,5 Turbo Lifestyle (een hele mondvol) is zo’n auto waar je met plezier mee op reis gaat. Hij geeft vertrouwen en zekerheid. Je weet gewoon dat de tocht een genoegen zal zijn en dat je uitgerust op je bestemming aan zult komen. Luxe en comfort staan bij deze SUV hoog aangeschreven. We moesten een dagje naar het Duitse Leer voor een reportage over het vliegveld aldaar (een heel ander verhaal). Afspraak is afspraak en dus wil je – ook al is het hondenweer – je bestemming bereiken. Het regende dat het goot, niet zo mooi voor de foto’s maar wel ideaal om de wagen ook eens onder dit soort omstandigheden mee te maken. Conclusie: hij ploegt er wel doorheen. Stabiele wegligging, maar ja, niet voor niks hadden we een CRV met All Wheel Drive (AWD) bij ons.
Fotografie Suhaila Sahmarani
De nieuwe Honda CRV AWD 1,5 Turbo Lifestyle (een hele mondvol) is zo’n auto waar je met plezier mee op reis gaat. Hij geeft vertrouwen en zekerheid. Je weet gewoon dat de tocht een genoegen zal zijn en dat je uitgerust op je bestemming aan zult komen. Luxe en comfort staan bij deze SUV hoog aangeschreven. We moesten een dagje naar het Duitse Leer voor een reportage over het vliegveld aldaar (een heel ander verhaal). Afspraak is afspraak en dus wil je – ook al is het hondenweer – je bestemming bereiken. Het regende dat het goot, niet zo mooi voor de foto’s maar wel ideaal om de wagen ook eens onder dit soort omstandigheden mee te maken. Conclusie: hij ploegt er wel doorheen. Stabiele wegligging, maar ja, niet voor niks hadden we een CRV met All Wheel Drive (AWD) bij ons.
De CRV bestaat al lang. Sinds 1996. Die eerste CRV’s hadden een wiel achterop. Stond wel stoer. Zelf heb ik jarenlang in zo’n model gereden. Nooit enig technisch probleem mee gehad. Een fantastische auto en ik vind het – nu de tijd voortschrijdt - jammer dat ik hem niet meer heb. Maar dit terzijde. We zijn inmiddels al bij de vijfde generatie CRV’s aanbeland. De auto is er ook als Hybrid (met elektrische ondersteuning dus).
De CRV is er in verschillende uitvoeringen, al dan niet met AWD, al dan niet met elektrische ondersteuning (hybride). Daarnaast heb je de verschillende uitrustingsniveaus, zoals Elegance, Lifestyle en Executive.
Onze testwagen is een 1,5 benzine turbo, Lifestyle, AWD, automaat. De auto kost, catalogusprijs, € 57.110,- (incl. BPM en BTW).
De goedkoopste CRV kost volgens het boekje € 43.075,-. Dat is natuurlijk niet supergoedkoop. Maar dat hoeft ook niet want zo’n CRV gaat met gemak 10 jaar mee. Dus, even snel geredeneerd, als je er nu een aanschaft kun je er mee rijden totdat de periode aanbreekt dat er alleen nog maar elektrische auto’s verkocht mogen worden (als de voortvarende plannen van onze overheid tenminste doorgaan).
Mijn eerste indruk: wat een mooie auto is dit. De verhoudingen zijn perfect, hij ziet er van alle kanten goed uit, en staat lekker hoog op de wielen. Maar niet te hoog. Je stapt er gemakkelijk in, vooral als je wat ouder wordt. Het interieur is indrukwekkend. Je bent omringd door luxe. De lifestyle-uitvoering is voorzien van lederen bekleding. De stoelen zitten perfect. Zowel voorin als achterin heb je heel veel beenruimte. Helemaal achterin onze testauto zit nog een inklapbare bank zodat je met zeven mensen in de auto kunt reizen. Waar vind je zoiets nog? De voorstoelen zijn bovendien verwarmd. Ook wel lekker in de winter.
Het multifunctionele stuurwiel is mooi om te zien, met die gestileerde H in het midden, en ligt lekker in de hand. De bedieningsknoppen voor cruise control en audio/navigatiesysteem zijn in het stuur aangebracht. In de middenconsole zit de ietwat futuristisch ogende versnellingshendel. In de deurpanelen en onder langs het dashboard is met imitatiehout gewerkt, wat de wagen een extra chique en warme uitstraling geeft.
Starten gaat met de startknop. De sleutel kun je in je zak houden. Zet hem in z’n achteruit en de achteruitrijcamera gaat aan. Het navigatiesysteem is eenvoudig te bedienen en zit vol met allerlei handige gadgets (te veel om op te noemen). Het heeft een mooi, groot touchscreen. Het zogenaamde Honda Connect systeem werkt met Apple Carplay samen. Je kunt je iPhone dus moeiteloos met het systeem verbinden.
De geavanceerde 1.5 VTEC TURBO-motor levert topprestaties via een handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen of, zoals in ons geval, een 7-traps CVT automatische bak. In combinatie met het nieuwe chassis staat dit garant voor een behendige, sportieve rijervaring, zegt het boekje. We kunnen het alleen maar bevestigen. De nieuwe CR-V brengt ons door weer en wind naar Duitsland, in optimaal comfort.
We hebben veel laadruimte en een handsfree elektrisch bedienbare achterklep. Even boodschappen doen dus. Niet alles is in Duitsland goedkoper maar de supermarkten zijn daar voorzien van enorme voorraden sterke drank. Moeilijk om aan al die whisky en wodka voorbij te lopen zonder een flesje mee te nemen.
Veiligheid en comfort staan in deze Honda in hoog aanzien. Het wordt wat saai maar aan deze auto valt niets verkeerds op te merken. Het is gewoon een perfect wagen. Het enige wat in deze tijden misschien wat zorgen kan bieden is het brandstofverbruik van de 1.5 turbo. Heel erg zuinig lijkt hij ons niet. Gecombineerd, volgens het boekje, met de automatische versnellingsbak, 8,7 liter per 100 kilometer. Dat is niet erg zuinig. De wagen valt dan ook in de zuinigheidscategorie E (for what it’s worth). Niet te hard rijden dus.
Het is ook – en ik spreek uit ervaring – een auto met lage onderhoudskosten. Je hebt er eigenlijk nooit iets mee. De CRV is niet goedkoop, maar bijzonder om in te rijden. Geen allemans auto maar echt iets voor mensen met stijl die iets anders willen dan wat er gemiddeld zo op de weg rondrijdt. Nieuwsgierig geworden? De Honda-dealer voor Groningen en Drenthe, Borghstede in Assen nodigt u bij deze uit voor een proefrit.
Honda Borghstede
Industrieweg 44a
9403 AB Assen
Telefoon0592 344 495
www.honda-borghstede.nl