Kleiner en nog fijner
Bij Opel gaan de zaken de laatste tijd goed. Ook Opel Wander in Groningen profiteert van het feit dat het merk over een breed scala aan modellen beschikt. De ADAM is een kleine auto met een heel mooi design die al weer enige tijd op de markt is. Op de RAI in Amsterdam introduceerde Opel echter een nog compactere (en ook voordeligere) auto. De KARL valt op door zijn compacte afmetingen terwijl hij plaats biedt aan maar liefst vijf inzittenden. Een stadsautootje pur sang. Maar ook een auto waar je met het hele gezin in kunt.
Opelrijders zijn van oudsher mensen die verwachten waar voor hun geld te krijgen. De KARL is de kleinste Opel, is met een prijs vanaf € 10.595,- zeer betaalbaar en heeft veel te bieden. De wagen heeft standaard vijf deuren en biedt vijf volwaardige zitplaatsen.
Bij Opel gaan de zaken de laatste tijd goed. Ook Opel Wander in Groningen profiteert van het feit dat het merk over een breed scala aan modellen beschikt. De ADAM is een kleine auto met een heel mooi design die al weer enige tijd op de markt is. Op de RAI in Amsterdam introduceerde Opel echter een nog compactere (en ook voordeligere) auto. De KARL valt op door zijn compacte afmetingen terwijl hij plaats biedt aan maar liefst vijf inzittenden. Een stadsautootje pur sang. Maar ook een auto waar je met het hele gezin in kunt.
Opelrijders zijn van oudsher mensen die verwachten waar voor hun geld te krijgen. De KARL is de kleinste Opel, is met een prijs vanaf € 10.595,- zeer betaalbaar en heeft veel te bieden. De wagen heeft standaard vijf deuren en biedt vijf volwaardige zitplaatsen.
Compact is in, kleine auto’s verkopen goed. Dat heeft Opel ook opgemerkt. Vandaar dat de KARL naast de ADAM en de Corsa het derde compacte model is van Opel. De Opel KARL is slechts 3,68 meter lang en 1,48 meter hoog.
Kort, helder en karaktervol, de naam KARL weerspiegelt al zijn sterke punten,’ stelt men bij Wander. ‘Het is een volwassen auto die zowel het hart als het verstand van onze klanten zal aanspreken. Met zijn zuinige motor is het een ideale auto voor prijsbewuste klanten die dagelijks gebruiksgemak willen combineren met comfort en moderne technologieën.’
Onder de motorkap bevindt zich de allernieuwste motortechnologie van Opel: de nieuwe 1.0 ecoFLEX met 55 kW/75 pk met een gemiddeld brandstofverbruik van 4,3 liter per 100 kilometer. De motor maakt deel uit van dezelfde succesvolle familie compacte benzinemotoren die ook zorgen voor de aandrijving van de Corsa en de ADAM. De soepele driecilinder motor is geheel van aluminium en speciaal voor de KARL ontworpen.
Lichtgewicht
Bij de ontwikkeling van de Opel KARL is vooral gelet op functionaliteit en veelzijdigheid. De wielbasis van 2.385 mm biedt optimale stabiliteit en comfort en met slechts 839 kg is de vijfdeurs KARL een echte lichtgewicht in zijn klasse. Desondanks is het interieur verrassend ruim en biedt het plek aan vijf inzittenden. De bestuurdersstoel en stuurkolom zijn in hoogte verstelbaar en in de achterbank bevinden zich Isofix-bevestigingspunten voor twee kinderzitjes. Met neergeklapte achterbank heeft de KARL tot aan het dak meer dan duizend liter laadruimte. Het rijcomfort van de wagen is groot, en ook het rijgedrag is opvallend goed, misschien wel het beste in zijn klasse. Opel heeft er technisch gezien alles aan gedaan om van de KARL een hoogstandje te maken. De KARL is uitzonderlijk stil voor een auto in dit segment. Niet voor niets hebben de ingenieurs in de ontwikkelingsfase enorm veel aandacht besteed aan het reduceren van trillingen en geluiden.
20% bijtelling
Over het Nederlandse autobelastingsysteem is tegenwoordig veel te doen en het gaat binnenkort op de helling, zegt men. Tot die tijd moeten we het doen met wat we hebben. Voor de KARL met een CO2-uitstoot van 99 g/km betekent dit een 20% bijtelling. Die lage emissie is mede te danken aan het ecoFlex-pakket. Dat omvat een aerodynamisch geoptimaliseerde onderspoiler bij de voorbumper en een dakspoiler. Het pakket biedt ook speciale banden met lage rolweerstand. En de handgeschakelde vijfversnellingsbak draagt bij aan het soepele rijgedrag.
Extra’s
De KARL kan van alle moderne Opeltechnieken voorzien worden. Behalve het standaard ESP met tractiecontrole, ABS met elektronische remkrachtverdeling en de wegrijhulp op hellingen (Hill Start Assist), is bijvoorbeeld ook rijstrookassistentie (Lane Departure Warning) verkrijgbaar. Het systeem scant met behulp van een frontcamera de wegmarkering en waarschuwt de bestuurder met een geluidssignaal en een knipperend geel icoon op het instrumentenpaneel als de auto de rijstrook verlaat zonder ingeschakelde richtingaanwijzer. De mistlampen garanderen goed zicht bij slecht weer, terwijl afslaan veiliger wordt voor zowel de bestuurder als andere weggebruikers dankzij de geïntegreerde hoekverlichting. Standaard is de Opel KARL bovendien uitgerust met niet minder dan zes airbags en het Pedal Release System (PRS) dat de rem- en koppelingspedalen loskoppelt bij een botsing om de kans op verwondingen aan de benen te beperken.
Ook kan hij worden uitgerust met stoelverwarming voorin en een verwarmbaar, met leder bekleed stuur. Net als de ADAM en de Corsa heeft de KARL een City-modus (standaard voor alle uitvoeringen). Met een druk op deze knop biedt de stuurbekrachtiging meer assistentie bij lage snelheid om manoeuvreren in druk stadsverkeer te vergemakkelijken. Het parkeerassistentiesysteem Park Assist waarschuwt de bestuurder met geluidssignalen wanneer de auto een obstakel nadert tijdens het achteruitrijden. Cruisecontrol met snelheidsbegrenzer is vooral handig in druk stadsverkeer en in woonwijken met een snelheidslimiet van 30 km/u. En mooie, zonnige dagen worden nog zonniger met het optionele, elektrisch bedienbare zonnedak.
In de Cosmo-uitvoering heeft de KARL een R300 BT-audiosysteem met zes luidsprekers, Aux- en USB-aansluiting, handsfree telefoonaansluiting via Bluetooth en audiostreaming. Tevens is de Cosmo standaard uitgerust met DAB+ (Digital Audio Broadcasting), waarmee nog meer kanalen beschikbaar zijn met een uitstekende geluidskwaliteit.
Ruimte
Binnenin valt op hoe ruim het interieur is. Het op de bestuurder gerichte dashboard straalt rust uit en is overzichtelijk. Er is veel aandacht besteed aan uitrusting en comfort en er is gebruik gemaakt van mooie materialen. De bedieningsknoppen zijn overzichtelijk en gemakkelijk te bedienen.
Slechts weinig auto’s in dit segment hebben zoveel opbergmogelijkheden als de nieuwe Opel KARL. Zoals de extra ruimte boven het handschoenenkastje. Of de voorportieren waarin op slimme wijze ruimte is gecreëerd voor een 1-literfles. Ook opvallend: de achterste zijruiten van de Opel KARL zijn volledig te openen en ook dat is een zeldzaamheid in deze klasse.
In apart kader:
Private Lease vanaf €235 per maand all-in
De Opel KARL is er ook met Opel Private Lease vanaf €235,- per maand. Voor dit bedrag krijgt de klant een Opel KARL Edition die standaard rijk is uitgerust, met airconditioning, geïntegreerde radio, cruise control, centrale vergrendeling met afstandsbediening en metallic lak. Alle vaste kosten zoals afleverkosten, afschrijving, onderhoud, motorrijtuigenbelasting en verzekering (met een laag eigen risico van slechts € 150,-) zijn inbegrepen. Alleen de brandstofkosten zijn nog voor eigen rekening. Met Opel Private Lease is de nieuwe KARL Edition 1.0 ecoFLEX (55 kW/75pk) inclusief metallic lak ter waarde van € 12.070,-, al vanaf € 235,- per maand te rijden. De Opel KARL Cosmo 1.0 ecoFLEX (55kW/75pk) inclusief metallic lak van € 13.570,- komt via Private Lease op € 249,- per maand. Deze bedragen zijn inclusief BTW en gebaseerd op 10.000 kilometer per jaar over een periode van 48 maanden.
OnStar
OnStar is de nieuwste ontwikkeling op het gebied van connectiviteit in Europa. In geval van een ongeluk alarmeert deze online automatisch de noodhulpdiensten. Het systeem biedt toegang tot hulp en assistentie, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Met OnStar is elke Opel bovendien een krachtige, mobiele Wi-Fi hotspot. Tegelijkertijd kunnen tot wel zeven mobiele apparaten worden gekoppeld, zodat de passagiers continu online zijn.