Tekst Gerrit Brand
Foto’s Suhaila Sahmarani
De Kia Niro is, heel simpel, een stoere kruising tussen een hatchback en een SUV, hoog op de poten met veel ruimte voor passagiers en bagage. En het is een hybride, dat wil zeggen een wagen met een benzine- én een elektromotor. We kennen het concept ook van andere merken: de elektromotor ondersteunt de benzinemotor, en men kan ook een tijdlang alleen elektrisch rijden indien gewenst. Tijdens het rijden wordt het batterijenpakket dat onder de achterbank zit opgeladen. Geen stekkers en verlengsnoeren nodig dus. Een mooi systeem dat perfect werkt. In de Kia Niro is dit concept voor het eerst toegepast op een Crossover.
Foto’s Suhaila Sahmarani
De Kia Niro is, heel simpel, een stoere kruising tussen een hatchback en een SUV, hoog op de poten met veel ruimte voor passagiers en bagage. En het is een hybride, dat wil zeggen een wagen met een benzine- én een elektromotor. We kennen het concept ook van andere merken: de elektromotor ondersteunt de benzinemotor, en men kan ook een tijdlang alleen elektrisch rijden indien gewenst. Tijdens het rijden wordt het batterijenpakket dat onder de achterbank zit opgeladen. Geen stekkers en verlengsnoeren nodig dus. Een mooi systeem dat perfect werkt. In de Kia Niro is dit concept voor het eerst toegepast op een Crossover.
Er wordt door Kia veel reclame voor gemaakt. Je kunt de tv niet aanzetten of de Niro komt langsrijden. De tijd is natuurlijk al lang voorbij dat het Koreaanse Kia moeite had een plaats te verwerven op de Nederlandse automarkt. Tegenwoordig is het een volwaardig kwaliteitsmerk met mooie modellen zoals de Cee’d (hatchback), de Sportage (SUV), de Picanto (stadswagentje), de Optima (zakenwagen) etc. Naar een wagen als de Niro blijkt veel vraag te zijn. Hij heeft dan ook een aantal voordelen: veel ruimte en een gunstige bijtelling, én een laag brandstofverbruik.
Wat ons vooral opvalt is dat de Kia Niro een hele móoie auto is. Het aantrekkelijke model is glad afgewerkt en is en vanbinnen ook prachtig (ons testmodel had leren bekleding) en is lekker ruim. Hij oogt heel stoer net als de Sportage. Je zit er perfect in, met alle controle-elementen onder handbereik. De Niro is gewoon een hele luxe auto, die sportief én zuinig rijdt. Wat wil je nog meer?
Laten we het eens hebben over de ruimte in de wagen. Kia ontwikkelde een compleet nieuwe bodemgroep die licht van gewicht is en afgestemd op diverse aandrijfvormen van hybride tot en met volledig elektrisch, iets wat wellicht in de toekomst nog het geval zal zijn. De wielbasis is maar liefst 2,70 meter. Je kunt wel zien dat de wagen behoorlijk groot is met een wielbasis van 2,70 meter. De genereuze afmetingen leveren een uitermate praktische auto op met verrassend veel binnenruimte. De wat hogere koets biedt binnenin plaats voor vier tot vijf personen. De beenruimte op de achterbank blijkt uitermate royaal en ook langere personen zullen met hun hoofd niet in aanraking komen met het dak.
Omdat het batterijenpakket onder de achterbank ligt is de bagageruimte in tegenstelling tot wat in veel hybrides het geval is groot, variërend van 427 liter, alles alle zitplaatsen bezet zijn, tot 1.425 liter met neergeklapte achterbank.
Kia heeft voor de Niro een bestaande benzinemotor van 1.6 liter inhoud gebruikt. Deze is echter wel aangepast aan zijn nieuwe taak. Hij levert een vermogen van 105 pk met een koppel van 147 Nm. De motor is gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling, dit in tegenstelling tot andere hybride auto’s die vaak van een CVT-achtige overbrenging voorzien zijn, waar trouwens ook niks mis mee is, maar het rijdt anders. Als je daarmee gas geeft gebeurt er niet veel want de bak schakelt niet, rustig gas geven luidt het devies. De Niro heeft echter een normale versnellingsbak, die opschakelt, en dat betekent dat je veel meer het gevoel hebt in een normale wagen te rijden.
De direct ingespoten motor wordt ondersteund door een elektromotor die nog eens 44 pk extra levert en een koppel van maar liefst 170 Nm, gecombineerd levert dat een vermogen van 141 pk op en een trekkracht van 265 Nm.
De versnellingsbak kent een normaal en sportief schakelprogramma. Dat is merkbaar van invloed op zowel de prestaties als het brandstofverbruik. Maximaal presteren gaat in 'Sport' en dan sprint de Niro in 11,5 seconden naar de 100 km/u. Toch komt de auto in de normale stand al meer dan overtuigend over. Er is veel werk gemaakt van de afstemming van het onderstel. Oneffenheden in het wegdek worden goed weggemasseerd.
Wat het benzineverbruik betreft zit je met de Niro ook goed. We hebben dat niet uitgebreid getest want daar was de tijd niet voor maar gemiddeld rijdt de wagen zo’n 1 op 20 (5 liter per 100 km). Dat is zonder meer goed.
Als je de wagen start heb je niet meteen het gevoel dat de motor al loopt. Je hoort niets, ziet alleen wat lampjes branden. Als je wegrijdt gebeurt dat elektrisch en geruisloos. Pas als je echt gas geeft komt de motor erbij.
Zoals bij veel hybride auto's mag de Kia Niro in standaarduitvoering geen caravan of aanhanger trekken. Een fietsendrager mag echter wel. Toch komt het merk automobilisten tegemoet voor wie een trekhaak en de mogelijkheid een caravan mee te nemen van belang zijn. Er komt namelijk een versie met een verbeterd remsysteem en een aangepaste motorkoeling. Dan mag de auto heel verdienstelijk 1.300 kg trekken.
Een andere optie betreft een zeer compleet veiligheidspakket bestaande uit Smart Cruise Control, Lane Keep Assist, Blind Spot Detection en Citybrake die ook voetgangers herkent. Voorzien van dit pakket krijgt de Niro de maximale score bij de EuroNCAP.
De wagen is voorzien van een uitstekend navigatiesysteem voorzien van Kia Connected Services en powered by onze eigen Nederlandse TomTom.
Er zijn verschillende uitvoeringen van de Niro verkrijgbaar, met namen als ComfortLine, First Edition, BusinessLine, SportsLine en ExecutiveLine. Dat zijn zaken die je echt voor jezelf moet uitzoeken. Wat heb je nodig, wat wil je, wat verwacht je van je auto? Het is allemaal een kwestie van meer of minder luxe. Maar één ding is hetzelfde, de motor is altijd de 1.6 liter 104 pk motor. De prijslijst van de Niro begint bij € 25.995 voor de goedkoopste versie. En dat is zeker niet duur voor zo’n topwagen.
Met dank aan:
Mieke Lageschaar (model)
Douglas (visagie)
Greving & Greving (zonnebril)
De schoenenfabriek (schoenen)
Oui Mode (kleding model)
Wat ons vooral opvalt is dat de Kia Niro een hele móoie auto is. Het aantrekkelijke model is glad afgewerkt en is en vanbinnen ook prachtig (ons testmodel had leren bekleding) en is lekker ruim. Hij oogt heel stoer net als de Sportage. Je zit er perfect in, met alle controle-elementen onder handbereik. De Niro is gewoon een hele luxe auto, die sportief én zuinig rijdt. Wat wil je nog meer?
Laten we het eens hebben over de ruimte in de wagen. Kia ontwikkelde een compleet nieuwe bodemgroep die licht van gewicht is en afgestemd op diverse aandrijfvormen van hybride tot en met volledig elektrisch, iets wat wellicht in de toekomst nog het geval zal zijn. De wielbasis is maar liefst 2,70 meter. Je kunt wel zien dat de wagen behoorlijk groot is met een wielbasis van 2,70 meter. De genereuze afmetingen leveren een uitermate praktische auto op met verrassend veel binnenruimte. De wat hogere koets biedt binnenin plaats voor vier tot vijf personen. De beenruimte op de achterbank blijkt uitermate royaal en ook langere personen zullen met hun hoofd niet in aanraking komen met het dak.
Omdat het batterijenpakket onder de achterbank ligt is de bagageruimte in tegenstelling tot wat in veel hybrides het geval is groot, variërend van 427 liter, alles alle zitplaatsen bezet zijn, tot 1.425 liter met neergeklapte achterbank.
Kia heeft voor de Niro een bestaande benzinemotor van 1.6 liter inhoud gebruikt. Deze is echter wel aangepast aan zijn nieuwe taak. Hij levert een vermogen van 105 pk met een koppel van 147 Nm. De motor is gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling, dit in tegenstelling tot andere hybride auto’s die vaak van een CVT-achtige overbrenging voorzien zijn, waar trouwens ook niks mis mee is, maar het rijdt anders. Als je daarmee gas geeft gebeurt er niet veel want de bak schakelt niet, rustig gas geven luidt het devies. De Niro heeft echter een normale versnellingsbak, die opschakelt, en dat betekent dat je veel meer het gevoel hebt in een normale wagen te rijden.
De direct ingespoten motor wordt ondersteund door een elektromotor die nog eens 44 pk extra levert en een koppel van maar liefst 170 Nm, gecombineerd levert dat een vermogen van 141 pk op en een trekkracht van 265 Nm.
De versnellingsbak kent een normaal en sportief schakelprogramma. Dat is merkbaar van invloed op zowel de prestaties als het brandstofverbruik. Maximaal presteren gaat in 'Sport' en dan sprint de Niro in 11,5 seconden naar de 100 km/u. Toch komt de auto in de normale stand al meer dan overtuigend over. Er is veel werk gemaakt van de afstemming van het onderstel. Oneffenheden in het wegdek worden goed weggemasseerd.
Wat het benzineverbruik betreft zit je met de Niro ook goed. We hebben dat niet uitgebreid getest want daar was de tijd niet voor maar gemiddeld rijdt de wagen zo’n 1 op 20 (5 liter per 100 km). Dat is zonder meer goed.
Als je de wagen start heb je niet meteen het gevoel dat de motor al loopt. Je hoort niets, ziet alleen wat lampjes branden. Als je wegrijdt gebeurt dat elektrisch en geruisloos. Pas als je echt gas geeft komt de motor erbij.
Zoals bij veel hybride auto's mag de Kia Niro in standaarduitvoering geen caravan of aanhanger trekken. Een fietsendrager mag echter wel. Toch komt het merk automobilisten tegemoet voor wie een trekhaak en de mogelijkheid een caravan mee te nemen van belang zijn. Er komt namelijk een versie met een verbeterd remsysteem en een aangepaste motorkoeling. Dan mag de auto heel verdienstelijk 1.300 kg trekken.
Een andere optie betreft een zeer compleet veiligheidspakket bestaande uit Smart Cruise Control, Lane Keep Assist, Blind Spot Detection en Citybrake die ook voetgangers herkent. Voorzien van dit pakket krijgt de Niro de maximale score bij de EuroNCAP.
De wagen is voorzien van een uitstekend navigatiesysteem voorzien van Kia Connected Services en powered by onze eigen Nederlandse TomTom.
Er zijn verschillende uitvoeringen van de Niro verkrijgbaar, met namen als ComfortLine, First Edition, BusinessLine, SportsLine en ExecutiveLine. Dat zijn zaken die je echt voor jezelf moet uitzoeken. Wat heb je nodig, wat wil je, wat verwacht je van je auto? Het is allemaal een kwestie van meer of minder luxe. Maar één ding is hetzelfde, de motor is altijd de 1.6 liter 104 pk motor. De prijslijst van de Niro begint bij € 25.995 voor de goedkoopste versie. En dat is zeker niet duur voor zo’n topwagen.
Met dank aan:
Mieke Lageschaar (model)
Douglas (visagie)
Greving & Greving (zonnebril)
De schoenenfabriek (schoenen)
Oui Mode (kleding model)