Tekst Gerrit Brand
Foto’s Suhaila Sahmarani
De Mazda 3 hadden we te leen van de importeur in een week waarin we het heel druk hadden. We reden er kriskras mee door Nederland om reportages te maken voor een luchtvaartmagazine en maakten gebruik van de Mazda 3 voor een bezoek aan de lucht- en ruimtevaart beurs AERO 2019 in het Duitse Friedrichshafen. Kortom, we waren goed in de gelegenheid om de Mazda 3 door en door te leren kennen.
Foto’s Suhaila Sahmarani
De Mazda 3 hadden we te leen van de importeur in een week waarin we het heel druk hadden. We reden er kriskras mee door Nederland om reportages te maken voor een luchtvaartmagazine en maakten gebruik van de Mazda 3 voor een bezoek aan de lucht- en ruimtevaart beurs AERO 2019 in het Duitse Friedrichshafen. Kortom, we waren goed in de gelegenheid om de Mazda 3 door en door te leren kennen.
Als kop plaatste ik boven dit artikel ‘heerlijke rijdersauto’, me op hetzelfde moment afvragend wat dat eigenlijk betekent, ‘rijdersauto’. Is niet elke auto om in te rijden. Een pleonasme dus, dubbelop, zoiets als witte sneeuw. Maar even googelen wees al snel uit dat het begrip ‘rijdersauto’ veel gebruikt wordt in de autojournalistiek en wel voor een auto die rijplezier oplevert: een topmotor, perfecte wegligging, heerlijk bochtengedrag en noem maar op. Het impliceert wel dat er twee soorten bestuurders zijn: mensen die van autorijden an sich genieten en mensen die een auto als een gebruiksvoorwerp zien, om zich van a naar b te verplaatsen, en that’s it.
Genoeg om de hete brij heen gedraaid.
Als je een stuk als dit schrijft zoek je er natuurlijk even de website van de importeur bij. Daar las ik dat de Mazda 3 betere stoelen heeft dan ooit, dat de zitpositie enorm verbeterd is ten opzichte van de vorige modellen. Zo’n opmerking gaat in je hoofd zitten, want de eerste twee dagen vond ik geen prettige zitpositie. Ik begon al lichtelijk in mezelf te schelden, die ontwerpers van Mazda waren er wat mij betreft nog niet in geslaagd zitmeubilair te creëren waarop ik de ideale zitpositie kon vinden. Het zitvlak te kort, dus onvoldoende steun voor je bovenbenen met als gevolg vermoeidheid en na een paar uur kramp in je benen. Todat… ik er na een paar dagen achter kwam dat ik gewoon wat verder naar achteren moest schuiven en niet zo’n (ooit aangeleerde) racy-positie – waarbij je je polsen op het stuur moet kunnen leggen – moest aannemen. Na enige experimenteer met de standen van de stoel vond ik de ideale zitpositie en vanaf dat moment zat de wagen me als gegoten. Alles onder handbereik, alle bedieningsknoppen, hendels en noem maar op.
Sportief
Mazda is een sportief merk. Denk maar eens aan de MX-5 of de RX-8 (die helaas niet meer gemaakt wordt). De Mazda 3 is een niet te grote auto, een compacte hatchback met een sportieve lijn, een bak die strak en o zo soepel schakelt en een motor die zo mooi soepel loopt en zo’n heerlijke brom uit de uitlaat produceert dat je je met gemak kunt voorstellen dat-ie eigenlijk in een sportwagen thuishoort. Wat mij betreft biedt deze Mazda 3 alles wat je van sportief rijden verwacht.
Hij ziet er ook nog eens heel flitsend uit. Vooral dat mooie scherp gesneden front. Een beetje agressief oogt de wagen zeker. Ik kan me voorstellen dat iemand die ‘m in zijn achteruitkijkspiegel ziet opdoemen onmiddellijk de neiging heeft aan de kant te gaan. Vooral op de Duitse Autobahn waar men over het algemeen nogal beducht is op snelle wagens in de linkerbaan. Niet dat we nu zo enorm te keer gegaan zijn op de Autobahn, want dat kan ook in Duitsland nog maar met mate. De meeste wegen staan daar vol files (vooral omdat men altijd wel ergen aan het werken is aan het wegennet). We hebben veel op de cruise control gereden. Heerlijk. De wagen was bovendien uitgerust met een systeem dat het verkeer voor je spot en de auto automatisch doet afremmen als je de voorligger te dicht nadert. Vervolgens kun je dan fijn achter die voorligger blijven hangen op je cruise control. Het enige nadeel van het systeem is dat je niet al te vlot wegtrekt als je weer gaat inhalen, tenzij je de wagen van de cruise control afdoet natuurlijk. Verder zat op onze testwagen het systeem dat de auto binnen de lijnen houdt. Dat werkt aardig maar bij hoge snelheden is het wel zaak je handen aan het stuur te houden want dan stuurt de auto niet automatisch terug binnen de lijnen maar wil er overheen vliegen. Maar goed, het zijn hulpsystemen, je mag er niet op vertrouwen. Wel een voorproefje overigens van het autonoom rijden dat er volgens sommigen aan zit te komen (en er volgens mij nog lang niet inzit). Overigens reden we op de weg van Emmen naar Groningen de hele tijd achter een voorganger die precies de toegestane snelheid van 100 km/h reed zonder te hoeven remmen of gas te geven. Perfect.
Prachtig ontwerp
Het interieur van de auto is prachtig en al even scherp gesneden als de carrosserie. Met een dashboard dat over de hele breedte in één lijn doorloopt. Heel mooi gedaan. De stoelen zijn met dik, kwalitatief goed leer bekleed. Prachtig en luxueus. Dat leerpakket kost tijdelijk slechts 1250 euro extra en is een must als je toch geld aan het uitgeven bent.
Dan was daar de head up display. Die standaard op de auto zit. Een luxe die je eigenlijk niet nodig hebt, maar je went er snel aan en wilt al snel niet meer zonder. Je ziet de routeaanwijzingen van het navigatiesysteem, je snelheid en de maximum snelheid die je op de weg waarop je je bevindt mag rijden. Heel fijn. Blijf wel binnen de witte lijnen, want doe je dat niet dan levert dat een hoop gerinkel en getril in het stuur op. Geef je echter richting aan dan weet het systeem dat je de lijn bewust gaat overschrijden en houdt het zich stil.
Perfecte motor
Ja, en dan die motor. Die is heerlijk soepel, met heel veel trekkracht, ook onderin, en een mooie racy uitlaatbrom. Het betreft een Sky-active G motor 4 cilinder 2 liter met 122 pk. De motor is voorzien van een milde hybride aandrijving door middel van een kleine batterij/generator die zich bij het afremmen oplaadt en de opgeslagen energie weer aan de motor levert bij het gasgeven. Het levert geen extra pk’s op maar zorgt wel voor zuinigheid.
De bak schakelt zoals gezegd heerlijk soepel. Wel een beetje irritant is het dat op het dashboard voor je neus voortdurend aangegeven wordt wanneer je op- of neer- moet schakelen voor extra zuinig rijden.
We hebben het nog niet gehad over het uitstekende navigatie/audiosysteem van Bose. Geen touchscreen maar een grote ronde knop op de middenconsole. Wat zullen ervan zeggen, ook hier weer perfectie, een mooi geluid, alle mogelijkheden om je smartphone te koppelen en de radio heeft zowel FM als DAB+.
Resumerend mogen we stellen dat dit nou echt weer eens een heerlijke rijdersauto is. Voor slechts 27.160 euro heb je een complete auto met alles erop en eraan wat je je maar wenst. Veel extra’s in de basisprijs inbegrepen.
Voor alle details moet je echt even de website van de dealer bij je in de buurt bezoeken. Zo is er ook een motorvariant met 180 pk leverbaar. Het voert te ver om in dit artikel de werking van de Sky-active motor uit te leggen, maar deze motoren zijn zuinig en vooruitstrevend. Je vraag je wel eens af waar al dat gedoe over elektrische auto’s eigenlijk voor nodig is.
NU MET INTRODUCTIEAANBOD
RIJKLAAR VANAF € 27.160,-
De nieuwe Mazda3 is een combinatie van prachtig design, revolutionaire techniek en puur vakmanschap. Ter introductie van de nieuwe Mazda3 Hatchback ontvang je nu gratis Bose audio t.w.v. € 850,- vanaf het Comfort pakket. De Mazda3 Comfort extra aankleden? Het leerpakket is tijdelijk verkrijgbaar voor € 1.250,- in plaats van € 1.950,-.
RIJKLAAR VANAF € 27.160,-
De nieuwe Mazda3 is een combinatie van prachtig design, revolutionaire techniek en puur vakmanschap. Ter introductie van de nieuwe Mazda3 Hatchback ontvang je nu gratis Bose audio t.w.v. € 850,- vanaf het Comfort pakket. De Mazda3 Comfort extra aankleden? Het leerpakket is tijdelijk verkrijgbaar voor € 1.250,- in plaats van € 1.950,-.