Tekst Gerrit Brand
Foto’s Suhaila Sahmarani
We reden deze zomer met een Mercedes-Benz C 350 PLUG-IN HYBRID van Groningen naar Oslo, door Denemarken en Zweden. Op de terugweg verbleven we enige tijd aan de Zweedse kust in de buurt van Uddevalla.
Zweden en Noorwegen leveren mooie plaatjes op. Oslo is een prachtige stad, waar je zeker het museum met het beroemde schilderij De Schreeuw van Edvard Much moet bezoeken. De Schreeuw hangt in de Nasjonalgallerie. Noorwegen is trouwens een duur land vergeleken bij Zweden. Vandaar dat we na Oslo bereikt te hebben redelijk snel terugkeerden naar Zweden. Maar dat had ook een beetje te maken met het feit dat ondergetekende Zweeds spreekt en dus net iets gemakkelijker met de Zweden communiceert dan met de Noren, hoewel die twee talen geweldig veel op elkaar lijken.
Foto’s Suhaila Sahmarani
We reden deze zomer met een Mercedes-Benz C 350 PLUG-IN HYBRID van Groningen naar Oslo, door Denemarken en Zweden. Op de terugweg verbleven we enige tijd aan de Zweedse kust in de buurt van Uddevalla.
Zweden en Noorwegen leveren mooie plaatjes op. Oslo is een prachtige stad, waar je zeker het museum met het beroemde schilderij De Schreeuw van Edvard Much moet bezoeken. De Schreeuw hangt in de Nasjonalgallerie. Noorwegen is trouwens een duur land vergeleken bij Zweden. Vandaar dat we na Oslo bereikt te hebben redelijk snel terugkeerden naar Zweden. Maar dat had ook een beetje te maken met het feit dat ondergetekende Zweeds spreekt en dus net iets gemakkelijker met de Zweden communiceert dan met de Noren, hoewel die twee talen geweldig veel op elkaar lijken.
Lease Edition
Maar dit verhaal gaat over reizen met een Mercedes-Benz. Wie wil dat nou niet? Hoe je het ook wendt of keert, de naam Mercedes-Benz heeft nog steeds een magische klank. Duitse topkwaliteit en niet goedkoop. Dat klopt, in die zin dat het er maar net vanaf hangt wat je goedkoop vindt. Zo’n C-klasse, wat dus eigenlijk de middenklasser Mercedes-Benz is, staat al vanaf € 35.000 in de catalogus, een instapmodel uiteraard, maar toch.
Net als zovele andere merken is Mercedes-Benz natuurlijk ook bezig met hybride-aandrijving voor zijn auto’s. Je moet wel als autofabrikant wil je nog auto’s kunnen verkopen. Brandstofverbuik en CO2-emissies moeten steeds verder omlaag. In Nederland betekent dit dan tevens dat je in een goedkoper belastingtarief valt (bijtelling van slechts 7% in ieder geval nog dit jaar) en dat is o zo belangrijk, vooral in de zakelijke markt. En dat de C 350 PLUG-IN HYBRID vooral bedoeld is voor de zakelijke markt blijkt wel uit het feit dat er op dit moment twee types bij de dealer te bestellen zijn, een limousine en estate, die allebei de toevoeging Lease Edition in de naam hebben. Vanaf nu laten we al die toevoegingen (Plug-In Hybrid en Lease Edition) weg en praten we alleen nog maar over C 350. Dat is wel zo gemakkelijk bij het schrijven en het lezen en het spaart ruimte.
‘Onze’ testwagen dus, onze comfortabele reismachine. Mercedes-Benz in Utrecht was zo vriendelijk ons deze nieuwe C 350 tien dagen te lenen. Wat onmiddellijk opvalt is de omvang van de auto. Hij is gewoon groot, dit mag dan wel een middenklasser zijn maar je moet er echt de E-Klasse naast zetten om te zien dat die nog groter is. Hij ziet er ook geweldig uit met die vloeiende lijnen en stoere neus, het is gewoon een hele mooie chique auto. Van binnen is het een en al luxe wat de klok slaat, veel leer natuurlijk maar ook opvallend is de strakke afwerking van het interieur met mooie ronde klokken en een Command Center, dat bijna werkt zoals je iPad, touch screen en de cursor beweeg je door met de vinger over een zwart vlak in de middenconsole te gaan.
We geven toe dat onze testwagen is voorzien van nogal wat extra’s zoals een panorama schuifdak, het genoemde Command Online systeem, een trekhaak, regensensor, THERMATIC airco (whatever that might be), een 7G-TRONIC PLUS automatische bak, stoelverwarming, keyless startfunctie etc etc, waardoor hij al met al niet € 57.995 (standaardprijs) kost maar een kleine 10.000 euro meer.
''Zo’n C-klasse, wat dus eigenlijk de middenklasser Mercedes-Benz is, staat al vanaf
€ 35.000 in de catalogus''
Vermogen
De C 350 biedt een vermogen van 279 pk en 600 Nm koppel. Dat is natuurlijk fantastisch. Die 278 pk’s is overigens inclusief de extra krachten van de elektromotor. De auto is gewoon heel snel voor zo’n relatief zware wagen van 1780 kg: van 0-100 km/h in 5,9 seconden. Theoretisch is het benzineverbruik heel erg laag. Toen we voor het eerst de gegevens over de wagen doornamen lazen we over een gemiddeld verbruik van 2,1 liter op 100 kilometer. We dachten even dat we bijna voor niks naar Oslo heen en weer konden, maar dat viel in de praktijk wel tegen. We komen er zo op terug.
Net als elke andere Mercedes is dit ook een achterwielaandrijver. Het leuke is dat de elektromotor is weggewerkt in de versnellingsbak, zodat achterin alleen de accu’s zitten. De bagageruimte is overigens wel wat beperkt door die accu’s. De wagen heeft 335 liter bagageruimte, 145 minder dan normaal. Maar een kniesoor die daar op let.
Trilling in gaspedaal
Even over het comfort, want dat deze auto comfortabel is merkten we meteen. Daaraan wordt sterk bijgedragen door de luchtvering en de cruise control. Als je in de stand Eco rijdt is hij automatisch comfortabel geveerd en zweef je als het ware over de weg. Eco is trouwens een geweldige stand als je zuinig wilt leren rijden. De auto denkt dan met je mee en gebruikt techniek van de geregelde cruise control om de weg voor je in de gaten te houden. Ga je bergafwaarts (een klein beetje is al voldoende) en kun je daarom al je gas loslaten, dan geeft hij dat subtiel aan door een lichte trilling te geven in je gaspedaal.
Sportief
Maar er zitten meer standen op de auto. Zoals bijvoorbeeld Sport +. Die hebben we niet heel veel gebruikt, omdat je op lange afstanden nu eenmaal het liefst rustig voort zoeft met een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Maar schakel je de Sport + in, dan gebeurt er wél wat. De gasprespons wordt veel feller en de 211 pk sterke benzinemotor springt er meteen bij aan. De elektromotor wordt nu gebruikt om kracht bij te zetten, niet om zo economisch mogelijk te rijden. Het gaat allemaal heel soepel. Je hebt geen moment het gevoel in een half elektrische auto te zitten. Er zijn puristen die het hybridegedoe allemaal maar niks vinden, maar eerlijk is eerlijk, in de praktijk van het rijden merk je er helemaal niets van. De C 350 Plug-In Hybrid is gewoon een heerlijke rijmachine. In de sportstand wordt de demping harder en het is allemaal ineens heel sportief.
''Daaraan wordt sterk bijgedragen door de luchtvering en de cruise control. Als je in de stand Eco rijdt is hij automatisch comfortabel geveerd en zweef je als het ware over de weg''
De verschillende standen en mogelijkheden moet je gewoon zelf uitproberen. Het is niet zo gemakkelijk op papier allemaal uit te leggen wat er precies gebeurt en hoe een en ander via onder andere het navigatiesysteem met elkaar gekoppeld is. In de automatische stand werkt het navigatiesysteem namelijk mee met de versnellingsbak. In ‘Eco’ en Comfort om zo goed mogelijk gebruik te maken van de elektromotor, in Sport en Sport + om juist vlotter te zijn, door alvast de juiste versnelling te kiezen voor bochten.
De wagen kent ook nog een zogenaamde Charge-functie. Schakel je die in dan laadt je de batterijen automatisch op tijdens het rijden. Dat kost wat extra benzine. Ik moet bekennen dat we nogal veel op die laadfunctie hebben gereden, waardoor de auto misschien wat minder zuinig was dan we verwacht hadden. Ik schat zo 1 op 16. Dat is wel even wat anders dan 1 op 47 (2.1 liter per 100 km). Maar toegegeven, als je de auto veel in de stad gebruikt en je laadt hem goed via het ‘stopcontact’ (duurt slechts zo’n 2 uur en dat is gewoon lekker snel) dan kun je er echt heel goedkoop mee rijden. Als je de elektromotor goed geladen hebt kun je zo’n dikke dertig kilometer zuiver elektrisch rijden.
''De wagen kent ook nog een zogenaamde Charge-functie. Schakel je die in dan laadt je de batterijen automatisch op tijdens het rijden.''
De C 350 mag dan goed nieuws zijn voor de zakelijke rijder. Je hóeft hem natuurlijk niet zakelijk te gebruiken. Als je ruim in de slappe was zit kun je hem gerust als privéauto aanschaffen. Het is de ideale auto voor dagelijks gebruik. Chic, comfortabel, met veel ruimte en ga zo maar door. De CO2 uitstoot zit in ieder geval net onder de magische 50 g/km en dat betekent dat dit jaar de bijtelling nog slechts 7% is. Onze wispelturige regering heeft al geregeld dat het volgend jaar meer zal worden. Ik ben wel blij dat ik geen autofabrikant ben.
Maar dit verhaal gaat over reizen met een Mercedes-Benz. Wie wil dat nou niet? Hoe je het ook wendt of keert, de naam Mercedes-Benz heeft nog steeds een magische klank. Duitse topkwaliteit en niet goedkoop. Dat klopt, in die zin dat het er maar net vanaf hangt wat je goedkoop vindt. Zo’n C-klasse, wat dus eigenlijk de middenklasser Mercedes-Benz is, staat al vanaf € 35.000 in de catalogus, een instapmodel uiteraard, maar toch.
Net als zovele andere merken is Mercedes-Benz natuurlijk ook bezig met hybride-aandrijving voor zijn auto’s. Je moet wel als autofabrikant wil je nog auto’s kunnen verkopen. Brandstofverbuik en CO2-emissies moeten steeds verder omlaag. In Nederland betekent dit dan tevens dat je in een goedkoper belastingtarief valt (bijtelling van slechts 7% in ieder geval nog dit jaar) en dat is o zo belangrijk, vooral in de zakelijke markt. En dat de C 350 PLUG-IN HYBRID vooral bedoeld is voor de zakelijke markt blijkt wel uit het feit dat er op dit moment twee types bij de dealer te bestellen zijn, een limousine en estate, die allebei de toevoeging Lease Edition in de naam hebben. Vanaf nu laten we al die toevoegingen (Plug-In Hybrid en Lease Edition) weg en praten we alleen nog maar over C 350. Dat is wel zo gemakkelijk bij het schrijven en het lezen en het spaart ruimte.
‘Onze’ testwagen dus, onze comfortabele reismachine. Mercedes-Benz in Utrecht was zo vriendelijk ons deze nieuwe C 350 tien dagen te lenen. Wat onmiddellijk opvalt is de omvang van de auto. Hij is gewoon groot, dit mag dan wel een middenklasser zijn maar je moet er echt de E-Klasse naast zetten om te zien dat die nog groter is. Hij ziet er ook geweldig uit met die vloeiende lijnen en stoere neus, het is gewoon een hele mooie chique auto. Van binnen is het een en al luxe wat de klok slaat, veel leer natuurlijk maar ook opvallend is de strakke afwerking van het interieur met mooie ronde klokken en een Command Center, dat bijna werkt zoals je iPad, touch screen en de cursor beweeg je door met de vinger over een zwart vlak in de middenconsole te gaan.
We geven toe dat onze testwagen is voorzien van nogal wat extra’s zoals een panorama schuifdak, het genoemde Command Online systeem, een trekhaak, regensensor, THERMATIC airco (whatever that might be), een 7G-TRONIC PLUS automatische bak, stoelverwarming, keyless startfunctie etc etc, waardoor hij al met al niet € 57.995 (standaardprijs) kost maar een kleine 10.000 euro meer.
''Zo’n C-klasse, wat dus eigenlijk de middenklasser Mercedes-Benz is, staat al vanaf
€ 35.000 in de catalogus''
Vermogen
De C 350 biedt een vermogen van 279 pk en 600 Nm koppel. Dat is natuurlijk fantastisch. Die 278 pk’s is overigens inclusief de extra krachten van de elektromotor. De auto is gewoon heel snel voor zo’n relatief zware wagen van 1780 kg: van 0-100 km/h in 5,9 seconden. Theoretisch is het benzineverbruik heel erg laag. Toen we voor het eerst de gegevens over de wagen doornamen lazen we over een gemiddeld verbruik van 2,1 liter op 100 kilometer. We dachten even dat we bijna voor niks naar Oslo heen en weer konden, maar dat viel in de praktijk wel tegen. We komen er zo op terug.
Net als elke andere Mercedes is dit ook een achterwielaandrijver. Het leuke is dat de elektromotor is weggewerkt in de versnellingsbak, zodat achterin alleen de accu’s zitten. De bagageruimte is overigens wel wat beperkt door die accu’s. De wagen heeft 335 liter bagageruimte, 145 minder dan normaal. Maar een kniesoor die daar op let.
Trilling in gaspedaal
Even over het comfort, want dat deze auto comfortabel is merkten we meteen. Daaraan wordt sterk bijgedragen door de luchtvering en de cruise control. Als je in de stand Eco rijdt is hij automatisch comfortabel geveerd en zweef je als het ware over de weg. Eco is trouwens een geweldige stand als je zuinig wilt leren rijden. De auto denkt dan met je mee en gebruikt techniek van de geregelde cruise control om de weg voor je in de gaten te houden. Ga je bergafwaarts (een klein beetje is al voldoende) en kun je daarom al je gas loslaten, dan geeft hij dat subtiel aan door een lichte trilling te geven in je gaspedaal.
Sportief
Maar er zitten meer standen op de auto. Zoals bijvoorbeeld Sport +. Die hebben we niet heel veel gebruikt, omdat je op lange afstanden nu eenmaal het liefst rustig voort zoeft met een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Maar schakel je de Sport + in, dan gebeurt er wél wat. De gasprespons wordt veel feller en de 211 pk sterke benzinemotor springt er meteen bij aan. De elektromotor wordt nu gebruikt om kracht bij te zetten, niet om zo economisch mogelijk te rijden. Het gaat allemaal heel soepel. Je hebt geen moment het gevoel in een half elektrische auto te zitten. Er zijn puristen die het hybridegedoe allemaal maar niks vinden, maar eerlijk is eerlijk, in de praktijk van het rijden merk je er helemaal niets van. De C 350 Plug-In Hybrid is gewoon een heerlijke rijmachine. In de sportstand wordt de demping harder en het is allemaal ineens heel sportief.
''Daaraan wordt sterk bijgedragen door de luchtvering en de cruise control. Als je in de stand Eco rijdt is hij automatisch comfortabel geveerd en zweef je als het ware over de weg''
De verschillende standen en mogelijkheden moet je gewoon zelf uitproberen. Het is niet zo gemakkelijk op papier allemaal uit te leggen wat er precies gebeurt en hoe een en ander via onder andere het navigatiesysteem met elkaar gekoppeld is. In de automatische stand werkt het navigatiesysteem namelijk mee met de versnellingsbak. In ‘Eco’ en Comfort om zo goed mogelijk gebruik te maken van de elektromotor, in Sport en Sport + om juist vlotter te zijn, door alvast de juiste versnelling te kiezen voor bochten.
De wagen kent ook nog een zogenaamde Charge-functie. Schakel je die in dan laadt je de batterijen automatisch op tijdens het rijden. Dat kost wat extra benzine. Ik moet bekennen dat we nogal veel op die laadfunctie hebben gereden, waardoor de auto misschien wat minder zuinig was dan we verwacht hadden. Ik schat zo 1 op 16. Dat is wel even wat anders dan 1 op 47 (2.1 liter per 100 km). Maar toegegeven, als je de auto veel in de stad gebruikt en je laadt hem goed via het ‘stopcontact’ (duurt slechts zo’n 2 uur en dat is gewoon lekker snel) dan kun je er echt heel goedkoop mee rijden. Als je de elektromotor goed geladen hebt kun je zo’n dikke dertig kilometer zuiver elektrisch rijden.
''De wagen kent ook nog een zogenaamde Charge-functie. Schakel je die in dan laadt je de batterijen automatisch op tijdens het rijden.''
De C 350 mag dan goed nieuws zijn voor de zakelijke rijder. Je hóeft hem natuurlijk niet zakelijk te gebruiken. Als je ruim in de slappe was zit kun je hem gerust als privéauto aanschaffen. Het is de ideale auto voor dagelijks gebruik. Chic, comfortabel, met veel ruimte en ga zo maar door. De CO2 uitstoot zit in ieder geval net onder de magische 50 g/km en dat betekent dat dit jaar de bijtelling nog slechts 7% is. Onze wispelturige regering heeft al geregeld dat het volgend jaar meer zal worden. Ik ben wel blij dat ik geen autofabrikant ben.