Hij stond voor ons klaar bij autobedrijf Borghstede in Assen, van oudsher dé Honda-dealer voor Noord-Nederland. De nieuwe HR-V ziet er spetterend uit, met prachtige 18” lichtmetalen velgen en een panoramisch schuifdak. Een chique auto die een chique reportage verdient. Ook een beetje om aan te geven dat de HR-V meer is dan een bread-and-butter gezinsauto. Je kunt er best mee bij de schouwburg komen voorrijden, of op de golfbaan gezien worden. Maar ook als zakenwagen is de HR-V niet te versmaden.
De auto is leverbaar in drie uitvoeringen: Comfort, Elegance en Executive en met twee motorvarianten, een 1.5 benzine en een 1.6 diesel. Die laatste laten we even buiten beschouwing. De benzineuitvoering heeft een 1.5 VTEC motor met 130 pk vermogen (96 kW). Bovendien is hij uitgerust met een CVT-automatische versnellingsbak, met traploze overbrenging, die je o.a. ook in de populaire Honda Civic Hybrid aantreft en garant staat voor comfortabel en schokloos rijden.
Onze testwagen is een Executive-uitvoering, de wagen met de meeste ‘standaard’-accessoires, met een benzinemotor. Daarnaast zitten er ongetwijfeld nog een flink aantal extra’s op. De vanafprijs van de HR-V is € 25.190 (incl. btw), standaard kost de Executiveversie met CVT-bak € 30.580. Onze auto is nog wel wat duurder en kost zo’n € 35.000. Alleen al die mooie lichtmetalen velgen doen in de catalogus € 2.500. Maar hij zit dan ook bomvol accessoires, van achteruitrijcamera, een perfect soundystem en navigatiesysteem van Garmin, alles geïntegreerd in het zogenaamde Honda Connect systeem, waarmee je je iPhone of andere smartphone met het audiosysteem kunt verbinden. Uiteraard zit er een DAB+ radio in en de mogelijkheid via de AHA-app verbinding te maken met Facebook en Twitter. Wat ons meteen opvalt is de grandioze geluidskwaliteit van het audiosystem. Zo wordt rijden helemaal een plezier.
Als we hem ophalen maakt men ons meteen attent op het unieke City-Brake active system. Dat houdt in dat de wagen bij het rijden in de stad of in een file (tot 30 km/h) voortdurend de afstand tot je voorganger met en indien nodig voorkomt dat je met de auto voor je in botsing komt. We mogen het even uittesten op een zachte wand (voor het geval dat). En warempel, na een slap eerste begin (we durven nog niet echt), rijden we met een behoorlijke snelheid op de muur af en remt de auto op het laatste moment keihard af waardoor we op centimeters voor de wand tot stilstand komen. Pfff, dat ging maar net goed.
De auto heeft keyless entry. Je kunt de sleutel in de zak houden. Starten doe je met de rode startknop op het dashboard. In de middenconsole zit een bijzondere knop. Nadat je de veiligheidsriem om gedaan hebt kun je die knop activeren en zorgt hij ervoor dat de auto voor een stoplicht automatisch op de rem gaat en het start-stop systeem zijn werk doet. Je hoeft je voet dus niet op de rem te houden. Als je weer gas geeft rijdt de auto weer verder.
Het dasboard vinden we wonderschoon. Het is heel mooi, strak afgewerkt, en er zit een lichte buiging in waardoor het navigatiescherm en de instrumenten in de middenconsole in de richting van bestuurder staan. In het dashboard voor de medepassagier bevindt zich een lange ventilatiesleuf. Allerlei randjes zijn van een metalen look voorzien. De stoelen zitten bijzonder comfortabel. In deze auto kun je echt lange ritten maken zonder spierpijn te krijgen.
De ruimte in de auto is prima. Let wel, dit is niet de grote CR-V maar de kleinere SUV/crossover HR-V. De binnenruimte is ongeveer dezelfde als van de Civic. Je hebt veel beenruimte, ook achter, en je zit in de HR-V hoog boven het verkeer om je heen. Het uitzicht is uitstekend.
We noemden het City-Brake systeem al. Dat is onderdeel van het Advanced Driving Assist System van Honda, want veiligheid staat bij het merk voorop. De auto zit vol met sensoren die de bestuurder waarschuwingen en reageren indien nodig. Het Lane Departure warning system waarschuwt als je van rijbaan verandert. Gelukkig is dit uitschakelbaar want je wordt behoorlijk gek van het gepiep elke keer dat je van je rechte koers afwijkt. Eigenlijk zitten er zoveel veiligheidszaken in de auto (anti-whiplash-hoofdsteunen, SRS-airbags, Vehicle Stability Assist etc) dat het te veel is om op te noemen.
Dat is het probleem als je over auto’s schrijft, die ellenlange waslijsten met accessoires, veiligheidsitems, technische innovaties en noem maar op waarvan elke auto tegenwoordig is voorzien. Wat maakt deze Honda dan nog uniek? Het antwoord luidt: de kwaliteit van het project. Honda staat voor kwaliteit. Het merk gebruikt kwaliteitsmaterialen en heeft de naam weinig onderhoudsgevoelig te zijn. Dat weten we uit ervaring. Met een Honda hoef je tussen de beurten door nooit naar de garage en zelfs die beurten zijn vaak heel beperkt. Er gaat niet gauw iets stuk aan een Honda. In Nederland is Honda geen groot merk. Daarvoor worden een paar redenen genoemd: een Honda is (vergeleken bij de concurrentie in hetzelfde segment) nooit goedkoop. Men had tot voor kort geen diesels (niet zo vreemd want Honda is groot in de VS en daar rijdt men nauwelijks diesel) en in Nederland moet je nu eenmaal dieselversies hebben om als autofabrikant te kunnen scoren. Hoewel dat met het debacle van de Volkswagengroep best wel eens minder zou kunnen worden. Niet iedereen vindt het nogal futuristisch ogende design van Honda even mooi en zo is er altijd wel wat.
Maar daar staat dus tegenover dat Honda absolute kwaliteit biedt, en technologisch geavanceerd is. Een Honda rijdt gewoon geweldig goed. En is comfortabel. In een Honda zit je goed.
Nog even over de zuinigheid van de wagen. Onze testwagen verbruikt gemiddeld zo’n 6 tot 7 liter per 100 km. Dat is bepaald niet slecht. In de brochure staat gemiddeld 5.5 liter maar dat is onder ideale omstandigheden. Honda is geen merk dat de boel belazert met al te mooi voorgestelde cijfers. De gemiddelde CO2-uitstoot van de 1.5 liter is 104 g/km en de wagen heeft een B-certificaat voor zuinigheid. Met handgeschakelde bak wordt dat overigens een C-certificaat.
Al die certificaten, zuinigheidstests, belastingvoordelen en noem maar op staan tegenwoordig enorm onder druk. Het wordt tijd dat daar eens iets aan gebeurt. Iemand die voor een Honda gaat zal zich er niet zo druk om maken. Je koopt met deze HR-V een kwaliteitsproduct, bijzonder mooi afgewerkt, zeer comfortabel en veilig en voorzien van de nieuwste en leukste accessoires. www.honda-borghstede.nl
Onze testwagen is een Executive-uitvoering, de wagen met de meeste ‘standaard’-accessoires, met een benzinemotor. Daarnaast zitten er ongetwijfeld nog een flink aantal extra’s op. De vanafprijs van de HR-V is € 25.190 (incl. btw), standaard kost de Executiveversie met CVT-bak € 30.580. Onze auto is nog wel wat duurder en kost zo’n € 35.000. Alleen al die mooie lichtmetalen velgen doen in de catalogus € 2.500. Maar hij zit dan ook bomvol accessoires, van achteruitrijcamera, een perfect soundystem en navigatiesysteem van Garmin, alles geïntegreerd in het zogenaamde Honda Connect systeem, waarmee je je iPhone of andere smartphone met het audiosysteem kunt verbinden. Uiteraard zit er een DAB+ radio in en de mogelijkheid via de AHA-app verbinding te maken met Facebook en Twitter. Wat ons meteen opvalt is de grandioze geluidskwaliteit van het audiosystem. Zo wordt rijden helemaal een plezier.
Als we hem ophalen maakt men ons meteen attent op het unieke City-Brake active system. Dat houdt in dat de wagen bij het rijden in de stad of in een file (tot 30 km/h) voortdurend de afstand tot je voorganger met en indien nodig voorkomt dat je met de auto voor je in botsing komt. We mogen het even uittesten op een zachte wand (voor het geval dat). En warempel, na een slap eerste begin (we durven nog niet echt), rijden we met een behoorlijke snelheid op de muur af en remt de auto op het laatste moment keihard af waardoor we op centimeters voor de wand tot stilstand komen. Pfff, dat ging maar net goed.
De auto heeft keyless entry. Je kunt de sleutel in de zak houden. Starten doe je met de rode startknop op het dashboard. In de middenconsole zit een bijzondere knop. Nadat je de veiligheidsriem om gedaan hebt kun je die knop activeren en zorgt hij ervoor dat de auto voor een stoplicht automatisch op de rem gaat en het start-stop systeem zijn werk doet. Je hoeft je voet dus niet op de rem te houden. Als je weer gas geeft rijdt de auto weer verder.
Het dasboard vinden we wonderschoon. Het is heel mooi, strak afgewerkt, en er zit een lichte buiging in waardoor het navigatiescherm en de instrumenten in de middenconsole in de richting van bestuurder staan. In het dashboard voor de medepassagier bevindt zich een lange ventilatiesleuf. Allerlei randjes zijn van een metalen look voorzien. De stoelen zitten bijzonder comfortabel. In deze auto kun je echt lange ritten maken zonder spierpijn te krijgen.
De ruimte in de auto is prima. Let wel, dit is niet de grote CR-V maar de kleinere SUV/crossover HR-V. De binnenruimte is ongeveer dezelfde als van de Civic. Je hebt veel beenruimte, ook achter, en je zit in de HR-V hoog boven het verkeer om je heen. Het uitzicht is uitstekend.
We noemden het City-Brake systeem al. Dat is onderdeel van het Advanced Driving Assist System van Honda, want veiligheid staat bij het merk voorop. De auto zit vol met sensoren die de bestuurder waarschuwingen en reageren indien nodig. Het Lane Departure warning system waarschuwt als je van rijbaan verandert. Gelukkig is dit uitschakelbaar want je wordt behoorlijk gek van het gepiep elke keer dat je van je rechte koers afwijkt. Eigenlijk zitten er zoveel veiligheidszaken in de auto (anti-whiplash-hoofdsteunen, SRS-airbags, Vehicle Stability Assist etc) dat het te veel is om op te noemen.
Dat is het probleem als je over auto’s schrijft, die ellenlange waslijsten met accessoires, veiligheidsitems, technische innovaties en noem maar op waarvan elke auto tegenwoordig is voorzien. Wat maakt deze Honda dan nog uniek? Het antwoord luidt: de kwaliteit van het project. Honda staat voor kwaliteit. Het merk gebruikt kwaliteitsmaterialen en heeft de naam weinig onderhoudsgevoelig te zijn. Dat weten we uit ervaring. Met een Honda hoef je tussen de beurten door nooit naar de garage en zelfs die beurten zijn vaak heel beperkt. Er gaat niet gauw iets stuk aan een Honda. In Nederland is Honda geen groot merk. Daarvoor worden een paar redenen genoemd: een Honda is (vergeleken bij de concurrentie in hetzelfde segment) nooit goedkoop. Men had tot voor kort geen diesels (niet zo vreemd want Honda is groot in de VS en daar rijdt men nauwelijks diesel) en in Nederland moet je nu eenmaal dieselversies hebben om als autofabrikant te kunnen scoren. Hoewel dat met het debacle van de Volkswagengroep best wel eens minder zou kunnen worden. Niet iedereen vindt het nogal futuristisch ogende design van Honda even mooi en zo is er altijd wel wat.
Maar daar staat dus tegenover dat Honda absolute kwaliteit biedt, en technologisch geavanceerd is. Een Honda rijdt gewoon geweldig goed. En is comfortabel. In een Honda zit je goed.
Nog even over de zuinigheid van de wagen. Onze testwagen verbruikt gemiddeld zo’n 6 tot 7 liter per 100 km. Dat is bepaald niet slecht. In de brochure staat gemiddeld 5.5 liter maar dat is onder ideale omstandigheden. Honda is geen merk dat de boel belazert met al te mooi voorgestelde cijfers. De gemiddelde CO2-uitstoot van de 1.5 liter is 104 g/km en de wagen heeft een B-certificaat voor zuinigheid. Met handgeschakelde bak wordt dat overigens een C-certificaat.
Al die certificaten, zuinigheidstests, belastingvoordelen en noem maar op staan tegenwoordig enorm onder druk. Het wordt tijd dat daar eens iets aan gebeurt. Iemand die voor een Honda gaat zal zich er niet zo druk om maken. Je koopt met deze HR-V een kwaliteitsproduct, bijzonder mooi afgewerkt, zeer comfortabel en veilig en voorzien van de nieuwste en leukste accessoires. www.honda-borghstede.nl