Met zijn expressieve coupélijnen, sensuele puurheid en langeafstandscomfort voor vier personen, combineert de nieuwe E-Klasse Coupé de schoonheid en klassieke voordelen van een Gran Turismo met de nieuwste technologie. Tevens biedt het model de intelligentie van de E-Klasse familie met uitgebreide smartphone-integratie, widescreen cockpit en de nieuwste assistentiesystemen, die optioneel onder andere gedeeltelijk autonoom rijden mogelijk maken. Krachtige motoren met lage emissiewaarden en comfortabele onderstellen met selectief dempingssysteem zorgen voor een sportieve, dynamische rijbeleving.
Na ’s werelds intelligentste businesslimousine, de Estate en de All-Terrain, volgt nu de Coupé als uitbreiding op de succesvolle E-Klasse familie. Gebaseerd op de technische basis van de Limousine, markeert de sportieve, exclusieve Coupé de volgende stap in de evolutie van de Mercedes-Benz designtaal. De nieuwe Coupé toont met zijn perfecte proporties een puristisch, vlakversterkend design met zowel gereduceerde lijnen als sensuele vormen. Hot en cooltegelijk, belichaamt de gereduceerde designtaal zowel de schoonheid en elegantie als het sportieve, luxueuze karakter van de Coupé.
Een markant front met laaggeplaatste sportgrille en centraal geplaatste ster, een lange motorkap met powerdomes, een naar achteren hellende cockpit en een gespierde achterzijde vertegenwoordigen de voor Mercedes-Benz typische coupéproporties. Vier frameloze zijruiten en het ontbreken van B-stijlen onderstrepen de dynamiek. Met deze duidelijke vormen straalt het coupédesign luxe en stijl uit.
Eveneens typisch voor Mercedes-Benz coupés zijn de tweedelige, zeer smalle led-achterlichten waarin, in combinatie met MULTIBEAM LED-koplampen, een begroetingsfunctie zijn wereldpremière viert. Bij het openen van de auto gaan de leds van de achterlichten successievelijk vanuit het midden van het voertuig naar de buitenkant aan. Bij het afsluiten van de auto verloopt deze verlichtingsvolgorde omgekeerd. Beide zijn bovendien voorzien van een op- en aflopende dimfunctie. Deze lichtshow in de achterlichten heeft dezelfde begroetings- en afscheidsfunctie als de bekende begroetingsfunctie van de blauwe lichtstrook in de koplampen.
Daarnaast hebben de achterlichten dankzij de innovatieve kristallook een schitterende uitstraling, die doet denken aan het gloeien van een straalmotor.
Sportief-luxueus interieur met verfijnde details
Het interieur van de nieuwe E-Klasse Coupé belichaamt de synthese van sportieve emotie en luxueuze intelligentie.
De twee optioneel leverbare hoge-resolutie 12,3 inch displays – een primeur in dit segment – versmelten achter een gemeenschappelijk glazen scherm tot een widescreen cockpit die lijkt te zweven. Als centraal element in het interieur benadrukken ze het horizontale interieurdesign net als de brede sierlijst die met een dynamische boog in de portieren eindigt. Het combi-instrument in het directe blikveld van de bestuurder bevat virtuele klokken waar de bestuurder relevante informatie in drie verschillende stijlen kan opvragen: ‘Classic’, ‘Sport’ en ‘Progressive’.
Het instapmodel combineert twee ronde klokken en een 17,8 centimeter combi-kleurendisplay (1.000 x 600 pixels resolutie) met een centrale 21,3 cm display (960 x 540 pixels). De ronde klokken, het combi-instrument en het centrale display zijn ondergebracht in één frame, afgewerkt in hoogglanzende pianolaklook.
De luchtuitstroomopeningen vormen een opvallend sportief accent, in een vorm die sterk geïnspireerd is door turbinemotoren. Ze zijn tot in het kleinste detail uitgewerkt en uitgevoerd in silvershadow.
Met aanraakgevoelige touch control-buttons op het stuurwiel kan de bestuurder het combi-instrument en het multimediasysteem bedienen met vingerswipes zonder de handen van het stuur te hoeven nemen. Extra bedieningsmogelijkheden zijn een touchpad met controller in de middenconsole, dat ook handschriften kan herkennen, en de LINGUATRONIC spraakbediening. Er zijn ook directe toetsen om functies te bedienen, bijvoorbeeld voor de airconditioning en het gemakkelijk in- en uitschakelen van bepaalde rijassistentiesystemen.
De avantgardistische en tegelijkertijd uiterst luxueuze stoelen in de Limousine stonden voorbeeld voor de Coupé. Alle vier de afzonderlijke zitplaatsen hebben een sportief karakter. Talloze extreem hoogwaardige details benadrukken de hoge standaard van een sportieve, luxe coupé.
Hoogwaardige materialen en eigentijdse kleurstellingen vormen samen sportieve, moderne luxe. De aantrekkelijke bekleding in yachtblauw in combinatie met macchiatobeige verleent de auto een coole, exclusieve yachtlook. Speciaal voor de E-Klasse Coupé worden twee nieuwe innovatieve, lichte houten sierdelen in generfd en hoogglans aangeboden. Nauwkeurig aangebrachte siernaden accentueren het stoelontwerp van elke uitrustingslijn. Het bekledingsdessin en kleuraanbod van de AMG Line is uitgesprokener dan ooit. De sportiviteit wordt door sterke kleurcontrasten in zwart-classicrood en zwart-wit gekenmerkt. Het indrukwekkende aanbod lakkleuren is harmonisch op de moderne interieurkleuren afgestemd.
De interieurverlichting maakt gebruik van duurzame, energiezuinige led-technologie. Hetzelfde geldt ook voor de sfeerverlichting met 64 kleuren.
Diversiteit voor elke smaak
Zelfs de standaarduitvoering AVANTGARDE is rijkelijk uitgevoerd. Daarnaast is de AMG Line beschikbaar, die van de uitrustingslijn AVANTGARDE afwijkt door onder andere de voor- en achterbumper alsmede dorpelverbreders en grotere velgen in AMG-styling. De diamond pins in de grille zijn verchroomd, de remschijven aan de vooras geperforeerd. Het interieur is voorzien van stoelen in hoogwaardig lederlook ARTICO/DINAMICA zwart met contrastsiernaden in grijs, het zitcomfortpakket en een AMG-sportstuur in leder. Aanvullende mogelijkheden voor individualisering voor beide uitrustingsvarianten zijn er in de vorm van het nightpakket met vele in hoogglanzend zwart uitgevoerde designdetails en donkergetinte zijruiten.
Groter en luxueuzer
Met een lengte van 4.826 mm, een breedte van 1.860 mm en een hoogte van 1.430 mm overtreft de nieuwe E-Klasse Coupé zijn voorganger duidelijk in lengte, breedte en hoogte. De grotere spoorbreedte voor met 1.605 (+67 mm) en achter met 1.609 (+68 mm) verbetert vooral de rijdynamiek.
Afmetingen exterieur
E-Klasse CoupéVoorgangerVerschil
Lengte in mm4.8264.703+123
Breedte in mm1.8601.786+74
Hoogte in mm1.4301.398+32
Wielbasis mm2.8732.760+113
Spoorbreedte voor mm1.6051.538+67
Spoorbreedte achter in mm1.6091.541+68
De beduidend grotere afmetingen komt de inzittenden in de vorm van extra binnenruimte ten goede. Zij profiteren vooral van effectieve beenruimte achter, schouderruimte voor en achter en hoofdruimte achter. Op elk van de vier afzonderlijke zitplaatsen genieten de bestuurder en passagiers van echt langeafstandscomfort en de klassieke voordelen van een Gran Turismo.
Afmetingen interieur
E-Klasse CoupéVoorgangerVerschil
Effectieve beenruimte achter in mm912838+74
Maximale hoofdruimte voor in mm1.0391.021+18
Maximale hoofdruimte achter in mm925910+15
Schouderbreedte voor in mm1.4241.374+50
Schouderbreedte achter mm1.2771.243+34
Armbreedte voor in mm1.4921.454+38
Armbreedte achter in mm1.3411.328+13
Performance met hightech
Krachtige en efficiënte benzine- en dieselmotoren, allemaal uitgerust met ECO start-stopsysteem en vallend binnen de Euro 6-emissienorm, bieden temperamentvolle rijprestaties en rijplezier. Onder de beschikbare varianten valt een nieuw ontwikkelde viercilinder dieselmotor.
Bij de introductie staan aanvankelijk één diesel- en drie benzinemotoren met vermogens van 135 kW (184 pk) tot 245 kW (333 pk) ter beschikking. Aanvullende motorvarianten en 4MATIC-varianten volgen later.
Nieuwe viercilinder dieselmotor
De volledig aluminium viercilinder dieselmotor uit de nieuwe motorenfamilie van Mercedes-Benz is op het bereiken van het toekomstige grenswaarden van de RDE-normering gericht en opent gelijktijdig nieuwe efficiëntiedimensies. Met ongeveer 2,0 liter cilinderinhoud levert de nieuwe zelfontbrander 143 kW (194 pk) en verbruikt in de E 220 d volgens het gecombineerde NEDC-verbruik 4,0 l/100 km. Dat vertaalt zich in een CO2-uitstoot van 109 g/km. Daarnaast onderscheidt turbo met eentraps oplading en variabele turbinegeometrie zich door een stille loop. De door Mercedes-Benz ontwikkelde NANOSLIDE-coating vermindert de wrijving tussen de cilinderwand en de stalen zuigers.
Modeloverzicht
E 220 dE 200E 300E 400 4MATIC
Aantal cilinders/opstelling4/lijn4/lijn4/lijn6/V
Cilinderinhoud in cm31.9501.9911.9912.996
Max. vermogen in kW (pk) bij t/min143 (194)/3.800135 (184)/5.500180 (245)/5.500245 (333)/5.250 – 6.000
Max. koppel in Nm bij t/min400/1.600-2.800300/1.200-4.000370/1.400 – 4.400480/1.600 – 4.000
Verbruik in l/100 km gecombineerd4,26,26,48,1
CO2-emissie in g/km gecombineerd109139150183
Acceleratie 0-100 km/h sec.7,47,86,45,3
Topsnelheid in km/h242240250*250*
*Elektronisch begrensd
Alle modellen beschikken standaard over 9G-TRONIC negentraps automatische transmissie, die snelle schakelmomenten met lage motortoerentallen toelaat. Dat heeft vooral een positief effect op de efficiëntie en het geluidsniveau.
Onderstel – sportief comfort
Het onderstel van de nieuwe E-Klasse Coupé biedt dynamisch rijplezier op bochtige wegen en daarnaast buitengewoon rijcomfort. De Coupé wordt standaard geleverd met DIRECT CONTROL-onderstel. Voor een sportieve look is het onderstel 15 millimeter verlaagd ten opzichte van de Limousine en is door een amplitude-afhankelijk dempingssysteem comfortabel afgesteld.
Optioneel is het DYNAMIC BODY CONTROL-onderstel met verstelbare demping leverbaar. Ook dit onderstel is verlaagd. Met een schakelaar op de middenconsole voor het standaard DYNAMIC SELECT-systeem kan de bestuurder bij dit onderstel de dempingseigenschappen veranderen. De instelmogelijkheden bieden een brede spreiding tussen de drie standen ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport +’.
Meerkamer-luchtveringssysteem AIR BODY CONTROL
Als alternatief kan de E-Klasse Coupé geleverd worden met een meerkamer-luchtveringssysteem inclusief integrale rol/duik/stijgstabilisering. Voordelen van dit systeem: drie kamers van verschillende grootten in de veerpoten van de achteras en twee in de veerpoten van de vooras maken het mogelijk om de hardheid van het onderstel in drie standen te regelen. Op deze manier genieten de inzittenden van een zachte basisvering en hebben ze bij toenemende snelheid het veilige gevoel van een hoge rijstabiliteit.
Het meerkamer-luchtveringssysteem wordt aangevuld met continue, elektronisch geregelde adaptief verstelbare demping. Dit systeem past de demping van elk afzonderlijk wiel volledig automatisch aan de rijsituatie en wegconditie aan – zoals bij uitwijkmanoeuvres en op slecht wegdek. Daarmee biedt het systeem een goed afrol- en rijcomfort en uitstekende rijdynamiek.
Met de DYNAMIC SELECT-schakelaar kan de bestuurder in combinatie met het AIR BODY CONTROL-systeem verschillende onderstelkarakteristieken kiezen: ‘Comfort’, ‘ECO’, ‘Sport’, ‘Sport +’ en ‘Individual’.
DYNAMIC SELECT – kies uw eigen rijkarakteristiek
Het systeem DYNAMIC SELECT biedt echter niet alleen de mogelijkheid om in combinatie met DYNAMIC BODY CONTROL en AIR BODY CONTROL de onderstelkarakteristiek te kiezen, maar laat het ook toe om andere voertuiginstellingen te beïnvloeden, zoals de gaskleprespons, het ECO start-stopsysteem, de schakelmomenten van de automatische transmissie en meer. Afhankelijk van de uitrusting, stelt DYNAMIC SELECT de rijprogramma’s ‘Comfort’, ‘ECO’, ‘Sport’, ‘Sport +’ en ‘Individual’ beschikbaar. Met de instelling ‘Individual’ kan de bestuurder het gewenste rijprogramma zelf configureren.
Volledige smartphone-integratie
Een nieuw tijdperk van connectiviteit en digitalisering wordt gemarkeerd door het infotainmentsysteem in de met COMAND Online uitgeruste E-Klasse Coupé. Daarbij hoort probleemloze integratie van de smartphone in het infotainmentsysteem van de auto door middel van capacitief draadloze koppelings- en laadtechniek. Dat betekent dat geschikte mobiele telefoons draadloos opgeladen kunnen worden en ook verbonden kunnen worden via de buitenantenne van de auto. Daarmee vervalt het lastige zoeken naar stekkers en kabels. Nog een voordeel: met Near Field Communication wordt de smartphone een digitale voertuigsleutel, waarmee de auto kan worden ver- en ontgrendeld en gestart
Apple CarPlay® and Android Auto
Als de auto is uitgerust met COMAND Online, is het mogelijk om het Apple smartphone-gebaseerde infotainmentsysteem CarPlay® en Android Auto™ van Google te gebruiken. Wanneer een geschikte telefoon via usb verbonden wordt, kan indien gewenst naar de CarPlay® of Android Auto-interface worden overgeschakeld.
Vrij baan in plaats van file: Live Traffic Information
Live Traffic Information maakt, in combinatie met COMAND ONLINE, het ontvangen van actuele en precieze verkeersinformatie mogelijk. Nieuw zijn ook de aanwijzingen van Free Flow – groene lijnen tonen de bestuurder duidelijk waar op dat moment de wegen vrij zijn – evenals verkeersinformatie en -meldingen buiten de hoofdwegen.
Mercedes me connect Concierge Service: gepersonaliseerde aandacht
Een ander comfort-highlight is de nieuwe Concierge Service, die in alle modellen van de E-Klasse in combinatie met Mercedes me connect beschikbaar is. Het aanbod van diensten voor deelnemende klanten omvat een veelvoud van individuele hulpdiensten inclusief gepersonaliseerde assistentiediensten: van het maken van restaurantreserveringen tot het verkrijgen van tips over toeristische routes, en van informatie over en/of reserveringen voor culturele en sportieve evenementen tot het direct naar de auto verzenden van navigatiebestemmingen.
De toegang is eenvoudig: aangemelde Mercedes me connect-klanten kunnen de Concierge Service in 19 landen binnen Europa via de iCall-knop in de auto bellen of via de Mercedes me-app. De persoonlijk assistent bekommert zich om de rest.
E-Klasse innovaties aan boord
Als lid van de huidige E-Klasse-familie biedt de nieuwe Coupé beduidend meer intelligentie dan zijn voorganger. Aan boord bevinden zich alle features van de E-Klasse, de intelligentste businesslimousine. Standaard is de actieve remassistent. Deze kan de bestuurder waarschuwen voor een dreigende botsing, hem bij een noodstop optimaal ondersteunen en indien nodig automatisch afremmen. Naast langzaam rijdende, afremmende of stilstaande auto’s, herkent het systeem ook overstekende voetgangers vóór de auto.
Andere highlights zijn bijvoorbeeld de DRIVE PILOT: met dit systeem maakt Mercedes-Benz de volgende stap op weg naar autonoom rijden. Het systeem kan op alle soorten wegen niet alleen automatisch de juiste afstand tot voorliggers aanhouden, maar deze ook tot snelheden van 210 km/h volgen.
Eveneens nieuw is de Remote Park Pilot: dit systeem maakt het voor het eerst mogelijk de auto van buitenaf via een smartphone-app in en uit garages en parkeervakken te manoeuvreren, waardoor zelfs op zeer krappe parkeerplaatsen comfortabel kan worden in- en uitgeparkeerd.
Daarnaast zijn er voor de E-Klasse Coupé nog meer intelligente technische systemen leverbaar, waaronder:
- Hoge-resolutie MULTIBEAM LED-koplampen, die met 84 individueel geregelde high-performance leds per koplamp de weg automatisch en buitengewoon helder en met een ongekende, exact gestuurde lichtverdeling verlichten, zonder andere verkeersdeelnemers te verblinden.
- MAGIC VISION CONTROL – een intelligent en uiterst efficiënt wis-/wassysteem voor de voorruit. De wisser verspreidt de reinigingsvloeistof altijd direct vóór het wisserblad door middel van een geïntegreerde vloeistoftoevoer – en dat in beide richtingen. Het gevolg is dat er tijdens het sproeien geen stroom water is die het zicht van de bestuurder zou kunnen belemmeren en tegelijkertijd is er een optimaal reinigingseffect. Het complete MAGIC VISION CONTROL-systeem, inclusief wisserbladen, wordt bij lage temperaturen verwarmd om het ophopen van sneeuw en ijs onder winterse omstandigheden te voorkomen.
Als exclusieve en sportieve Coupé kan het jongste lid van de E-Klasse familie terugkijken op een bijna vijftigjarige geschiedenis. Mercedes-Benz presenteerde zijn eerste voorganger in 1968 (die toen bekend stond als ‘Strich-Acht’ Coupé – W 114). Andere modelseries volgden – enige tijd ook onder de naam CLK. Elke generatie combineerde een fraai design met dynamische sportiviteit en eigentijdse luxe op hoog niveau