Tekst Gerrit Brand
Foto’s Suhaila Sahmarani
Wij vinden de Opel ADAM het mooiste stadsautootje dat er is. Vooral in het geel. Kijk ‘m daar eens staan op de Ossemarkt. Wie zou daar nou niet in willen rijden? Ja, het is waar, de modieuze Opel ADAM is vooral een auto die vrouwen aanspreekt. Maar er komen een paar heel leuke modellen aan die zich meer op mannen richten: De cross-over ADAM Rocks en de pocket racer ADAM S.
Foto’s Suhaila Sahmarani
Wij vinden de Opel ADAM het mooiste stadsautootje dat er is. Vooral in het geel. Kijk ‘m daar eens staan op de Ossemarkt. Wie zou daar nou niet in willen rijden? Ja, het is waar, de modieuze Opel ADAM is vooral een auto die vrouwen aanspreekt. Maar er komen een paar heel leuke modellen aan die zich meer op mannen richten: De cross-over ADAM Rocks en de pocket racer ADAM S.
Wij haalden bij Opel Wander die mooie gele ADAM op voor een test, de ADAM Slam. Een brutaal, sportief wagentje dat barst van de energie en Opel weer helemaal op de kaart zet. Het is de laatste jaren namelijk vreemd gegaan met Opel. Jarenlang was Opel de best verkochte auto in Nederland. Wie een voordelige betrouwbare auto wilde ging voor Opel. Boeren, burgers en buitenlui reden Opel. Maar op een gegeven moment stortte het merk in. Het imago was dat van een saaie, degelijke auto, die niks verkeerd doet maar ook niets echt heel goed. Een paar jaar geleden ging de stekker er bijna uit bij Opel. Maar het merk is weer helemaal terug, met een heel aantrekkelijke en innovatieve modellenreeks. Dit is geen mooischrijverij of reclametekstwerk, we menen het echt. Kijk maar eens naar die prachtige cabriolet, de Opel Cascada, maar ook de Astra GTC, de Mokka, de nieuwe Corsa en de Ampera (geheel elektrisch) springen er gewoon uit. En niet te vergeten de ADAM.
De ADAM is inmiddels al weer anderhalf jaar op de markt, een echte lifestyleauto in een groeiend segment. Want wie koopt er tegenwoordig nou nog een grote auto? Het wagentje ziet er vooral van achteren heel robuust uit. Hij is bijna 3,70 meter lang en 1,72 meter breed (zonder buitenspiegels). Perfect voor de stad. Maar zijn rijdynamiek komt ook buiten de stad tot zijn recht dankzij het chassis en de stuurinrichting die focussen op rijplezier en wendbaarheid. In de passagiersruimte biedt de ADAM plaats aan vier personen; voorpassagiers vertoeven in een luxe sfeer met een ruimtegevoel dat ongebruikelijk is in kleine auto’s.
Twee zaken zijn van belang bij de Opel ADAM. De auto kan helemaal gepersonaliseerd worden. Je kunt de auto zowel van binnen als van buiten helemaal aan je eigen smaak aanpassen met een uitgebreide keuze aan kleuren, decoratieve elementen, stijlvolle hemelbekledingen en lichteffecten.
Ten tweede biedt de Opel ADAM toptechnologie, zoals dat in de hogere segmenten verkrijgbaar is. Het nieuwe onboard infotainmentsysteem IntelliLink integreert je smartphone in de auto integreert (Android en Apple iOS). Een nieuwe generatie van het parkeerhulpsysteem, dat de auto automatisch parkeert, de dodehoekwaarschuwing en het stuurbekrachtigingssysteem met “gevoelige” CITY-modus zijn al even geknipt voor de natuurlijke habitat van de ADAM, de stad.
Motoren
De Opel ADAM is leverbaar met een nieuwe 1.0 liter turbomotor. Deze volledig uit aluminium vervaardigde driecilindermotor levert 66 kW (90 pk) af, terwijl de topversie 85 kW (115 pk) haalt. Beide 1,0-liter turbomotoren zijn gecombineerd met een nieuwe, lichtgewicht, handgeschakelde zesversnellingsbak. De maximale snelheid bedraagt 180 km/u (66 kW/90 pk) en 196 km/u (85 kW/115 pk), en de sprint van nul tot 100 km/u duurt respectievelijk slechts 11,9 en 9,9 seconden.
Daarnaast is er 1.4 BiFuel uitvoering (87 pk), die zowel op LPG als op benzine rijdt en ten slotte een 1.2 ecoFLEX uitvoering (70 pk). De 1.4 BiFuel uitvoering is het minst zuinig, maar heeft het voordeel dat je op LPG kunt rijden wat flink scheelt in de kosten. De turbo-uitvoeringen en de 1.2 ecoFlex zitten globaal tussen de 4 en 5 liter per 100 km wat verbruik betreft. Het verschil tussen de versies zit ‘m natuurlijk in het karakter en in de prijs. Voor snelheid en pit moet extra betaald worden. De 1.2 ecoFlex is er vanaf € 12.995. De duurste uitvoering is de 1.0 turbo met 90 pk voor € 17.695 als Opel Slam. Wil je ‘m als Opel Rocks dan kost hij nog 2000 euro meer.
Maar genoeg over de prijsvoering, want daarvoor moet je bij de dealer zijn. Die kan je precies vertellen wat wat kost en wat al die extra’s kosten. Onze mooi gele Opel Slam zit zo vol met accessoires en bijzonderheden dat de totaalprijs op zo’n € 21.000 komt te liggen en dat is niet mis voor een stadsautootje. Daarmee prijs Opel zich zo maar het hogere segment in. Voor zo’n ADAM hoef je je niet te schamen. Echter, een basisuitvoering kost een stuk minder en biedt evenveel plezier.
De ADAM is inmiddels al weer anderhalf jaar op de markt, een echte lifestyleauto in een groeiend segment. Want wie koopt er tegenwoordig nou nog een grote auto? Het wagentje ziet er vooral van achteren heel robuust uit. Hij is bijna 3,70 meter lang en 1,72 meter breed (zonder buitenspiegels). Perfect voor de stad. Maar zijn rijdynamiek komt ook buiten de stad tot zijn recht dankzij het chassis en de stuurinrichting die focussen op rijplezier en wendbaarheid. In de passagiersruimte biedt de ADAM plaats aan vier personen; voorpassagiers vertoeven in een luxe sfeer met een ruimtegevoel dat ongebruikelijk is in kleine auto’s.
Twee zaken zijn van belang bij de Opel ADAM. De auto kan helemaal gepersonaliseerd worden. Je kunt de auto zowel van binnen als van buiten helemaal aan je eigen smaak aanpassen met een uitgebreide keuze aan kleuren, decoratieve elementen, stijlvolle hemelbekledingen en lichteffecten.
Ten tweede biedt de Opel ADAM toptechnologie, zoals dat in de hogere segmenten verkrijgbaar is. Het nieuwe onboard infotainmentsysteem IntelliLink integreert je smartphone in de auto integreert (Android en Apple iOS). Een nieuwe generatie van het parkeerhulpsysteem, dat de auto automatisch parkeert, de dodehoekwaarschuwing en het stuurbekrachtigingssysteem met “gevoelige” CITY-modus zijn al even geknipt voor de natuurlijke habitat van de ADAM, de stad.
Motoren
De Opel ADAM is leverbaar met een nieuwe 1.0 liter turbomotor. Deze volledig uit aluminium vervaardigde driecilindermotor levert 66 kW (90 pk) af, terwijl de topversie 85 kW (115 pk) haalt. Beide 1,0-liter turbomotoren zijn gecombineerd met een nieuwe, lichtgewicht, handgeschakelde zesversnellingsbak. De maximale snelheid bedraagt 180 km/u (66 kW/90 pk) en 196 km/u (85 kW/115 pk), en de sprint van nul tot 100 km/u duurt respectievelijk slechts 11,9 en 9,9 seconden.
Daarnaast is er 1.4 BiFuel uitvoering (87 pk), die zowel op LPG als op benzine rijdt en ten slotte een 1.2 ecoFLEX uitvoering (70 pk). De 1.4 BiFuel uitvoering is het minst zuinig, maar heeft het voordeel dat je op LPG kunt rijden wat flink scheelt in de kosten. De turbo-uitvoeringen en de 1.2 ecoFlex zitten globaal tussen de 4 en 5 liter per 100 km wat verbruik betreft. Het verschil tussen de versies zit ‘m natuurlijk in het karakter en in de prijs. Voor snelheid en pit moet extra betaald worden. De 1.2 ecoFlex is er vanaf € 12.995. De duurste uitvoering is de 1.0 turbo met 90 pk voor € 17.695 als Opel Slam. Wil je ‘m als Opel Rocks dan kost hij nog 2000 euro meer.
Maar genoeg over de prijsvoering, want daarvoor moet je bij de dealer zijn. Die kan je precies vertellen wat wat kost en wat al die extra’s kosten. Onze mooi gele Opel Slam zit zo vol met accessoires en bijzonderheden dat de totaalprijs op zo’n € 21.000 komt te liggen en dat is niet mis voor een stadsautootje. Daarmee prijs Opel zich zo maar het hogere segment in. Voor zo’n ADAM hoef je je niet te schamen. Echter, een basisuitvoering kost een stuk minder en biedt evenveel plezier.
ADAM Rocks offroad
ADAM ROCKS staat voor puur avontuur en dat is aan de binnen- en buitenkant te zien. Antracietkleurige wielkastomranding en het verchroomde uitlaatsierstuk geven de auto een stoere aanblik. De mini-crossover is bovendien leverbaar in nieuwe exterieurkleuren, waaronder de levendig gele kleur Goldbusters. Om het interieur verder te personaliseren zijn nieuwe kleuren, deurafwerkingen en stoelbekleding verkrijgbaar die uniek zijn voor de ROCKS.
Met zijn stoffen Swing Top-dak biedt de ADAM ROCKS ook een cabriogevoel. In slechts vijf seconden plooit het dak netjes open tot aan de C-stijlen – en het kan uiteraard worden geopend of gesloten terwijl de auto rijdt (bij snelheden tot 140 km/u). Het dak is goed geïsoleerd; de stevige, drielaags stof is voorzien van een weerbestendige kern van neopreen.
Het offroad-karakter van de ROCKS wordt benadrukt door 15 mm meer rijhoogte. Hierdoor stijgt de bodemvrijheid naar zo'n 14 centimeter. Het stoere uiterlijk van de ADAM ROCKS wordt versterkt door een flinke spoorbreedte voor en achter (respectievelijk 1.472 en 1.464 mm) in combinatie met de 2.311 mm lange wielbasis.
Opel ADAM S pocket racer komt in 2015
Op de autoshow van Parijs in oktober van dit jaar werd een nieuwe performance-versie van de Opel ADAM getoond, de sportieve Opel ADAM S met een sterke 1,4-liter Turbo benzinemotor 110kW (150pk). Deze pittige pocket racer staat garant voor uiterst dynamische rijkwaliteiten onder meer dankzij het speciaal ontwikkelde sportonderstel en het OPC-remsysteem. De krachtige uitstraling van de ADAM S sluit naadloos aan op zijn sportieve karakter en is net als de andere modellen op talloze manieren te personaliseren. Je kunt de nieuwe Opel ADAM S nu al bestellen. Begin 2015 staat hij bij Wander in de showroom.
De krachtige uitstraling van de Opel ADAM S laat geen misverstand bestaan over zijn dynamische eigenschappen. De voorspoiler, de zijskirts, de achterspoiler en de dubbele uitlaatpijpen springen direct in het oog. In combinatie met het speciale Red 'n' Roll-designthema dat uitsluitend voor de ADAM S beschikbaar is, wordt het sportieve exterieur gecombineerd met een zeer opvallend en kleurrijk interieur. Zo zijn het stuurwiel, de versnellingspook en de handrem uitgevoerd in zwart-rood leder, terwijl het instrumentenpaneel en de deuren zijn voorzien van rood-witte verlichting. Er is keuze uit drie soorten stoelbekleding, waaronder speciaal voor de ADAM S beschikbare varianten, zoals de Recaro-sportstoelen in morrocana- of nappaleder
ADAM ROCKS staat voor puur avontuur en dat is aan de binnen- en buitenkant te zien. Antracietkleurige wielkastomranding en het verchroomde uitlaatsierstuk geven de auto een stoere aanblik. De mini-crossover is bovendien leverbaar in nieuwe exterieurkleuren, waaronder de levendig gele kleur Goldbusters. Om het interieur verder te personaliseren zijn nieuwe kleuren, deurafwerkingen en stoelbekleding verkrijgbaar die uniek zijn voor de ROCKS.
Met zijn stoffen Swing Top-dak biedt de ADAM ROCKS ook een cabriogevoel. In slechts vijf seconden plooit het dak netjes open tot aan de C-stijlen – en het kan uiteraard worden geopend of gesloten terwijl de auto rijdt (bij snelheden tot 140 km/u). Het dak is goed geïsoleerd; de stevige, drielaags stof is voorzien van een weerbestendige kern van neopreen.
Het offroad-karakter van de ROCKS wordt benadrukt door 15 mm meer rijhoogte. Hierdoor stijgt de bodemvrijheid naar zo'n 14 centimeter. Het stoere uiterlijk van de ADAM ROCKS wordt versterkt door een flinke spoorbreedte voor en achter (respectievelijk 1.472 en 1.464 mm) in combinatie met de 2.311 mm lange wielbasis.
Opel ADAM S pocket racer komt in 2015
Op de autoshow van Parijs in oktober van dit jaar werd een nieuwe performance-versie van de Opel ADAM getoond, de sportieve Opel ADAM S met een sterke 1,4-liter Turbo benzinemotor 110kW (150pk). Deze pittige pocket racer staat garant voor uiterst dynamische rijkwaliteiten onder meer dankzij het speciaal ontwikkelde sportonderstel en het OPC-remsysteem. De krachtige uitstraling van de ADAM S sluit naadloos aan op zijn sportieve karakter en is net als de andere modellen op talloze manieren te personaliseren. Je kunt de nieuwe Opel ADAM S nu al bestellen. Begin 2015 staat hij bij Wander in de showroom.
De krachtige uitstraling van de Opel ADAM S laat geen misverstand bestaan over zijn dynamische eigenschappen. De voorspoiler, de zijskirts, de achterspoiler en de dubbele uitlaatpijpen springen direct in het oog. In combinatie met het speciale Red 'n' Roll-designthema dat uitsluitend voor de ADAM S beschikbaar is, wordt het sportieve exterieur gecombineerd met een zeer opvallend en kleurrijk interieur. Zo zijn het stuurwiel, de versnellingspook en de handrem uitgevoerd in zwart-rood leder, terwijl het instrumentenpaneel en de deuren zijn voorzien van rood-witte verlichting. Er is keuze uit drie soorten stoelbekleding, waaronder speciaal voor de ADAM S beschikbare varianten, zoals de Recaro-sportstoelen in morrocana- of nappaleder