De koning te rijk | Zuinig.chic.snel.comfortabel.mooi
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani
Onlangs moesten we in Friedrichshafen zijn voor een bezoek aan de jaarlijkse luchtvaartbeurs AERO. Wat is er dan mooier om het nuttige met het aangename te combineren en er een rijtest van de nieuwe Jaguar XF met vierwielaandrijving aan vast te knopen? We haalden de wagen op in Beesd bij Jaguar Nederland en reden vrijwel meteen door naar Friedrichshafen aan het Bodenmeer, zo’n 850 kilometer. Wat ons het meest opviel? Hoe zuinig die wagen is. Nou kostte de diesel in Duitsland (tenminste bij het station waar wij toevallig tankten) slechts €1,10 maar dan nog. Voor zo’n vijftig euro aan brandstof waren we op de plek van bestemming.
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani
Onlangs moesten we in Friedrichshafen zijn voor een bezoek aan de jaarlijkse luchtvaartbeurs AERO. Wat is er dan mooier om het nuttige met het aangename te combineren en er een rijtest van de nieuwe Jaguar XF met vierwielaandrijving aan vast te knopen? We haalden de wagen op in Beesd bij Jaguar Nederland en reden vrijwel meteen door naar Friedrichshafen aan het Bodenmeer, zo’n 850 kilometer. Wat ons het meest opviel? Hoe zuinig die wagen is. Nou kostte de diesel in Duitsland (tenminste bij het station waar wij toevallig tankten) slechts €1,10 maar dan nog. Voor zo’n vijftig euro aan brandstof waren we op de plek van bestemming.
De XF is al bijna tien jaar op de markt. Het huidige model is de tweede generatie en die werd voor het eerst op de autosalon in New York in 2015 aan het publiek voorgesteld. Hij is wat korter en lichter dan de eerste serie. De gewichtsbesparing zit onder andere in het overvloedig gebruik van aluminium. De nieuwe XF bestaat voor 75 % uit aluminium. Overigens is de All Wheel Drive versie natuurlijk niet de allerlichtste, hij weegt 1700 kg, zo’n 150 kilo meer dan de uitvoering met alleen achterwielaandrijving.
Je kunt je afvragen of je de AWD-versie nodig hebt. Eigenlijk niet, maar ingenieurs laten nu eenmaal graag zien wat ze kunnen en als de concurrentie een dergelijke uitvoering in het modellenbestand heeft, moet jij die natuurlijk ook aanbieden. Jaguar moet in het zakensegment concurreren met o.a. Audi, BMW en Mercedes, en eigenlijk ook met Volvo en Mazda. We hebben gedurende onze trip, over de Duitse autowegen en over binnenwegen over heuvels en door dalen niet veel gemerkt van de AWD. Niet vreemd, want het was mooi droog weer en we hebben geen moment geprobeerd om van deze prachtige, comfortabele reiswagen een racewagen te maken. Met andere woorden, we zijn niet tot de grenzen gegaan, en waren waarschijnlijk even goed af geweest met een achterwiel-aangedreven XF. Aan de andere kant, auto’s zijn emotie, en het geeft je wel een trots gevoel als je andere XF’s tegenkomt waar dat plaatje met AWD niet opzit. Bovendien kost de XF diesel AWD maar liefst € 93.972 en ook dat is goed voor je ego. Vooral als je een luchtvaartbeurs bezoekt waar op de parkeerplaats heel wat wagens in de duurdere prijsklasse staan. Duitsland, hè, veel Mercedes, BMW en Audi dus, en tja, ook dan is het fijn om met een Britse wagen aan te komen zetten. Weer eens wat anders.
De Jaguar XF hóeft trouwens geen honderdduizend te kosten want vanaf een kleine vijftigduizend heb je al een mooie XF in de garage staan. De auto is leverbaar met verschillende motoren, zowel diesel- als benzine, van 2.0 tot 3.0 liter en met uiteraard verschillende vermogens, van 163 tot 300 pk. Wie de specificatielijst van de XF bestudeert ziet ook dat de XF al naar gelang de krachtbron verschillende energie-labels kent. Die variëren ook weer van A tot en met F. Voor elk wat wils dus.
‘Onze’ wagen behoorde overigens met energie-label B tot de op een na zuinigste categorie.
De Jaguar XF is zonder meer een indrukwekkende auto. Hij is mooi vormgegeven en heeft een aerodynamische uitstraling, dat kan ook bijna niet anders want de luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) van de wagen is slechts 0,26. Daarmee heeft de XF een van de laagste Cw-waarden in zijn klasse. Toch valt het ons op dat de vormgeving van heel veel wagens in een bepaalde klasse tegenwoordig heel erg identiek is. Noem het maar kritiek, maar we reden nog niet lang geleden in de Mazda 6 en in de Alfa Giulia en als je die wagens met de Jaguar XF vergelijkt valt gewoon op hoezeer ze op elkaar lijken. Dat is jammer. Vroeger was een Jaguar echt een Jaguar en een Alfa echt een Alfa, meteen als zodanig herkenbaar. En een Mazda, nou ja, die telde eigenlijk gewoon niet mee in dit segment terwijl men er tegenwoordig wel degelijk rekening mee moet houden. Maar à la, niets aan te doen. We rijden in een Jaguar en deze is gewoon lekker luxe uitgevoerd. Alles wat je maar kunt bedenken zit erop en eraan. We praten over de 2.0 diesel Portfolio Automaat AWD. In standaarduitvoering kost deze wagen € 65.700. Maar zoals gezegd, die van ons kost een kleine 30.000 meer. Standaard heb je al een heel complete auto, met o.a. elektrisch verstelbare voorstoelen, maar voor die indrukwekkende meerprijs heb je onder andere een active safety pakket, advanced parking assist met camera, head up display, 20” LM velgen, elektrisch schuifdak, soft door close, DAB radio, gekoeld handschoenenkastje en ga zo nog maar even door. Opvallend is ook de bijzondere, schitterende rode kleur (Aurora Red).
De XF is in alle opzichten een perfecte auto. Hij is qua interieur ook prachtig en je zit er perfect in. De stoelen zijn helemaal goed, met een geweldige ondersteuning voor je bovenbenen (in sommige auto’s is het zitvlak wat dat betreft gewoon net iets te kort) en een uitmuntend zijdelingse steun in de rugleuning. De wagen is van binnen bekleed met heel fijn (soft grain) leer, lekker soepel en zacht. De afwerking is perfect en doet zeker niet onder voor die van de Duitse concurrentie uit de hogere klasse.
De dieselmotor is niet als zodanig te herkennen. U weet wel, vroeger was een diesel een knorrend apparaat, stug en lawaaiig. Dit is een bijzonder soepel draaiende krachtbron die je nauwelijks hoort, behalve bij veel gas geven een licht grommen als een grote hond die een beetje boos begint te worden. Als je niet beter zou weten zou je kunnen denken in een auto met een zescilinder motor te zitten, terwijl deze dieselmotor toch echt maar vier cilinders heeft. De 180 pk’s zijn ruim voldoende om de wagen in 8.4 seconden (volgens het boekje) van 0 naar 100 te katapulteren. De motor is gekoppeld aan een 8-versnellingsbak. Zoveel versnellingen dat je niet eens merkt dat hij schakelt. Pas als je de flippers aan het stuur gaat gebruiken om ‘handmatig’ te schakelen zie je in de display voor je in welke versnelling je precies rijdt. Overigens hebben we nauwelijks handmatig geschakeld. Veel te veel gedoe en helemaal niet nodig in zo’n comfortabele rijmachine.
Het spreekt voor zich dat de XF een voorbeeldig bochtengedrag vertoont, bij hoge snelheden geen onderstuur, geen overstuur maar een mooie vaste lijn door de bochten. Als je normaal rijdt heeft de wagen gewoon achterwielaandrijving. Pas onder extreme omstandigheden worden alle vier wielen aangedreven.
Dan het navigatiesysteem, gekoppeld aan het Jaguar soundsystem. Het zogenaamde InControl Touch multimediasysteem is de hub voor connectivity, bediening en entertainment. Natuurlijk kun je je smartphone met blue tooth koppelen. Het is een systeem met heel veel toeters en bellen (ook het climate control systeem zit erin verwerkt) en het duurt even voordat je er goed in thuis bent. Maar het werkt perfect.
De wagen zit vol met sensoren, die het de bestuurder gemakkelijker maken. Zo heeft de cruise control de functie dat hij verkeer voor de auto opmerkt, en dan automatisch afremt om een bepaalde afstand te houden. Je haakt als het ware aan bij je voorganger als die langzamer rijdt dan de snelheid waarop jij je cruise control hebt ingesteld. Het betekent echter niet dat je niet constant alert bent. Op de een of andere manier gebeurt er altijd wel wat, zoals iemand die je inhaalt en plotseling tussen jou en je voorganger gaat rijden. Jouw systeem remt dan wel, maar om niet het risico te lopen dat hij dat niet snel genoeg doet rem je toch zelf ook maar even. Ik wél tenminste.
Ook zo’n gadget is het lane keep assist and driver control montor systeem. Geen idee hoe je dat moest uitschakelen en dus heb ik hem maar aan laten staan. Je voelt wel steeds die rukjes in het stuur als je gaat inhalen. Voordeel is dat de wagen zichzelf als het ware stuurt. Hij wil gewoon binnen de lijntjes blijven en als je niet al te hard rijdt, wint het systeem het wel van de andere krachten die op de wielen worden uitgeoefend zonder dat jij je handen hoeft te gebruiken. Maar pas op, gevaar dreigt er altijd.
We hebben enorm veel plezier aan deze wagen beleefd. Op de terugweg hebben we even Baden-Baden aangedaan, het kuuroord waar in de 19e eeuw de rijken der aarde al voor hun gezondheid en imago naartoe gingen. Veelal Russen overigens. Er zijn prachtige boeken over geschreven. En nog steeds kom je in Baden-Baden veel mensen tegen die van een status houden. Duitse status dan weliswaar: Porsches, Mercedes- en Audi Cabrio’s, BMW 7-series, dat soort wagens. Met een Jaguar, al is het dan ‘maar’ een XF maak je in de parkeergarage echter toch ook enorm de blits. Je voelt je een beetje de koning (van Engeland) te rijk. Je rijdt in een van de chicste automerken ter wereld en het kost nog niet eens klauwen met geld ook. Hoe mooi kan het leven zijn.