Tekst Gerrit Brand
Fotografie: Suhaila Sahmarani
Het autobedrijf van Erik en Greetje Terpstra, beter bekend als Mazda Terpstra, bestaat al vijftig jaar en is sinds 1999 in de stad Groningen gevestigd. Afgelopen zomer werd het pand aan de Rostockweg helemaal verbouwd. De ruime, lichte showroom is nu helemaal ingericht voor Mazda.
Erik Terpstra (47) is opgegroeid met Mazda en heeft in de loop der jaren heel wat ups-and-downs van het merk meegemaakt. ‘De laatste jaren gaat het fantastisch. Mazda heeft geweldig aansprekende modellen, die precies in de Nederlandse markt passen. Het is een kwaliteitsmerk met modellen voor elke portemonnee.’
Fotografie: Suhaila Sahmarani
Het autobedrijf van Erik en Greetje Terpstra, beter bekend als Mazda Terpstra, bestaat al vijftig jaar en is sinds 1999 in de stad Groningen gevestigd. Afgelopen zomer werd het pand aan de Rostockweg helemaal verbouwd. De ruime, lichte showroom is nu helemaal ingericht voor Mazda.
Erik Terpstra (47) is opgegroeid met Mazda en heeft in de loop der jaren heel wat ups-and-downs van het merk meegemaakt. ‘De laatste jaren gaat het fantastisch. Mazda heeft geweldig aansprekende modellen, die precies in de Nederlandse markt passen. Het is een kwaliteitsmerk met modellen voor elke portemonnee.’
Vooral sinds de zogenaamde SKYACTIV technologie in 2012 bij Mazda zijn intrede deed zit het merk enorm in de lift. Met modellen als de Mazda 2, 3 en 6 en de Mazda CX-3 en CX-5 en de Mazda MX-5. De CX’en zijn zogenaamde crossovers, modellen die tussen een stationwagon en SUV inzitten en de laatste tijd geen gebruik aan populariteit kennen. Ze zijn dan ook multi-inzetbaar. De MX-5 is natuurlijk gewoon de enige echte nog betaalbare sportwagen met achterwielaandrijving, een bijzonder mooie open tweezitter die al sinds de jaren tachtig op de markt is (toen de traditionele Britse merken als Triumph en MG uit beeld verdwenen) en nu al weer in zijn vierde generatievorm wordt geleverd, beter en mooier dan ooit. ’s Werelds bestverkopende roadster biedt alle passie, stijl en plezier waar deze iconische auto beroemd mee is geworden.
Mazda Terpstra bedient een groot rayon, de hele provincie Groningen en een stuk van Drenthe. ‘Dat is inderdaad een groot gebied,’ beaamt Erik Terpstra. ‘Maar het is te behappen en het is natuurlijk ook de trend tegenwoordig in autoland, met minder dealers meer mensen zien te bedienen. Dat is ook het uitgangspunt voor Mazda Nederland. De importeur heeft baat bij gezonde dealerbedrijven en als je gebied te klein is zet je niet voldoende om als bedrijf gezond winst te kunnen maken.’
Familiebedrijf
Wie nu denkt dat Mazda Terpstra met zijn grote werkgebied wel een afstandelijk bedrijf zal zijn waar alles alleen maar gericht is op winst maken, vergist zich echter. Mazda Terpstra is een echt familiebedrijf waar de klant voorop staat. Dat zegt natuurlijk iedereen maar bij Terpstra is dat ook zo. Erik nam het bedrijf over van zijn vader die in 1970 in Ezinge begon. Zijn vrouw Greetje werkt ook in de zaak. ‘Wat ik vergeet, onthoudt zij,’ grapt Erik.
Het bedrijf ziet er prachtig uit met een moderne werkplaats, voorzien van de nieuwste computergestuurde apparatuur, en een mooie, ruime, lichte showroom. Terpstra heeft voorin de showroom voor de aardigheid alleen maar rode Mazda’s neergezet. ‘Rood is helemaal in,’ zegt hij met een grote glimlach. Echt waar? ‘Jazeker, rode Mazda’s verkopen gewoon hartstikke goed,’ luidt het antwoord. Zo is dat dus.
Mazda Terpstra biedt fulltime emplooi aan vijftien mensen. Bovendien zijn er ook altijd wel een paar stagiaires aan het werk. Met zo’n groot personeelsbestand moet je als dealer maandelijks nogal wat omzetten. Achter het gebouw is een grote parkeerplaats die helemaal volstaat met nieuwe modellen die net zijn afgeleverd door de importeur. ‘We spreken jaarlijks met de importeur een bepaalde target af,’ vertelt Terpstra. ‘Een realistische hoeveelheid auto’s en die proberen we te verkopen. Tot nu toe lukt dat heel aardig.’ Minder dealers en een groter volume per dealer omzetten, daarmee houd je de zaken rendabel.
Mazda Terpstra bedient een groot rayon, de hele provincie Groningen en een stuk van Drenthe. ‘Dat is inderdaad een groot gebied,’ beaamt Erik Terpstra. ‘Maar het is te behappen en het is natuurlijk ook de trend tegenwoordig in autoland, met minder dealers meer mensen zien te bedienen. Dat is ook het uitgangspunt voor Mazda Nederland. De importeur heeft baat bij gezonde dealerbedrijven en als je gebied te klein is zet je niet voldoende om als bedrijf gezond winst te kunnen maken.’
Familiebedrijf
Wie nu denkt dat Mazda Terpstra met zijn grote werkgebied wel een afstandelijk bedrijf zal zijn waar alles alleen maar gericht is op winst maken, vergist zich echter. Mazda Terpstra is een echt familiebedrijf waar de klant voorop staat. Dat zegt natuurlijk iedereen maar bij Terpstra is dat ook zo. Erik nam het bedrijf over van zijn vader die in 1970 in Ezinge begon. Zijn vrouw Greetje werkt ook in de zaak. ‘Wat ik vergeet, onthoudt zij,’ grapt Erik.
Het bedrijf ziet er prachtig uit met een moderne werkplaats, voorzien van de nieuwste computergestuurde apparatuur, en een mooie, ruime, lichte showroom. Terpstra heeft voorin de showroom voor de aardigheid alleen maar rode Mazda’s neergezet. ‘Rood is helemaal in,’ zegt hij met een grote glimlach. Echt waar? ‘Jazeker, rode Mazda’s verkopen gewoon hartstikke goed,’ luidt het antwoord. Zo is dat dus.
Mazda Terpstra biedt fulltime emplooi aan vijftien mensen. Bovendien zijn er ook altijd wel een paar stagiaires aan het werk. Met zo’n groot personeelsbestand moet je als dealer maandelijks nogal wat omzetten. Achter het gebouw is een grote parkeerplaats die helemaal volstaat met nieuwe modellen die net zijn afgeleverd door de importeur. ‘We spreken jaarlijks met de importeur een bepaalde target af,’ vertelt Terpstra. ‘Een realistische hoeveelheid auto’s en die proberen we te verkopen. Tot nu toe lukt dat heel aardig.’ Minder dealers en een groter volume per dealer omzetten, daarmee houd je de zaken rendabel.