Tekst: Maresi Wijs
Foto’s: Suhaila Sahmarani
We denken tegenwoordig allemaal steeds meer aan onze gezondheid, duurzaamheid en of producten die op een goede manier zijn verkregen. Duurzaam, biologisch, fairtrade, je komt deze woorden steeds meer tegen. Als ondernemer moet je goed je best doen om nog op te vallen tussen alle winkels die mee gaan met deze trend. Toch is het Tonny Straatman en Dorothea Piek gelukt om veel media aandacht te krijgen met hun bijzondere concept.
Foto’s: Suhaila Sahmarani
We denken tegenwoordig allemaal steeds meer aan onze gezondheid, duurzaamheid en of producten die op een goede manier zijn verkregen. Duurzaam, biologisch, fairtrade, je komt deze woorden steeds meer tegen. Als ondernemer moet je goed je best doen om nog op te vallen tussen alle winkels die mee gaan met deze trend. Toch is het Tonny Straatman en Dorothea Piek gelukt om veel media aandacht te krijgen met hun bijzondere concept.
‘Tonny werkte eerst bij een biologische groothandel, maar wilde meer. Dus ik vroeg hem wat hij zou willen als hij geen hypotheek of kinderen had. En toen vertelde hij dat hij echt graag een winkel zou willen hebben met groente en fruit,’ vertelt Dorothea Piek.
Samen bedachten zij dat het wel meer moest zijn dan groente en fruit. Het moest biologisch zijn, regionaal en duurzaam. ‘Een kennis kwam op een gegeven moment met een Belgische winkel die alles zonder verpakkingen verkocht. En dat vonden wij zo’n bijzonder en mooi concept dat wij dat ook wilden gaan doen.’
Je kan voor de producten je eigen verpakkingen meenemen, maar je kan ze ook bij Opgeweckt kopen als je deze nog niet hebt. De verpakking is opnieuw te gebruiken. ‘Als het leeg is, dan neem je het schoon weer mee naar de winkel. Zo worden er minder plastic bakjes geproduceerd en weer weg gegooid.’
In Nederland wordt er jaarlijks veel eten weggegooid, vaak als het nog in goede staat is. Dit is heel zonde en Tonny en Dorothea willen dit dan ook voorkomen. Achter in de zaak is een kleine zithoek waar men wat kan komen drinken en eten. Wat in de winkel minder snel wordt verkocht, komt op het menu te staan. ‘Wij hebben geen vast menu, alleen qua drinken. We hebben daar een krijtbord hangen,’ wijst Dorothea, ‘en daar zetten we dan op wat je op dat moment bij ons kan komen eten.’ Als er dan toch nog voedsel overblijft geven zij dit aan het Free Café. Hier worden gratis maaltijden verstrekt aan de minder bedeelden, gemaakt van producten aangeboden door ondernemingen die het anders maar weg zouden gooien.
Meerdere steden in Nederland roepen eigenlijk al geruime tijd dat zij graag een winkel willen hebben zoals Opgeweckt. In deze steden blijft het vooral bij roepen, in Groningen is het ook omgezet in daden. ‘We merkten dat er een groot animo voor was. We hebben een deel van de financiering via de bank geleend en het andere deel hebben we via crowdfunding verworven. Zo’n project staat dan negentig dagen online, dan krijg je ook pas je geld, maar wat we nodig hadden was al na negen dagen binnen.’
Het publiek bestaat voor uit begin dertigers. ‘Maar er komen ook veel studenten. Je zou zeggen dat ze niet veel geld hebben, maar ze worden toch steeds bewuster van wat ze eten. Ze willen weten waar het vandaan komt en wat ze in hun mond stoppen. Zo vroeg er laatst iemand wat de kippen te eten kregen waar wij de eieren van hadden. Bij een grote supermarkt zouden ze je misschien uitlachen, maar hier begrijpen we deze vragen. We zijn bij alle bedrijven geweest waar we producten van afnemen en weten hoe de dieren leven. Ze hebben veel ruimte en worden goed behandeld.’
In de toekomst wil Opgeweckt niet uitbreiden, maar iets toevoegen aan de maatschappij in Groningen. ‘We zijn geen supermarkt, die zijn geldgedreven. Wij willen graag iets veranderen en mensen milieu- en eetbewust maken.’