De eerste toeristische cijfers over 2015 wijzen uit dat de Stad Groningen wederom een goed toeristisch jaar heeft gehad. De VVV winkel trok meer toeristen, de Martinitoren mocht rekenen op meer bezoekers en ook online deed Groningen het goed. Opvallend is dat er steeds meer buitenlandse bezoekers de Stad aandoen en dat de verruimde koopzondagen hebben geleid tot extra bezoekers.
De VVV op de Grote Markt trok in 2015 opnieuw meer bezoekers dan in het voorgaande jaar, bijna 20% extra toeristen passeerden de drempel. In totaal telde de VVV in 2015 ruim 296.000 bezoekers, in 2014 waren dit er nog 249.800. VVV-winkelmanager Dina Jongedijk: “We merken duidelijk dat er steeds meer buitenlandse bezoekers een voet over de drempel zetten, veel buitenlandse studenten nemen hun ouders vaak mee om hier cadeaus en souvenirs te kopen”. De VVV in Groningen is hiermee één van de best bezochte VVV’s van Nederland.
Martinitoren
Ook de Martinitoren kon rekenen op meer bezoekers in het afgelopen jaar, het aantal steeg met ruim 15% naar 63.452 bezoekers in 2015. In 2014 werd het record ook al verbroken, toen bezochten zo’n 55.000 mensen de Martinitoren. Dina Jongedijk: “Opvallend is het grote aantal beklimmers op de zondagen, sinds de Martinitoren alle zondagen open is zien we dit heel duidelijk terug in de cijfers”.
Online - meer buitenlands bezoek
De internationalisering is ook online te zien, steeds meer buitenlandse bezoekers brengen een bezoek aan de websites van Marketing Groningen. De websites hebben in 2015 opnieuw meer dan 1 miljoen unieke bezoekers getrokken. Het totaal aantal unieke bezoekers kwam uit op 1.164.000. Een grote stijging is te zien in de Duitse en Engelse websitebezoekers, hun bezoek steeg het afgelopen jaar met respectievelijk 30,9% en 41,5%. Eén op de vijf online bezoekers komt uit Duitsland, veruit de grootste groep na de Nederlandse bezoeker.