Monica Burgmeijer (30) uit Groningen heeft het beste idee voor het anderhalve meter toerisme volgens de Noordelijke ondernemersverenigingen, marketingorganisaties en NDC mediagroep. Zij schreven onlangs een pitch uit voor ideeën om het zogenaamde ‘anderhalve-meter-toerisme’ op gang te brengen zo gauw de coronamaatregelen dat toelaten. Samen met relevante partijen wordt het idee uitgewerkt tot een concept om ook daadwerkelijk uit te kunnen voeren in Groningen stad zo gauw dit kan. Vervolgens kan dit uitgerold worden naar andere steden en dorpen in (Noord) Nederland.
Het beste idee uit 230 inzendingen
Er zijn maar liefst 230 inzendingen binnengekomen waarvan een top 10 is samengesteld op basis van de criteria impact, haalbaarheid en schaalbaarheid. Hieruit is het openlucht horecaconcept ‘BinnensteBuiten’ gekozen als beste idee. BinnensteBuiten is een eenrichtings wandeling in een stad of dorp langs de horeca, winkels en andere bezienswaardigheden. Horeca ondernemers verzinnen gerechten en drankjes die af te halen zijn en deze kunnen op veilige wijze worden genuttigd in de openbare ruimte. Volgens de jury heeft dit idee de meeste potentie omdat het de zwaar getroffen horecasector een perspectief biedt door het consumeren van de maaltijden en drankjes te verplaatsen naar buiten. De initiatiefnemers gaan samen met diverse relevante partijen kijken hoe dit concept toegepast kan worden binnen de protocollen die momenteel worden ontwikkeld. Met een uitgewerkt draaiboek kunnen ook andere steden en dorpen het idee straks uitvoeren.