Bijzonder project over de toekomst in Delfzijl
Op donderdag 19 december hebben de leerlingen hun werkstukken gepresenteerd aan ambtenaren, de wethouder van Delfzijl en de buitenschoolse projectleiders van Goud Grunn. De leerlingen hebben in groepjes gewerkt aan hun ideeën en die in de kantine gepresenteerd. De leerlingen konden kiezen uit de thema’s voorzieningen, zorg, duurzaam wonen en bouwen, herbestemming leegstaande gebouwen en woonomgeving en groen. De meeste leerlingen kozen ervoor om een maquette te maken met hun groep. Het werkstuk waar het meest op gestemd wordt wint een geldprijs voor de klas waar het winnende stuk vandaan komt.
Er was veel te zien in de kantine van het Theda Mansholt College. Zo was er een groep die een brug had gebouwd die energie oplevert en oplicht in het donker. “We vinden het wel belangrijk om hier over te leren. Het gaat om onze toekomst,” zegt een van de kinderen. Een ander groepje had een huis gebouwd op het water zodat het aardbevingbestendig werd. Ook hadden ze gedacht aan groene energie en hadden ze gras op het dak geplaatst. Er waren groepen die huizen hadden gebouwd van gerecycled materiaal en met groene energie. Een andere groep had een tiny huis gebouwd met veren eronder die in wielen konden veranderen, hierdoor kan je het huis verplaatsen en is het aardbevingbestendig. “Het is belangrijk dat we erover leren. Het was ook leuk om te doen,” zeggen de leerlingen. “We hebben ook een auto bedacht die op zonne-energie en waterstof loopt.”
Een van de leraren laat weten dat het heel moeilijk is om een favoriet aan te wijzen. Hij vindt dat alle leerlingen enorm creatief waren tijdens het project. “Er is een groep die een app heeft gemaakt waarmee verpleging en ouderen met elkaar in contact kunnen blijven om de zorg makkelijker te maken”.
Joke van der Tuin is de projectleider van het EPI- kenniscentrum die het project Goud Grunn hebben opgezet. “Ik vind het heel belangrijk dat we dit soort projecten doen. Het is belangrijk voor de ontwikkeling van de jongeren. Het brengt scholen, bedrijven en de omgeving dichter bij elkaar. Hierdoor leren de jongeren en gaan ze nadenken over de toekomst. Want zij kunnen die veranderen”.