Ze kreeg de prijs voor haar videokunstwerk Het Contact, een drie minuten durende film, die volgens de jury heel goed de huidige tijdgeest weergeeft. De video toont een groepje van vijf mensen die in een metrostation allemaal bezig zijn met hun mobiele telefoon en dus geen oog meer hebben voor hun omgeving noch voor elkaar. Offringa: ‘Mensen worden overvoerd met prikkels en kijken niet meer om zich heen. Ze missen de schoonheid van dingen die zich in hun directe omgeving afspelen.’
Juryvoorzitter Axel Rüger, directeur Van Gogh Museum, roemde de knappe enscenering van Het Contact. ‘Het werk heeft ons vanaf het eerste beeld geïntrigeerd. Mirjam heeft de video knap geënsceneerd en hij is ook visueel erg sterk, onder meer door het gebruik van primaire, Mondriaan-achtige kleuren.’
Mirjam Offringa ziet de prijs als een erkenning van haar kunstenaarschap en een kans om haar werk meer onder de aandacht te brengen. De kunstenares liet zich voor deze video inspireren door de kleuren van het schilderij Victory Boogie Woogie, dat Mondriaan in New York schilderde. ‘Het doek gaat over de snelle stad, de snelle tijd, met al z’n voordelen en z’n nadelen. Een van die nadelen is dat mensen minder contact met elkaar hebben door de massaliteit. Dat gevoel wordt in deze huidige tijd nog eens versterkt door de digitalisering.’
In het filmpje zijn de volwassenen druk bezig met hun smartphones terwijl het enige kind in het gezelschap er verloren en eenzaam bij zit. Offringa: ‘Ik hoorde een tijd geleden een bericht op de radio dat er ouders zijn die hun kinderen op het strand kwijtraakten omdat ze zelf zo in de weer waren met hun mobiele telefoons. En laatst hoorde ik een kind vertellen dat zijn moeder helemaal geen tijd voor hem had omdat zij altijd maar op haar smartphone zat. Dat zijn toch trieste berichten. Daar heb ik de aandacht op willen vestigen met dit werk.’
Karl Guha, bestuursvoorzitter van Van Lanschot, overhandigde namens de bank de kunstprijs aan Mirjam Offringa. Haar video wordt aangekocht voor de Van Lanschot kunstcollectie en is in De Nieuwe Kerk Amsterdam te zien zijn als onderdeel van de prestigieuze Meesterwerk-serie, waarin vanaf 18 februari El Greco’s Pentecostés centraal staat.
Afgelopen zomer interviewden we Mirjam Offringa voor het STAD magazine van Groningen. Wie meer over de Groningse kunstenares wil weten kan het interview hier terugvinden.