´Het is een tweedaags inspiratiefestival voor de toekomst van de Stad en de regio Groningen dat gratis te bezoeken is. Alles wat jou en mij bezighoudt in de Stad komt aan bod. Denk hierbij aan cultuur, ondernemerschap, economie, voedsel, etc. Het is echt heel breed. Twee dagen lang wordt er inspiratie opgedaan over de Stad en de regio van de toekomst. Het programma is gevuld met allerlei workshops, discussies, lezingen en meer. Initiatiefnemers kunnen op podia hun ideeën voordragen waar vervolgens door anderen op gereageerd kan worden.´
Waar komt het initiatief vandaan om een festival als deze te beginnen?
´Voorheen werd er vanuit de gemeente een structuurvisie gemaakt. Nu is dat omgedraaid. De gemeente had zoiets van; eigenlijk horen wij dat niet te zeggen, mensen horen dat zelf te zeggen. Daar zijn ze iets op gaan bedenken. Vorig jaar wilden ze eerst een stadsdebat organiseren, maar toen zijn ze verder gaan brainstormen. Ze bedachten dat het eigenlijk veel leuker is om het breder te trekken. Er zijn zoveel mensen in de stad waar energie vandaan komt en die leuke dingen willen, daarom is er een festival van gemaakt. Het is dus een festival van de gemeente Groningen, maar het wordt qua inhoud gemaakt door alle initiatiefnemers. Dat zijn er 120.´
Waarom hebben jullie ervoor gekozen om het zo breed te doen?
´Tsja, waarom niet? Waar dit festival over gaat, dat ís breed. We gebruiken één thema en dat is alles wat te maken heeft met de Stad en de regio. Alles wat er tijdens het festival naar boven komt drijven dat mag. De initiatiefnemers bedenken de onderwerpen die ze willen aankaarten en wij laten hen hun gang gaan. Er komt gewoon naar boven wat er naar boven komt. Dingen die mensen in de Stad belangrijk vinden, komen aan bod. Het is echt vanuit wat de mensen belangrijk vinden.´
Wat is het effect van Let´s Gro?
´Mensen leren elkaar kennen, gaan netwerken en er ontstaan geweldige ideeën. We faciliteren de ontmoeting tussen bepaalde mensen. Niet alle netwerken bereiken elkaar altijd, terwijl dat soms wel heel erg handig zou zijn. Dat is iets wat het festival naast het opdoen van ideeën doet; netwerken, ontmoeten en contacten opbouwen.´
Als mensen ideeën bedenken, wat wordt daar dan mee gedaan?
´Het hangt van de doelstelling van de initiatiefnemer af. Het hangt af van de beweging en wat hij of zij zichzelf ten doel heeft gesteld. Soms komt er van een bepaald initiatief ook niets terecht. Af en toe moet je simpelweg testballonetjes oplaten om te kijken of het een gaaf idee is. En dat is wat er tijdens het festival gebeurt. Er zullen mensen in de zaal zitten die zeggen, ik vind jouw idee fantastisch, dat gaan we uitwerken! Maar soms wordt er ook niets of minder mee gedaan. Soms helpen we wel eens mee als we denken dat er iets bij zit voor de gemeente Groningen, maar wat wij in principe doen is het faciliteren en de rest loslaten.´
Het is inmiddels ook in Winsum en Haren, blijft het hierbij of trekt het nog door naar andere steden en plaatsen?
´Voor de Stad en de regio Groningen blijft het hierbij. Winsum en Haren horen nog bij de regio Groningen en zij zijn ook één van de initatiefnemers. Ze zijn zelf naar ons toe gekomen en hebben gevraagd of ze zich bij ons mochten aansluiten. Andere steden hebben interesse en willen zelf ook zoiets organiseren, maar dat gebeurt vanuit hun eigen initiatief, niet vanuit het onze.´
Wat kunnen we vrijdag en zaterdag verwachten?
´Workshops, lezingen, masterclasses, discussies, wandelingen, koffie drinken, soms muziek en veel meer. Zo is er een nachtdebat over wel of niet een fontein op de Grote Markt, een lezing over wel of geen graffiti in de Stad, de leukste baard van Groningen, tentoonstellingen, een lezing over meer hardloop mogelijkheden en zóveel meer. Alle leeftijden kunnen zich in het programma thuis voelen. We hebben 120 onderdelen en 36 verschillende locaties verspreid over de Stad, maar voornamelijk rondom de Grote Markt. Onder andere in de Drie Gezusters, het News Café en de ABN AMRO-bank.´