tel:   06 5083893  [email protected]
  STAD   Magazine  voor  Groningen
  • Stad
  • Theater | Film
  • Reportages & Interviews
    • Kunst & Cultuur >
      • Wonen >
        • Winkels
      • Muziek
      • Kunstkrant.nl
    • Mode
    • Sport >
      • Student in Kamer
  • Boeken
  • Over ons en contact

Spoorwerk station Groningen na vier weken klaar

11/6/2020

Comments

 
Foto
Na bijna vier weken, is de grote spoorklus in Groningen afgerond. Na dag en nacht gewerkt te hebben is er een nieuw spoor, de bovenleiding en beveiliging zijn vernieuwd en de bestaande sporen zijn opgeknapt. Ook zijn de stations Groningen en Groningen Europapark onder handen genomen en is er een splinternieuw opstelterrein voor treinen in Haren.
Looproutes station Groningen
Op het middenperron van het Hoofdstation, waar eerst de Broodzaak en Kiosk gevestigd waren, is nu een werkterrein ingericht. Het terrein is afgezet met bouwhekken. Reizigers die de sporen 6 en 7 willen bereiken moeten om de bouwhekken heenlopen en kunnen niet langer oversteken via het middenperron. Later maken ze plaats voor een meer duurzame oplossing en een betere afscherming van de verbouwingswerkzaamheden.
​
Nieuwe bewegwijzering
De nieuwe looproutes zijn aangegeven door middel van borden. Naast de looppaden is er nog meer veranderd op station Groningen. Zo zijn de kaartenautomaten op perron 1 een stukje opgeschoven richting spoor 1a en zijn de check-in/check-out palen van het middenperron verhuisd naar de kop van spoor 4b. Daarnaast zijn ook de blindegeleidelijnen aangepast aan de nieuwe situatie. Deze nieuwe situatie van blindegeleidelijnen is inmiddels gepubliceerd op www.ns.nl/geleidelijnen.
 
Om de grootschalige werkzaamheden uit te kunnen voeren, reden er tussen 6 mei en 3 juni geen treinen op de trajecten Groningen-Assen en Groningen-Veendam/Weener. “Het was een uitdagende klus”, zegt projectmanager Han Berends van ProRail namens de partners in het project. “Er zijn ruim achtduizend diensten gedraaid om het werk aan het traject te kunnen klaren. Daarbij werd dag en nacht gewerkt. En Corona maakte het er niet makkelijker op. Het houden aan de richtlijnen vroeg om discipline.” Han kijkt trots terug. “We hebben dit samen met de aannemers goed opgepakt en gezorgd dat de treinen weer volgens dienstregeling kunnen rijden nu de reizigersaantallen toenemen.”

Nieuw spoor
Tussen de stations Groningen Europapark en Groningen is een nieuw extra spoor aangelegd. Hiermee is het traject helemaal viersporig en klaar voor de toekomst. Er liggen nu twee sporen mét en twee sporen zonder bovenleiding. Zo wordt de landelijk (elektrische) treindienst van NS zoveel mogelijk gescheiden van de regionale (diesel) treindienst van Arriva om elkaar bij een verstoring zo min mogelijk te beïnvloeden.

Groot onderhoud 
De bestaande sporen tussen station Groningen en De Vork in Haren, waar het spoor zich splitst naar Assen en Winschoten, hebben een grote onderhoudsbeurt gehad. Op diverse plekken zijn delen spoor, dwarsliggers (spoorbielzen), wissels en spoorgrind vernieuwd. Verder is de gehele bovenleiding op het traject nieuw: funderingen, masten, balken en draad. Door de vervanging van de beveiliging zoals seinen, kabels en relaiskasten kan het traject weer jaren mee.

Opstelterrein en wandelpark De Vork
Opstelterrein De Vork in Haren is klaar voor gebruik. Hier zijn nu alle voorzieningen om treinen te parkeren, te tanken, te wassen en te onderhouden. De komende twee weken nemen Arriva en NS het terrein in gebruik. Bij de aanleg is veelal gerecycled materiaal gebruikt. Om het opstelterrein en het achterliggende industrieterrein aan het zicht te onttrekken is naast De Vork al eerder het archeologisch wandelpark aangelegd met ondermeer een replica van een historische boerderij, die verwijst naar de archeologische vondsten in het gebied.

Station Groningen Europapark nog niet helemaal klaar
De treinen uit Leeuwarden, Delfzijl en Roodeschool rijden vanaf 2022 door tot station Groningen Europapark. Daarvoor is de afgelopen maanden een extra (zij)perron inclusief perronkap en lift aangelegd. Ook zijn de perrons 1 en 2 verlengd, waardoor er langere treinen kunnen stoppen. Verder is er een keervoorziening aangelegd, zodat treinen op dit station kunnen keren. Bij toekomstige werkzaamheden aan het spoor kunnen treinen dan tot Groningen Europapark doorrijden en rijden er vanaf daar bussen.

De werkzaamheden op Europapark zijn nog niet klaar. In verband met Corona waren niet alle materialen voor onder andere de nieuwe trap, perrontegels en terrassen op tijd beschikbaar. De materialen komen uit landen die zwaar getroffen zijn. Het perron beschikt wel over alle voorzieningen voor reizigers, maar is nog niet via de trappen bereikbaar. Reizigers kunnen vanuit de onderdoorgang wel gebruik maken van de nieuwe lift. Het nieuwe perron is ook bereikbaar via de hellingbaan vanaf de Helperzoom.

Station Groningen klaar voor verbouwing
Het hoofdstation van Groningen heeft de afgelopen maand een heel andere aanblik gekregen. Het grootste deel van de perronkappen is verwijderd (en worden elders gerestaureerd) en de winkels die op het middenperron stonden zijn gesloopt. Er is een nieuwe tijdelijke looproute naar de perrons. Dit alles om ruimte te maken voor de grote verbouwing van het station, die tot 2023 duurt
Comments

    stad Restaurantgids Groningen

    Knoptekst
    Foto
    Klik hier op de foto om door de gids te bladeren
    Picture
    Stad Reportages
    Column

    * Katelijne Nieuwenhuijsen
    4 mijl: je weet maar nooit

    * Piet van Dijken
    Barricade

    * Frans Oosterbaan
    MARTINI en UMCG

    * Ben warner 
    De zondag is geen kopie.

    * Ronald Ohlsen
    Een schaap en Jozef

    * Winfried Zwier 
    De nieuwe oostzijde, balanceren op een koord.

    * Anne Kuik  
    Mens erger een ander niet 

    * Liesbeth Poortman
    Neppsycholoog
    Foto

    STAD Magazine wordt mede mogelijk gemaakt door:

    Alfa Terpstra
    Androesja
    Ayurveda Instituut
    ​
    Cafe resaurant S'amuse  
    ​De Coendersborg
    De Markt
    De Schoenenfabriek
    Greving & Greving
    Hanze Huis
    ​Honda Borghstede
    Hotel Corps de Garde
    JB Menswear
    ​Kosadome
    Martiniziekenhuis
    Mazda Terpstra
    Media Markt
    ​NAG
    Nul50 Interieur
    ​Opel Wander
    Van der Gang Watches
    Verroest
    Restaurant de Kleine Heerlijkheid
    Restaurant de Pauw
    Restaurant Thai Jasmine 
    Restaurant Weeva

    Picture

    Archives

    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Juli 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Maart 2024
    Januari 2024
    December 2023
    Oktober 2023
    Maart 2023
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    December 2021
    November 2021
    September 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    Maart 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    Januari 2014
    November 2013

    Tweets van @stadmagazine
    Groninger Forum

    RSS-feed

  Contact     
STAD is hét lifestyle magazine van Groningen, stad en provincie. Van 2014 tot 2017 was het een luxe uitgevoerde stadsglossy. We zijn nu alleen online aanwezig met het magazine. Wij besteden aandacht aan zaken als kunst en literatuur, wonen, eten en drinken en mode in de vorm van zelfgemaakte reportages. Zie ook onze website, stadmagazine.nl, en Facebook, Instagram en Twitter voor nieuwsupdates.
STAD is voor iedereen die geinteresseerd is in lifestyle, kunst en cultuur in Stad en Ommeland. 



Stadmagazine  Officiële Website Copyright ©STADMAGAZINE.NL 2014 / 2023
All rights reserved. 
Stadmagazine.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman
Contact
Uitgeverij Nobelman
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen
Telefoon:             031 (0)6 50831893
E-mailadres:     [email protected]
                
                  
Links

www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl