“Bij de Energy Challenge leren onze studenten van Engineering I&E en Human Technology samen te werken, wat het nut, de noodzaak en mogelijkheden van de energietransitie zijn en om in een andere taal een presentatie te geven. De teams van deze wedstrijd bestaan uit studenten van beide opleidingen die ieder vanuit hun eigen expertise werken aan creatieve oplossingen. Inmiddels zijn de beste zes teams geselecteerd en via Skype presenteerden zij hun video met oplossing aan de buitenlandse groepen. Een echte pitch en in het Engels om zo de taalvaardigheid te oefenen. Een internationale jury vanuit Energyducation beoordeelt de ideeën en maakt volgende maand de winnaars bekend. Daarnaast maakten alle scholen lesstof voor een specifiek gedeelte van de energietransitie. Zo maakte het Alfa-college het onderdeel over licht”, zegt Birgit Baumann, onderwijs ontwikkelaar bij Fieldlab Practice van het Alfa-college.
Van de 40 studenten van het Alfa-college die meedoen aan de challenge krijgt bijna de helft hiervan vanuit Energyducation ook les over Smart Lighting. Tijdens deze lessen ligt de nadruk op bewustwording, welke invloed licht heeft op de mens en hoe je dat op een efficiënte manier kunt toepassen in de praktijk: “Onze studenten ervaren eerst wat licht is en hoe je het kunt meten en beleven. Daarna krijgen ze uitleg over technieken zoals WIFI, Dali, KNX en HCL, met laatstgenoemde kan je de lichtkleur van een lichtbron veranderen. Met een onderzoekende- en adviserende opdracht leren de studenten om een bestaand lokaal in een nieuwe situatie te brengen. Ze moeten de geleerde technieken toepassen en dit aantonen met een licht- en energie berekening zodat de energiebesparing in beeld is gebracht”, zegt Richard Boomgaarden, docent Elektrotechniek bij het Alfa-college.
Verscheidenheid
Volgens Alfons Brink, teamcoördinator Human Technology bij het Alfa-college, zit de kracht van de Energy Challenge in de diversiteit van de studenten: “De technische kennis van de Engineering I&E studenten wordt aangevuld met de projectmanagement en design thinking skills van de studenten Human Technology. Ze maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Omdat het een internationaal project is hebben we ook de inhoud van de Engelse lessen aan dit project aangepast. Zo krijgen de studenten Engels in de beroepscontext zodat ze goed voor bereid zijn om tijdens hun pitch, in het Engels, hun innovatie toe te lichten.”
Energyducation
Dit internationale samenwerkingsproject met Spaanse, Zweedse, Duitse en Noorse scholen en instellingen is mogelijk gemaakt dankzij de Erasmusbeurs Energyducation. Een aantal doelen van dit project; kennis van docenten over Smart Energy Management verbreden, met bedrijven in gesprek gaan over dit onderwerp en de internationaal verzamelde kennis delen met onze studenten en docenten. “We hadden contact met bedrijven die werken met Smart Energy Management. Dit deden we om beter inzicht te krijgen in de kennis en vaardigheden die op onze studenten moeten worden overgebracht. Zo spraken we met Signify, een dochterbedrijf van Philips, over slimme verlichting, met Strukton over Smart Energy Management en met Envitron installeerden we in het gebouw energie monitoring systemen”, vertelt Birgit Baumann.
Erkenning
De kennis en vaardigheden worden beschreven volgens het European Credit system for Vocational Education and Training (ECVET), een Europees systeem voor erkenning van behaalde leerresultaten. Op die manier hoopt het Alfa-college op elke deelnemende school een vakman voor ECVET op te leiden zodat studenten makkelijker internationale stages kunnen lopen of tijdelijk in een ander land
hun opleiding volgen.