Over David Stone Martin
Op zijn school werd Davids onmiskenbare talent al vroeg herkend. Hij tekende en schilderde voor de schoolkrant. Zijn talent was zo overduidelijk dat hij een beurs van zijn school ontving om te studeren aan The Art Institute of Chigago. Op zijn 16e besloot hij professioneel illustrator te worden. In 1935 studeerde hij af bij The Art Institute of Chigago en werd hij hoofd van de Federal Government Sections of Fine Arts.
Zijn carrière als jazz-illustrator begon in 1944. Hij was een groot jazzfan, en was bevriend met de reeds bekende pianiste Mary Lou Williams. Mary Lou nam in die tijd platen op voor het Asch label, met als eigenaar MOses Asch. Dit was nog in de tijd van de 78-toerenplaten. Zij overreedde Moses Asch om David het ontwerp te laten maken voor haar 78-toeren album. Asch was zo tevreden over het resultaat, dat hij David aanstelde als Art Director voor zijn labels Ach, Disc en Stinson. Moses Asch distribueerde eveneens de live concertopnamen die bekend werden onder de naam "Jazz at the Philharmonic". Deze opnamen werden gesuperviseerd door de zelfstandig opererende Norman Granz, die een grote rol zou spelen in Davids carrière als jazz-illustrator.Norman Granz werd een hele belangrijke promotor van de jazz.
De samenwerking met Asch en Granz was voor David geen reden om niet ook voor andere opdrachtgevers te werken. In 1946 had hij zijn naam gevestigd en kreeg hij een hoge onderscheiding van de NY-Art Directors. Hij doceerde kunst aan het Brooklyn Museum of Art. Rond die tijd werden initialen DSM, de handtekening van David Stone Martin, en de unieke "DSM lijnen-stijl" befaamd. Naast het feit dat Asch de nationale distributie deed voor Nroman Granz, wilde Granz een uniek logo om zijn serie opnamen een eigen gezicht te geven. Hij wendde zich tot David en deze ontwierp het unieke logo met daarop een in het rood geklede trompettist, dat na 60 jaar nog altijd het meest karakteristieke logo uit de jazzgeschiedenis is.
In 1948 besloot Norman Granz al zijn werk onder te brengen op een eigen label. Hij nam afscheid van Moses Asch en tekende een 5-jarig contract met Mercury Records, dat zijn materiaal perste en distribueerde. Granz vroeg David om deel te nemen in zijn bedrijf als Art Director. Door de jaren heen heeft hij dit gedaan, wat inhield dat hij vele hoezen tekende voor Granz' labels Clef, Norgran, Down Home en later gedeeltelijk voor zijn Verve label (vanaf 1956).
Het vroegere werk van DSM werd tentoongesteld in het Metropolitan Museum, The Art Institute of Chigago, het Brooklyn Museum of Art en in het Museum of Modern Art. Een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk werd gehouden in april 1986, als eerbetoon door de NY Public Library en The Museum of Perfroming Arts. Deze grote tentoonstelling kreeg de titel "Designs in Jazz". In 1990 was zijn werk te zien in de Tama Art University in Japan en nu is Groningen aan de beurt. Voor zover bekend is dit de eerste keer dat in Nederland een overzichtstentoonstelling te zien is van het omgeving die David zeker zou hebben aangesproken, namelijk in de jazzplatenzaak 'Swingmaster' in de Pelsterstraat 20. De tentoonstelling is te bezichtigen tot en met augustus 2016.