Foto’s Suhaila Sahmarani
Vliegveld Eelde bouwt een corridor voor zijn passagiers zodat zij niet meer door weer een wind naar hun vliegtuig hoeven te lopen. De overkapping krijgt zonnepanelen op het dak geïnstalleerd. Hiermee kan het vliegveld zelfvoorzienend worden van elektriciteit.
Vliegveld Eelde bouwt aan een zonnepark en corridor met zonnepanelen op het vliegveld. ‘De voorbereidingen van dit project begonnen ongeveer anderhalf jaar geleden,’ aldus havenmeester Onno de Jong. ‘De corridor, een overdekte ‘gang’ van de aankomst/vertrekhal naar het vliegtuig, was al lang een droom van het vliegveld.’
Men is met bedrijven uit de omgeving aan de slag gegaan om dit te verwezenlijken. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de veiligheid en mogelijkheid van dit project, omdat er nog nooit eerder een zonnepark zo dichtbij een vliegveld is gebouwd.
Bij het starten van een vliegtuig kan er turbulentie, windvlagen van 60 tot en met 100 km per uur, ontstaan. De corridor moet dit aankunnen en de zonnepanelen moeten ook op het dak blijven zitten. Daarom is de corridor van staal gemaakt en worden de zonnepanelen stevig aan het dak vast gemaakt. De corridor is 525 meter lang en heeft twee routes. Via de ene route kunnen passagiers naar het vliegtuig toe wandelen en via de andere route kunnen ze van het vliegtuig naar de aankomsthal lopen. 18 oktober moeten de corridor en het zonnepark klaar zijn. Dan hoeven passagiers die van Groningen Airport Eelde reizen niet meer door weer en wind van of naar hun vliegtuig te lopen.
GroenLeven
De 1862 zonnepanelen op het dak gaan ongeveer 500.000 kwh aan energie opleveren. De energie die wordt opgewekt gaat rechtstreeks naar het vliegveld toe. Het vliegveld wordt hierdoor geheel zelfvoorzienend qua elektriciteit. Dit scheelt ongeveer €40.000,- elektriciteitskosten voor het vliegveld. Het zonnepark ligt direct naast het veld en levert stroom aan het net. Het vliegveld heeft het stuk land waar het zonnepark ligt verpacht aan elektriciteitsbedrijf GroenLeven, een bedrijf dat grootschalige zonne-energie creëert. Het bedrijf dat in Heereveen is gevestigd plaatst ook alle zonnepanelen die gebruikt worden bij dit project. ‘Het is fantastisch dat we dit project kunnen doen,’ aldus Iris de Boer, projectmanager van GroenLeven. ‘Het is een project dat veel oplevert het geeft groenestroom terug aan het net en laat passagiers droog reizen.’
Sujo Gorredijk
Sujo in Gorredijk is het bouwbedrijf dat dit project realiseert. ‘Het is geen lastige constructie om te bouwen maar wel een uitdaging omdat je een staalconstructie bouwt op een vliegveld,’ aldus Jeroen Timmer van Sujo.
Groningen Airport Eelde denkt nu na over een volgende stap in duurzaamheid. Men kijkt naar mogelijkheden voor oplaadpunten voor kleine elektrische vliegtuigen. Want die gaan volgens havenmeester Onno de Jong zeker een grote rol spelen in de toekomst.